به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، بنزین یک کالای استراتژیک در کشور محسوب می شود. در حال حاضر واردکننده بنزین شده ایم و به گفته کارشناسان این روند قابل قبول نیست. شواهد نشان می دهد که میزان تولید بنزین در کشور ما کم نیست، بلکه اختلاف موجود ناشی از انحرافاتی مانند قاچاق بنزین و عدم کنترل مصرف است.
آمارها نشان می دهد که تقاضا برای بنزین در کشور روز به روز در حال افزایش است. به نظر می رسد فشرده سازی قیمت یکی از مهم ترین عوامل موثر بر مصرف بی رویه بنزین در کشور باشد. بر این اساس روش تخصیص سهمیه بنزین به مردم مطرح شد. در این روش به هر نفر سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می گیرد و هرکسی که مازاد مصرف می کند باید آن را در بازار آزاد خریداری کند.
به عقیده بسیاری، اختصاص سهمیه بنزین برای هر نفر بهترین راهکار برای دولت است. زیرا در شرایط فعلی نمی توانیم قیمت بنزین را متوجه شویم و این برای ما تبعات اجتماعی دارد. در این شرایط تخصیص سهمیه بنزین به ازای هر نفر می تواند از نظر عدالت اجتماعی و کنترل مصرف به نفع کشور باشد.
کارشناسان معتقدند با توجه به واردات بنزین، علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی برای ما مضر است، از نظر امنیت انرژی نیز برای کشور مضر است. زیرا در این شرایط بنزین نیز می تواند هدف تحریم دیگری قرار گیرد و ما را به دردسر بیاندازد.
با توجه به آنچه گفته شد، دولت چهاردهم چاره ای ندارد جز اینکه به سمت اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد و ایجاد زمینه برای کنترل مصرف در کشور حرکت کند.
نظرات عبدالوحید فیاضی عضو شورای اسلامی شهر در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به ازای هر نفر و ارائه برنامه دولت در این خصوص را می خوانید.
فیاضی با توجه به اینکه به گفته رئیس جمهور بنزین را افزایش نمی دهیم بلکه به هر نفر یک سهمیه بنزین تعلق می گیرد، تصریح کرد: اجرای این طرح که در واقع اختصاص سهمیه بنزین است. برای هر فرد نسبت به وضعیت فعلی مزیتی دارد. شرایطی که در کشور از نظر مصرف بنزین تجربه می کنیم آشفته و ناهموار است. این وضعیت باید بازنگری شود و باید به سمت اعمال روش های کنترل کننده مصرف در عین ایجاد عدالت اجتماعی برویم.
وی ادامه می دهد: رشد روزافزون تقاضای بنزین در کشور مضرات زیادی را از نظر اقتصادی برای ما به همراه دارد. در این شرایط هر چقدر هم تولید بنزین را افزایش دهیم جوابگوی نیاز کشور نیستیم و حتی آن را وارد می کنیم. بنابراین باید برنامه جامعی را در حوزه بنزین به منظور مدیریت مصرف اجرا کنیم.
این عضو شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به ازای هر نفر نسبت به شرایط فعلی مزیت بیشتری برای ما دارد. این روش می تواند تا حد زیادی مشکل نابرابری و مصرف زیاد را حل کند. به این ترتیب حل مشکل عدم تعادل بنزین نیز در دستور کار قرار گرفته است.
فیاضی بیان کرد: طرح جامعی که بتواند معضل نابرابری و عدم تعادل در بخش بنزین را برطرف کند قابل قبول است و نسبت به شرایط فعلی برای ما مزیت دارد. نابرابری که در حال حاضر در حوزه بنزین شاهد آن هستیم، ریشه اختلاف طبقاتی است و اختلافات نیز ریشه نابسامانی اقتصادی و اتلاف منابع است و باید برطرف شود.
وی ادامه داد: دولت باید برنامه خود را در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به مردم ارائه کند و جوانب آن را بررسی کند. در شرایط فعلی نمیتوانیم بنزین را افزایش دهیم چرا که این امر اثرات تورمی دارد. اما می توانیم از روش های دیگری مانند اختصاص سهمیه بنزین به شهروندان استفاده کنیم.
این عضو شورای اسلامی تاکید کرد: هر طرحی که در حوزه بنزین اجرا شود باید بتواند در عین حال مشکل نابرابری ها و عدم تعادل ها را برطرف کند و مدیریت مصرف را برای ما فراهم کند.
فیاضی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفع ما در مدیریت مصرف خواهد بود. زیرا وقتی مردم بدانند که فقط مقدار مشخصی بنزین یارانه ای دارند، برنامه ریزی می کنند که از آن به درستی استفاده کنند. با اجرای طرح توزیع سهمیه بنزین به ازای هر نفر، نوعی تغییر الگوی مصرف نیز در کشور ایجاد میشود و عدم تعادل بنزین برطرف میشود که برای ما سود بزرگی است.
absnews