شاهین میرزایی کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت شرایط و الزامات حوزه اقتصاد دیجیتال با فرآیندهای الکترونیکی گفت: ما هستیم ما زندگی می کنیم. زمانی که بحث دیجیتالی شدن به طور قابل توجهی در سراسر جهان گسترش یافته است و با پیشرفت روبرو است. اما هنوز در شرایط 10 یا 12 سال پیش هستیم که موضوع الکترونیک بسیار داغ بود و همه جا بحث می شد. تفاوت بین دیجیتالی شدن و الکترونیک بسیار مهم است.
وی افزود: دیجیتالی شدن با این هدف ایجاد شد که وقتی می خواهید به تحول دیجیتال دست یابید، فقط به دنبال نصب نرم افزار و قرار دادن آن در اینترنت برای استفاده مردم نباشید. به عنوان مثال، ارائه خدماتی که قبلا به صورت حضوری ارائه می شد، می تواند به صورت آنلاین و از راه دور انجام شود. این فرآیند به معنای الکترونیکی شدن است. به عبارت دیگر، ما همان کاری را که این بار به صورت آنلاین انجام دادم، انجام خواهیم داد. اما تحول دیجیتال فراتر از آن است و شامل بازنگری کامل فرآیندها می شود تا خدمات به طور خاص برای مشتریان طراحی شوند.
به عنوان مثال، اگر مشتری یک راننده کامیون است، باید از تسهیلات ارائه شده به نحوی استفاده کند که متناسب با نیاز و موقعیت خاص او باشد. اگر مشتری پزشک باشد، نیازهای متفاوتی دارد و باید روند متفاوتی را دنبال کند. همچنین اگر شرکتی در حوزه کشاورزی فعال است، باید رویکرد متفاوتی برای ارائه تسهیلات به آنها در نظر گرفت. به عبارت دیگر همه چیز باید بر اساس نیازها و خواسته های مشتری (مشتری مداری) باشد.
اقتصاد دیجیتال به معنای ارائه خدمات مشتری محور است
میرزایی ادامه می دهد: در گذشته روال کار به این صورت بود که شرکت ها به مشتریان می گفتند: این خدماتی است که ما ارائه می دهیم، اگر می خواهید از آن استفاده کنید وگرنه می توانید به دنبال گزینه های دیگر باشید. اما امروزه با تحول دیجیتال، شرکت ها به سمت این رویکرد رفته اند تا خدمات خود را متناسب با نیازها و ویژگی های مشتریان مختلف تنظیم کنند و تمامی این خدمات را از طریق اینترنت ارائه دهند.
به عنوان مثال، در صنعت پست و لجستیک، ممکن است در نهایت یک بسته به صورت فیزیکی تحویل داده شود، اما فرآیند سفارش و پیگیری برای مشتری معمولی با شرکت بزرگی که دائماً قطعات را ارسال می کند، کاملاً متفاوت خواهد بود. تحول دیجیتال این فرآیندها را کارآمدتر و موثرتر کرده است.
وی گفت: در نهایت به همین دلیل است که باید به تحول دیجیتال در استارتاپ ها توجه کنیم. به عنوان مثال، در بانکداری، بانک ها به دلیل وسعت و وجود مقررات مختلف، به سختی می توانستند با این پیشرفت همراه شوند، اما اهمیت تحول دیجیتال در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد.
توانایی تصمیم گیری بزرگ در نقطه پایانی اقتصاد دیجیتال
این کارشناس اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه این موسسات به دلیل ساختار بالادستی بانکها و عدم انعطافپذیری، نمیتوانند فرآیندهای مربوطه را برای هر بخش از مشتریان خود شناسایی کرده و متناسب با نیاز آنها محصولات طراحی کنند، گفت: بنابراین امکان پیادهسازی آنچه تحول دیجیتال مورد انتظار است وجود دارد. از بانک ها مطمئن نیست. هدف تحول دیجیتال اطمینان از این است که مشتریان می توانند به سادگی و بدون درگیر شدن در پیچیدگی های خدمات بانکی از این خدمات استفاده کنند. به عنوان مثال همانطور که قبلا در مورد شرکت های پستی و لجستیکی توضیح دادم، لینکی در پشت صحنه قرار می گیرد که به مشتری امکان خرید اقساطی را بدون نگرانی از خدمات بانکی می دهد. سپس، سیستم کل زنجیره فرآیند لجستیک لازم برای تحویل کالا به خانه مشتری را مدیریت می کند. این سامانه در عین حال به بانک متصل است و پرداخت های مستقیم و اقساطی را به راحتی انجام می دهد.
وی گفت: این امر منجر به شکلگیری یک پلتفرم یا اکوسیستم کامل میشود که در آن بانکها، بیمهها، شرکتهای پست و لجستیک، فروشگاهها و مشتریان با یکدیگر تعامل دارند و همه فرآیندها به صورت یکپارچه مدیریت میشوند. حال اگر به این اکوسیستم های دیجیتال توجه کنید، متوجه خواهید شد که چگونه می توانند به رشد اقتصاد کمک کنند. با شکل گیری این اکوسیستم ها و ورود بازیگران مختلف به آنها، اطلاعات به صورت متمرکز جمع آوری شده و امکان تحلیل ها و تصمیم گیری های عمده اقتصادی فراهم می شود.
ناتوانی در جمع آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی مانعی برای اقتصاد دیجیتال ایجاد می کند
در حال حاضر به دلیل عدم وجود اکوسیستم ها و بسترهای دیجیتال مناسب، اطلاعات زیادی به صورت متمرکز جمع آوری نمی شود و در برخی موارد هنوز این اطلاعات به صورت دیجیتالی وارد سیستم ها نمی شود. این مشکل از تحلیل و استفاده بهینه از اطلاعات جلوگیری می کند. برای مثال، گزارشهای سالانهای که اکنون برخی از پلتفرمها منتشر میکنند به فعالان بازار کمک میکند تا روندهای بازار را درک کنند. این در حالی است که این پلتفرم ها تنها بخشی از معاملات تجاری کشور را پوشش می دهند.
میرزایی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه همچنان 90 درصد تراکنش ها کارتی است و پلتفرم ها بخشی از این 10 درصد پرداخت های آنلاین را بر عهده دارند، اما اعتماد مردم به این بسترها نشان می دهد که تصمیم گیری ها بر اساس اطلاعات محدود صورت می گیرد. حالا تصور کنید که اگر بتوان این همه اطلاعات را روی پلتفرم های دیجیتال جمع آوری کرد و مفهوم واقعی دیجیتالی شدن را پیاده کرد، چقدر راحت تر می شد روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشت و آن را در مسیر درست هدایت کرد. این فرآیندها می توانند منجر به برنامه ریزی دقیق تر، جلوگیری از سرمایه گذاری های بد و هدایت منابع به سمت اولویت های واقعی شوند. اما این امر مستلزم اطلاعات دقیق، تحلیل آن و وجود سیستم های مناسب برای استخراج و تجمیع این اطلاعات برای دستیابی به نتایج مطلوب است.
absnews