به دلیل عدم تعادل گاز، برخی نیروگاه های کشور مجبور به استفاده از گازوئیل هستند که علاوه بر اثرات زیست محیطی، هزینه های تعمیر و نگهداری نیروگاه های کشور را تا 50 درصد افزایش می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، اگرچه امسال مصرف سوخت نیروگاه های حرارتی نسبت به سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است، اما این مصرف در نیروگاه های خارج از کلان شهرها و بافت های شهری نیز بدون تاثیر بر شهرک های آلوده رخ داده است. بررسی میزان مصرف سوخت در نیروگاه ها بر آلودگی هوا
آن طور که ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهره برداری تولید شرکت انرژی حرارتی به ای بی اس نیوز گفت: در حال حاضر هیچ نیروگاهی در تهران از سوخت گازوئیل استفاده نمی کند و تنها حدود 10 درصد نیروگاه های کشور می توانند از سوخت گازوئیل استفاده کنند و نیروگاه های پرجمعیت. مراکز از نفت گاز یا گازوئیل استفاده می کنند.
به گفته وی، از 140 نیروگاه بزرگ کشور تنها 16 نیروگاه می توانند از نفت کوره استفاده کنند. تنها 16 نیروگاه در کل کشور وجود دارد که بقیه نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی هستند که نمی توانند از نفت کوره استفاده کنند. فقط نیروگاه های بعث و نیروگاه بخاری. از سال 1391 قسمت مصرف سوخت آن پلمپ شده است. در تهران هیچ نیروگاهی از نفت کوره برای تامین برق استفاده نمی کند.
نکته جالب اینجاست که هیچ یک از نیروگاه های کشور حاضر به استفاده از گازوئیل نیستند، زیرا استفاده از گازوئیل هزینه های تعمیر، نگهداری و بهره برداری را 50 درصد افزایش می دهد. به عبارت دیگر سوخت های فسیلی مصرفی به جز گاز حاوی موادی هستند که باعث رسوب و خوردگی در سطوح داغ دیگ می شوند. این خوردگی عمدتاً در سوپرهیترها، ریتینرها و یونیت هیترها اتفاق می افتد. ترمیم آسیب های وارد شده به این تجهیزات نیاز به خروج اضطراری از کارخانه دارد. تعمیرات و آماده سازی نیروگاه برای بهره برداری مستلزم هزینه های بالایی است.
تأثیر سوخت دیزل بر راندمان نیروگاه
بررسی ها نشان می دهد که اگر بیش از 45 درصد از سوخت مصرفی نیروگاه های حرارتی به سوخت گازوئیل اختصاص یابد، به ازای هر 10 درصد افزایش، به طور متوسط 1 درصد راندمان، 3 درصد ضریب بهره برداری و حداقل 3 میلیون مگاوات ساعت ظرفیت تولید گرمایشی را شامل می شود. نیروگاه های کشور
با توجه به مقدار زیاد گوگرد در سوخت گازوئیل، لازم است دمای گازها (محصولات احتراق) در دمای 150 درجه سانتیگراد که از بخاری های هوا خارج می شوند حفظ شود تا از خوردگی این تجهیزات جلوگیری شود که این امر مستلزم آن است که هوای ورودی این بخاری ها به طور مداوم گرم می شوند که ممکن است نیاز به مصرف انرژی داشته باشد و در نتیجه مصرف بخار را افزایش دهد.
طبق مدارک فنی نیروگاه شهید رجایی (قزوین) هنگام استفاده از سوخت گازوئیل به دلیل نیاز به استفاده از بخار اتمیزه برای پاشش سوخت گازوئیل، برای هر واحد بخار مین زدایی 3 متر مکعب در ساعت مصرف می شود که برای یک روز و برای چهار واحد. این کارخانه به 288 متر مکعب می رسد. از ظرفیت بخار کمکی اتمیزه کردن سوخت دیزل می توان برای تولید یک مگاوات و 82 مگاوات ساعت انرژی برای یک روز و برای 4 واحد استفاده کرد.
مصرف بخار افشاگران هنگام استفاده از سوخت گازوئیل 8.4 مترمکعب در ساعت است که با فرض 50 درصد استفاده روزانه از افشاگران، این میزان برای یک روز و برای 4 واحد 65 مگاوات ساعت انرژی خواهد بود.
افزایش تعداد خروجی های اضطراری (ضریب خروج اضطراری) واحدها به منظور رفع نشتی دود ناشی از افزایش خوردگی دودکش ها و در نتیجه کاهش عمر عناصر دیگ بخار ناشی از تنش های تلفات حرارتی ناشی از خروج اضطراری و راه اندازی مجدد مکرر از جمله موارد سایر اثرات مخرب رایج ناشی از مصرف طولانی مدت نفت کوره به ویژه در نیروگاه ها. گرفتگی بخاری های هوا (جانگستروم) به دلیل استفاده از سوخت گازوئیل (به خصوص بی کیفیت) و همچنین افزایش خوردگی و تخریب این تجهیزات منجر به افزایش فشار کوره می شود و به منظور کنترل و کاهش فشار کوره، وجود دارد. است با هدف شستشو و ترمیم سیلاب های جانگستروم، نیاز به محدود کردن بار یا افزایش تعداد خروجی های اضطراری واحد می باشد.
افزایش نشتی لوله های دیگ بخار (در مقاطع بسیار گرم) به دلیل عواقب خوردگی زیاد هنگام استفاده از سوخت گازوئیل (به ویژه کیفیت پایین) منجر به محدودیت تولید (به منظور کاهش نشت آب و بخار) و افزایش ضرایب راندمان می شود. واحدها علاوه بر این، افزایش تجمع رسوب در دیواره خارجی لوله ها منجر به کاهش تبادل حرارت و افت دمای بخار خروجی از دیگ و در نتیجه کاهش قدرت تولید می شود.
با توجه به انحراف شرایط خروج محصولات احتراق از دودکش از استانداردهای زیست محیطی در هنگام استفاده از سوخت گازوئیل و همچنین افزایش خوردگی دودکش های خروجی دیگ بخار و نشت دود و پیامدهای زیست محیطی ناشی از استفاده از سوخت گازوئیل مطابق با الزامات نهادهای زیست محیطی و در سطح منطقه ای، نیروگاه اغلب با جرایم مربوطه مواجه بوده و یا موظف به کاهش بار تولیدی واحد و یا حذف واحدها از مدار می باشد.
گرفتگی مکرر نازل های مشعل به دلیل استفاده از سوخت گازوئیل که منجر به افزایش فشار سر نازل مشعل می شود و لازم است تعداد دفعات خارج شدن مشعل ها از مدار برای بازدید و تمیز کردن افزایش یابد. یا برای جایگزینی نازل ها و کاهش بار مورد نیاز برای این منظور.
با توجه به مطالب فوق استفاده از سوخت گازوئیل باعث فرسودگی نیروگاه، کاهش راندمان و افزایش هزینه های گرمایشی نیروگاه ها می شود و متاسفانه این افزایش هزینه ها در محاسبات فروش برق لحاظ نمی شود.
انتهای پیام