وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما برای تامین مالی پروژههای زیربنایی ریلی همواره بر اساس بودجههای عمرانی دولت مصوب در بودجه سالانه کل کشور است. در واقع توسعه این خطوط با همین بودجه های اندک دولتی محدود شد نه منابع طبیعی مورد نیاز یا ظرفیت های فنی، اجرایی و مهندسی. آنچه باعث شد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور متوسط تنها 200 کیلومتر در سال حجم شبکه ریلی را افزایش دهیم کمبود اعتبارات لازم برای این پروژه ها بود که همیشه از منابع دولتی تامین می شد. در سال های اخیر که دولت ها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی به دلیل کاهش فروش نفت، برای تامین مالی این پروژه ها با مشکل مواجه شده اند، شاهد پیشرفت این پروژه ها با کندی و در برخی موارد با رکود بوده ایم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، اواسط بهمن ماه امسال عباس خطیبی معاون ساخت و ساز راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت و گوی تلویزیونی از اولویت ساخت و ساز و ساخت و ساز خبر داد. توسعه راه آهن و سه اولویت مهم برای وجود جامعه ای برای ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل. توسعه کریدور شمال – جنوب، توسعه کریدور شرق – غرب و توسعه زیرساخت های ترانزیتی.
در همین حال این کارشناس اقتصادی به ای بی اس نیوز گفت: در راستای اهداف برنامه ششم توسعه که در سال گذشته در آن قرار داریم، تا پایان سال 1400 طول کل خطوط ریلی کشور از 25 هزار کیلومتر فراتر می رود. کشور باید به شبکه راه آهن متصل شود. آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که طول شبکه ریلی کشور از 15 هزار کیلومتر فراتر نمی رود و تعداد مراکز استانی متصل به شبکه ریلی به 23 استان محدود می شود.
وی افزود: در صورت تامین منابع می توانیم در سال آینده 1000 کیلومتر پروژه ریلی را به مردم ارائه کنیم. پروژه راه آهن رشت – آستارا از سه حالت تامین مالی داخلی، فاینانس خارجی و نظافت تامین می شود و در حال مذاکره برای نهایی شدن این ظرفیت ها هستیم. همچنین راهآهن گرگان – بجنورد – مشهد از توانمندیهای بخش 56، تسهیلات مالی و بانکی احداث میشود. تنها پروژه چابهار – زاهدان با ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شده و با پیشرفت 57 درصدی در حال ساخت است. شروع پروژه های ریلی بدون تحقق منابع مالی امکان پذیر نیست.
شاهجویی ادامه داد: بی شک با ایجاد بستر سرمایه گذاری مناسب برای تعریف پروژه در قالب شرکت های سهامی عام پروژه محور، شاهد خواهیم بود که تنها با وجود بخشی کوچک از 4500 میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد ایران، نه تنها تمام پروژه های نیمه تمام راه آهن تکمیل می شود، اما سایر پروژه های توسعه بزرگ مقیاس و استراتژیک به سرعت تکمیل و به بهره برداری می رسد و رشد اقتصادی و توسعه کشور تسریع می شود.
سرمایه گذاری عمومی در قالب شرکت های سهامی عام پروژه محور
معاون شرکت ساخت و توسعه گفت: خط ریلی بستان آباد – تبریز 44 کیلومتر 44 اواخر امسال یا بهار سال آینده، 158 کیلومتر خط ریلی زاهدان – خاش، خط ریلی همدان – سنندج در سال آینده، میانه – اردبیل. راه آهن به طول 165 کیلومتر در شهریور ماه سال آینده و راه آهن رشت – خزر در نیمه اول سال آینده افتتاح می شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه است و سرمایه گذاری خارجی تجربه خوبی برای کشور ما به ارمغان نیاورده است، مهم ترین، موثرترین و مناسب ترین راهکار تامین مالی پروژه های زیرساخت ملی است که ضامن رشد و توسعه اقتصادی است. کشور، برای استفاده». ظرفیت سرمایه خصوصی و دولتی در کشور. در کشورهای توسعه یافته از این ظرفیت ها با ابزارهایی مانند ایجاد شرکت های سهامی عام پروژه محور استفاده می شود.
چالش بودجه است نه ظرفیت فنی و اجرایی
absnews
محمدجواد شاهجویی در خصوص دلایل تاخیر در اجرای اهداف برنامه افزود: بدون شک آنچه باعث این میزان تاخیر در توسعه راه آهن کشور شده است، نه کمبود دانش فنی در این زمینه است و نه کمبود ظرفیت اجرایی وی ادامه داد: الحمدلله در سال های اخیر ظرفیت مهندسی و اجرایی مورد نیاز در حوزه توسعه خطوط و تاسیسات فنی فنی به جایی رسیده است که می توانیم ادعای خودکفایی کامل در این زمینه داشته باشیم اما آنچه ما را عقب نگه داشته است. از دستیابی به اهداف و سیاست های بالادستی در این حوزه، ناتوانی در تامین منابع مالی برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های زیربنایی ریلی است.
وی افزود: این بدان معناست که ظرفیت های فنی، اجرایی و مهندسی موجود کشور را به حالت تعلیق درآورده ایم، در حالی که راه حل های جدیدی در سراسر جهان برای مقابله با چنین چالشی استفاده می شود. چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، پروژه های زیربنایی دیگر صرفاً از منابع دولتی تامین مالی نمی شوند و منابعی مانند سرمایه گذاری خارجی و استفاده از بودجه عمومی نیز به تامین مالی این گونه پروژه ها کمک می کند.
خطیبی گفت: در سال های قبل از انقلاب طول خطوط ریلی 4500 کیلومتر بوده و امروز به 14200 کیلومتر می رسد. در تمام سالهای پس از انقلاب به تدریج مسیر خودکفایی صنعت ریلی را طی کردهایم و در حال حاضر در ساخت پروژههای ریلی به خودکفایی صددرصدی رسیدهایم و هیچ وابستگی هم از نظر نداریم. مهندسی یا تجهیزات، در کشورهای خارجی.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز