تصویب طرح ساخت خانه بزرگ در خانه ملی
شکل گیری تورم مزمن در اقتصاد ایران به ویژه از سال 1395، تامین مسکن اقشار متوسط و پایین جامعه را با مشکل مواجه کرده است و مجلس یازدهم نیز در قالب قانون مسکن افزایش تولید مسکن شامل پنج عنوان اصلی است. ، زمینه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را فراهم کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین جلسه شورای اسلامی در اسفند ماه، یکی از موضوعات قابل بحث، عملکرد مردم بهارستان در مجلس یازدهم است که می تواند چراغ راه مردمی باشد. در دور بعد در کرسی مجلس مستقر می شوند و می توانند صدای مردم باشند و اقدامات اساسی در راستای تسهیل زندگی و پیشرفت کشور انجام دهند.
ای بی اس نیوز در این مدت به بررسی عملکرد مجالس در بخش های مختلف اقتصادی نیز پرداخته و در حوزه مسکن مهمترین دستاورد یازدهم قانونگذار را می توان تصویب قانون مسکن افزایش تولید و عرضه مسکن دانست.
داشتن مسکن ایمن و باکیفیت و پاسخگوی نیازها یکی از حقوق اساسی و یکی از ضروری ترین نیازهای اساسی انسان است که در اصول 3، 31 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به عنوان یک اصل اساسی منعکس شده است. و حق شهروندی و وظیفه حکمرانی مطرح شد.
داده ها و اطلاعات موجود در مورد سهم هزینه های مسکن در بودجه خانوار نشان می دهد که «مسکن» بخش قابل توجهی از هزینه های یک خانوار را تشکیل می دهد.
این شاخص در سال های 1388 تا 1397 نسبتاً ثابت بوده و در برخی سال ها حتی کاهش یافته است، اما با افزایش چشمگیر قیمت ملک در سال های اخیر و به تبع آن اجاره بها، این سهم نیز در سال های اخیر به 38 درصد افزایش یافته است. مناطق. و 19 درصد در روستاها.
مدت زمان خرید خانه در دهک های مختلف درآمدی در شش سال گذشته تقریباً سه برابر شده است. سال گذشته زمان انتظار برای خرید مسکن در دهک های اول تا سوم درآمدی به طور متوسط تقریباً 100 سال بوده است.
به طور متوسط، در سراسر جامعه، زمان انتظار برای خرید خانه از 13 سال در سال 2016 به 39 سال در سال 1401 افزایش یافته است.
به همین دلیل است که قانون افزایش تولید مسکن تحت عنوان «طرح مضاعف افزایش تولید و عرضه مسکن» در پنج فصل شامل 25 ماده و 2 تبصره در 26 مرداد 1400 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید. فصول پنج گانه مصوب، مهم ترین مسائل و چالش های حوزه مسکن در کشور را پوشش می دهد که در ادامه ارائه می شود.
شاید اولین مشکل در برنامه ریزی عرضه مسکن توجه به نیاز بازار باشد. در ماده اول این قانون، بازنگری در طرح جامع مسکن با هدف شناخت نیازهای واقعی بازار و برنامه ریزی ویژه برای رفع نیازهای موجود انجام شد، سپس در ماده دوم، جایگاه شورای مسکن مشخص شد. ، این یک موضوع مهم و ضروری در بالاترین سطح است. ساختار اجرایی کشور با حضور همه بازیگران موثر تعریف می شود.
تعیین شرایط حمایتی بر اساس وضعیت اقتصادی خانوار از دیگر مواردی است که در این قانون به تصویب رسیده است تا بر اساس اصل 31 قانون اساسی که اولویت را با نیازمندترین افراد قرار داده است، توجه لازم رعایت شود. و عدالت اجتماعی جایگزین شود. از طریق برابری اجتماعی
یکی از مهمترین نکات مطرح شده در این قانون که شاید ماندگارترین دستاورد این قانون باشد، تعریف «صندوق ملی مسکن» است که هدف آن تجمیع، تجمیع و بهبود منابع تخصیصی دولت به مسکن است. بخش، به دنبال ایجاد شرایط حمایتی پایدار برای رفع نیازهای مسکن است. اقشار مختلف وظایفی را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده بر عهده دارند.
علاوه بر صندوق ملی مسکن، نظام بانکی کشور نیز وظایف مهمی در حوزه تامین مالی بخش مسکن به عهده گرفته است که همواره محرک توسعه کشور و زمینه اشتغال زایی بوده است. عدم اجرای آن همچنین منجر به عواقب مالیاتی برای بانک ها شد که به صورت هوشمندانه تخصیص می یابند. این درآمدها نیز به منظور برجسته سازی اولویت این بخش به صندوق ملی مسکن اختصاص می یابد. موارد دیگری نیز برای تامین مالی بخش خصوصی، اوراق قرضه وام مسکن و صندوق های سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته شده است که شایسته توجه است.
همچنین تامین زمین که بیشترین هزینه کل یک واحد مسکونی را به خود اختصاص می دهد، در فصل دوم قانون جهش تولید مسکن به طور کامل مورد توجه قرار گرفته است و دستگاه ها و نهادهای مختلفی برای تامین زمین مورد نظر بسیج شدند. ساخت واحدهای مسکونی ضمانت های اجرایی مناسب نیز ارائه شد. در مواد 10 و 12 این قانون، موضوع تامین زمین به ویژه در بافتهای شکننده و سکونتگاههای غیررسمی مورد توجه جدی قرار گرفت و توسعه درون شهری بر اساس تامین نیازهای مسکن و کاهش هزینههای زیربنایی در دستور کار قرار گرفت. .
به منظور توجه به سایر هزینه های تولید مسکن در فصل سوم، مبالغ قابل توجهی به نهادهای تولیدی حوزه ساخت و ساز مسکن انجام شد و با در نظر گرفتن سازوکارهای مشخص شده در این قانون، ریسک های این بخش کاهش می یابد. تا حد امکان در فصل چهارم، هزینه های انجام شده توسط خدمات مورد نیاز برای ساخت و ساز مسکن با نگاهی کل نگر به تمامی اجزای ساخت و تولید مسکن در نظر گرفته شد.
در فصل پایانی به موضوعاتی چون ارائه خدمات عمومی و تحقق هویت غنی اسلامی ایران، فرهنگ، سبک زندگی و الزامات زیست محیطی، بهره وری انرژی، پدافند غیرعامل، پایداری، ارتقای کیفیت، استحکام و ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرمترقبه پرداخته شد. علاوه بر رفع نیاز به مسکن به عنوان سرپناه، سایر نیازها و ابعاد ضروری مسکن در مفهوم کامل آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
در حوزه اجرای قانون، لازم به توضیح است که امکان و ظرفیت زیادی برای تامین مسکن اقشار متوسط درآمد فراهم شده است، اما با توجه به شکاف قابل توجه بین درآمد مردم و دسترسی مالی لازم در در زمینه خرید مسکن، از قابلیت های این قانون به درستی استفاده نشده است، یعنی با شرایط ایده آل فاصله داریم.
به منظور ارتقای اثربخشی این قانون، نظارت بیشتر بر نمایندگان و استفاده از تمامی ابزارهای قانونی مندرج در این قانون ضروری است. کنترل تامین مالی توسط بانک ها و سایر ابزارهای پیشنهادی در قانون یکی از موضوعات کلیدی و همچنین تغییر شرایط مدل مسکن پیشنهادی با توجه به نیاز خانوارها در مناطق مناسب برای دسترسی مالی و وسعت مسکن است. خانه داری یکی از مواردی است که می تواند در تامین مسکن ارزان قیمت موثر باشد و مطابق با سیاست های کلی نظام در بحث جمعیت موثر باشد.
به دنبال تصویب قانون افزایش تولید و عرضه مسکن در مرداد ماه 1400، این قانون از اول مهرماه همان سال توسط رئیس جمهور به وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد. از این زمان روند انبوه سازی مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد. هدف اصلی تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال است. طبق آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی زمینی را برای ساخت دو و نیم میلیون واحد مسکونی فراهم کرده است. برخی واحدها نیز افتتاح شده و پیش بینی می شود در سال آینده تعداد قابل توجهی از خانه ها تکمیل و تحویل متقاضیان شود.
انتهای پیام