به گفته یکی از نمایندگان، پس از تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در مجلس، 4 بند از آن توسط دولت تغییر کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس اظهارات اخیر یکی از اعضای شورای اسلامی، پس از تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در مجلس و ارسال آن به دولت برای اجرا، دولت چهار تغییر مهم در این آیین نامه اعمال کرده است. .
۱۴ اردیبهشت معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر حیات دولت.طرح اصلاح آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده ارسال شد این آیین نامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد.
تغییرات جدید در مقررات واردات خودروهای فرسوده چیست؟
اولاً قرار بر این بود که امکان واردات خودروهای فرسوده توسط اشخاص حقیقی دارای کارت ملی فراهم شود و هر فردی که کارت ملی خود را داشته باشد مجاز به واردات خودرو به کشور است. این بند توسط دولت اصلاح شد شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی می باشد مشخص شده است؛ بر اساس مصوبه جدید دولت تنها افرادی که دارای کارت بازرگانی فعال هستند می توانند خودروهای فرسوده وارد کنند.
بر این اساس بند که واکنش های بسیاری را برانگیخت و در ماه های اخیر بسیار مطرح بود (هر کد ملی مجاز به واردات خودروی فرسوده است) از مقررات حذف شد.
دومین تغییر در این آیین به موضوع مبدأ ارز برای واردات خودرو مربوط می شود. بر اساس آنچه در آیین نامه مصوب آمده بود، تامین ارز لازم برای واردات خودروهای فرسوده به واسطه ارز حاصل از صادرات ما و سایرین، از محل جذب سرمایه گذاری، ارزهای مورد تایید بانک مرکزی، امکان پذیر شد. اما اکنون در تغییرات جدید. کمیسیون زیرساخت با تامین ارز از طریق منابع خارجی موافقت کرد، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نمی پذیرد. شرق.
به این ترتیب می توان خودرو را با ارز وارد کرد اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی توانند خودروی فرسوده خارجی را با منابع ارزی خود وارد کنند.
تغییر دیگری در متن آیین نامه واردات خودروهای فرسوده احتمال سرقت خودروهای وارداتی اشاره دارد به ؛ با توجه به نگرانی پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر سرقت خودروهای وارداتی و ایجاد مشکل، با توجه به تغییرات آیین نامه مذکور، مسئولیت قانونی هرگونه مشکل احتمالی مربوط به خودروهای فرسوده وارداتی بر عهده خود شخص و یا شرکت واردکننده خواهد بود.
در نهایت، آخرین تغییر مربوط به درپوش جابجایی موتور خودروها است. در حالی که در مقررات اولیه محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی وجود نداشت، اکنون در اصلاحات جدید تاکید شده است که فقط ماشین های تا 2500 سی سی اجازه ورود به کشور را دارند.
یادآور می شود، بر اساس آنچه در متن آیین نامه واردات خودروهای فرسوده منتشر شده، شرایطی مانند حداکثر پنج سال، آماده برای استفاده کاربر عادی، اعلام درخواست رسمی تایید از سازمان ملی استاندارد، ثبت سفارش منوط به تحویل گواهی انصراف، تحویل تعهدنامه متقاضی می باشد و ارائه گارانتی خدمات پس از فروش از دیگر بندهای این آیین نامه می توان به واردات خودروهای فرسوده به کشور اشاره کرد.
شهریور ماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده و لیست برندهای مجاز که بسته به کدام یک از برندهای بنز، بی ام و، سیت، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایوکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی می تواند وارد کشور شود. ، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ یانگ مجاز به واردات خودرو به کشور هستند.
انتهای پیام