به گزارش ABSNEWS، بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس پنجاه و سوم به تشریح اقدام مثبت و سازنده مجلس یازدهم در خصوص لایحه بودجه 1401 دولت پرداخت.
وی در این خصوص گفت: در خصوص اصلاحات اعمال شده در تبصره یک این لایحه که به موضوع نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی می پردازد، با جمع آوری از تلف شدن منابع کشور جلوگیری کرده است. و بازیافت گازهای دودکش، نوسازی حمل و نقل عمومی تا سقف 10 هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف انرژی، وظیفه دولت بهبود روابط مالی شرکت ملی نفت با دولت به جای تعیین ثابت است. سهم 14.5 درصدی به منظور جلوگیری از تسریع در راهبرد خنثی سازی تحریم ها از طریق رفع موانع ساخت نفت پالایشگاه های نفت، ساماندهی ارز ترجیحی برای رفع مفاسد آن و همچنین جبران زیان مصرف کالاهای اساسی. برای خانواده ها، L’interdict یون و ترتیبات موضوع بند 5 قانون خدمات کشوری مربوط به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی غیر از نرخ سامانه تجارت الکترونیک (ETS) مهمترین موارد را ذکر کردند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در تبصره 2 لایحه مربوط به بنگاه های دولتی و واگذاری آنها، پرداخت برخی مطالبات سازمان تامین اجتماعی از طریق واگذاری سهام به این سازمان، کمک به تامین مالی بخش تولید از طریق فاکتورینگ را بیان کرد. وی سازوکار و تصمیمات انضباطی در خصوص بودجه را یکی از مهم ترین اصلاحات در این حوزه، بنگاه های دولتی دانست.
وی افزود: در خصوص تامین مالی و تامین مالی خارجی در تبصره 3 لایحه تخصیص 1401 کاهش یکساله اقدام فعال برای غیرتحریم ها و دیپلماسی فعال اقتصادی و تعیین تکلیف ویژه بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی در لایحه مجلس قرار گرفت.
نگهداری گفت: در تبصره 4 لایحه مالی در خصوص مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرحها، تسهیل در فرآیند مشارکت دولتی و خصوصی و تعیین معیار مشخص برای تعیین وضعیت طرحهای تملک داراییهای ثابت نیمه تمام در اجازه بانکها. و موسسات اعتباری برای سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در پروژه های بزرگ زیربنایی و پروژه های بزرگراهی و بزرگراهی، حذف مالیات نقل و انتقال سرمایه برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پیشبرد پروژه های نیمه تمام و تسهیل و نوسازی شیوه های تامین مالی بنگاه های دولتی و سازمان های توسعه ای در افزایش سرمایه گذاری و ایجاد رشد اقتصادی در کشور را می توان اصلاح مجلس در لایحه دولت دانست.
وی تصریح کرد: در خصوص تامین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی در تبصره 5 بودجه، بانک مرکزی مجاز به خرید اوراق بهادار منتشر شده توسط خزانه در بازار ثانویه و ممنوعیت خرید اوراق بهادار منتشر شده توسط دولت یا شرکت های دولتی در بازار ثانویه است. بازار در ابتدا موظف به پرداخت سود سهام در قالب سامانه جامع اطلاعات مشتریان، تصویب پیشنهاد تصمیم گیری در خصوص مالیات بر سپرده اشخاص حقوقی با تغییراتی، مالیات بر فعالیت هنرمندانی که درآمد آنها بیش از 260 میلیون تومان است. سالانه در راستای عدالت مالیاتی، کمک به اسقاط و نوسازی خودروها و کاهش آلودگی هوا و راه اندازی مجدد صنعت اسقاط با استفاده از ظرفیت جدید لیزینگ خودرو از جمله اقدامات مفید مجلس در این تبصره بود.
نگهداری تاکید کرد: در حوزه عوارض و مالیات در تبصره 6 لایحه مالی، پیشگیری از هدر رفت و هدر رفت منابع آب و تدوین سیاستهای اصلاح الگوی مصرف آب با افزایش جریمه برای مشترکانی که بیش از بیش از مصرف آب مصرف کردهاند. دوبرابر کردن مدل، تشویق سرمایه گذاری و ساخت مدارس Charite با معافیت مدارس دلسوز از پرداخت هزینه انشعاب و سایر هزینه های آب، گاز و آب فاضلاب، افزایش شفافیت مالیاتی با تبدیل کلیه معافیت های مالیاتی به مالیات با نرخ صفر و اخذ مالیات بر صادرات فلزات، نفت خام. و مواد معدنی نیمه خام و تعیین حقوق ورودی 1 درصدی برای واردات ماشین آلات رویکردهای خوبی بود که مجلس یازدهم در این زمینه اتخاذ کرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: افزایش عوارض واردات گوشیهای تلفن همراه خارجی با قیمت بالای 600 دلار به 12 درصد و تخصیص منابع آن به صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع پیشرفته و جلوگیری از حقوق اعلام نشده دولت و مالکیت معادن با اتصال سامانهها. سازمان امور مالی و وزارت صمت و مشروط بودن هزینه های قابل قبول مالیاتی با ارسال صورتحساب الکترونیکی و کمک به افزایش رقابت بخش خصوصی در حوزه اکتشاف و معدن در حوزه صنعت، معدن و ارتباطات در تبصره 7 لایحه مالی مورد ارزیابی قرار گرفت. مثبت
وی افزود: از جمله اقدامات اصلاحی مجلس در حوزه آب و کشاورزی در تبصره 8 این لایحه، می توان با تصویب یکسری مصوبات مدیریت بحران آب در کشور، از ایجاد تصمیمات اجرایی در حوزه جلوگیری کرد. صادرات محصولات کشاورزی، حمایت از کشت صنعتی در گلخانه ها. و محاسبه بهای آب آنها بیانگر نرخ مصوب کشاورزی برای توسعه گلخانه بود.
همچنین در تبصره های 9 و 14 کمک به ازدواج و تشکیل خانواده در راستای سیاست حمایت از جوانان جمعیت تلقی شده است.
وی افزود: در تبصره 10 لایحه بودجه در حوزه های قضایی، انتظامی و دفاعی با در نظر گرفتن معافیت های سربازی در راستای تحکیم خانواده، 3 هزار میلیارد تومان برای منابع در نظر گرفته شده برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در نظر گرفته شده است. تصویب مجموعه ای از تصمیمات با هدف کاهش هزینه های دادگستری از طریق ارتقای بهره وری، پیشگیری از وقوع جرایم و پیگردها و فرآیندهای الکترونیکی و تسهیل و کاهش هزینه های اسناد و مدارک برای یک صفحه از روستاییان را می توان از اقدامات مثبت تلقی کرد. مجلس
رئیس مرکز پژوهش های مجلس حداقل درآمد را از 3.5 میلیون تومان در سال 1400 به 5.6 میلیون تومان در سال 1401 افزایش داد و حداقل درآمد را برای والدین شهدا و همچنین افزایش درآمد سربازان وظیفه و مبنای محاسبه حداقل درآمد برای سربازان وظیفه دانست. محاسبه درآمد سربازی
حفظ در حوزه هدفمندی یارانه ها در تبصره 14 لایحه، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به 9500 تومان و در نظر گرفتن بیش از 70 هزار میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی گندم، الزام وزارت اجتماعی است. امور ایجاد پوشش بیمه ای سه دهک کم درآمد بدون ثبت نام و جهت گیری حضوری و صرفاً از طریق کد ملی افراد فاقد بیمه و همچنین بازنگری در فهرست داروهای تحت پوشش بیمه به دلیل اثربخشی آنها، الزام بانک مرکزی برای مسدود کردن حسابهای شرکتهای وابسته به وزارت نفت به بانکهای تجاری مرتبط با منابع حاصل از فروش داخلی آنها و واریز این وجوه به خزانهداری کل کشور، افزایش چشمگیر منابع تخصیص یافته به خزانهداری کل کشور را مثبت ارزیابی کرد و تاثیرگذار بود. یارانه کالاهای اساسی، دارو و خرید تضمینی گندم و نان (تخصیص پ. بیش از 240 تریلیون تومان).
وی تصریح کرد: در خصوص تبصره 16 لایحه مالی مربوط به تسهیلات اجباری، شورای پول و اعتبار را مکلف به تهیه دستورالعمل و مصوبات اجرایی برای تخصیص تسهیلات اجباری برای ساماندهی تسهیلات اجباری و به منظور برقراری انضباط پولی در کشور، موظف کرد. بانک مرکزی نسبت به شفاف سازی باقیمانده تسهیلات و بدهی های کلان هر یک (ذینفع مرتبط یا واحد)، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره بازپرداخت، وضعیت بازپرداخت (در حال انجام، معوق، معوق یا مشکوک الوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافتی اقدام کند. و الزام به ضمانت نامه های بانک مرکزی اصلاحات سازنده مجلس شامل اعطای اعتبارات جدید به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در قالب خطوط اعتباری یا اضافه برداشت بوده است.
نگهداری ادامه داد: همچنین در تبصره 17 این لایحه، این امکان وجود دارد که کلیه موسسات پزشکی بخش خصوصی را ملزم به ثبت مجوز فعالیت اخذ شده از وزارت بهداشت، درمان و بهداشت، آموزش پزشکی، اساسنامه و سهامداران موسسه مربوطه در حوزه بازرگانی کنند. و اداره ثبت موسسات غیرتجاری تعارض منافع، ایجاد صندوق حمایت از بیماران سرطانی و صعب العلاج، الزام وزارت رفاه به تهیه طرح جامع دسترسی به تجهیزات و خدمات در مناطق شهری و روستایی (مانند آب، برق، بهداشت، آموزش و پرورش و…)، پروژه های محرومیت زدایی در کشور، دست سازندگی و میزان پیشرفت آنها را در ساماندهی و ساماندهی سیاست های محرومیت زدایی برشمرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به ساماندهی سازوکار صندوق پیشرفت و عدالت در تبصره 18 مجلس نیز تصریح کرد: در تبصره های 19 و 20 وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را مکلف به تهیه اساسنامه کرده است. مدیریت هزینههای جاری و عمرانی، تخصیص بهینه منابع و افزایش شفافیت بودجه و هزینههای همه دستگاههای اجرایی از جمله مجلس شورای اسلامی، ممکن است در آینده آثار مثبت قابل توجهی داشته باشد.
absnews
می توانید این پست را ویرایش کنید
این را برای صفحه اصلی پیشنهاد دهید