سوال: اهمیت برنامه هفتم به عنوان اولین برنامه ای است که پس از ابلاغ مرحله دوم انقلاب توسط رهبر فرزانه انقلاب تدوین شده است، لطفاً بفرمایید که لزوم همپوشانی این دو برنامه راهبردی به معنای یک سند بالادستی به نام اعلام مرحله دوم انقلاب و سندی که در 5 سال آینده روال عمومی کشور را بر این اساس تنظیم می کنیم، همپوشانی آن را چگونه ارزیابی می کنید و ممکن است چه تاثیری بر یکدیگر داشته باشند و شرایط آن فضا؟
رضوانیهمانطور که از نظر برنامهریزی به کشور ما اشاره کردید، سالها تحت ستم شاهی و متأسفانه بعد از انقلاب، سالها برنامهنویسان تحت تأثیر ضرورتهایی بودند که از خارج از مرزها به ما القا میشد. آنچه که امیدواریم به ویژه در برنامه هفتم محقق شود این است که با توجه به بیانیه مرحله دوم و با توجه به اینکه الحمدالله بیش از 4 دهه از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و نظام تجربیات خوبی دارد، امیدواریم این برنامه که تدوین می شود باید متولی مسائل داخلی و متناسب با دستیابی به استقلال اقتصادی باشد تا پایه و اساس استقلال سیاسی باشد. از این رو امیدواریم نقش کسانی را ایفا کنیم که معتقدند اقتصاد ملی باید تقویت شود، معتقدند باید حواسمان به نیازهایمان باشد و به داشته های خودمان تکیه کنیم و بخواهیم سهم بزرگی در ارتقا و پیشرفت کشور داشته باشیم. کشور توسط این افراد انشاالله.
سوال: بحث اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان و محوریت برنامه هفتم بر اقتصاد دانش بنیان و بومی با رویکرد اقتصاد درون زا را ذکر کردید که البته در بیانیه مرحله دوم نیز بر آن تاکید شده است. با تعابیر مختلف بفرمایید چطور ممکن است این اهداف بزرگ پیش بینی شده در حوزه اقتصاد در برنامه هفتم به خوبی منعکس شود و محقق و اجرایی شود؟
رضوانی: می دانید که ما پیشرفت اقتصادی را بدون توجه به عدالت اجتماعی نمی دانیم، بنابراین از نظر ما توسعه متوازن توسعه ای است که بر توسعه عدالت تاکید دارد. از آنجایی که بیش از 70 سال است که در این صنعت فعالیت می کنیم، بخش زیادی از بودجه ما صرف نفت می شود که مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند.
سوال: با توجه به اینکه در این دوره اصرار و تاکید بر اقتصاد بدون نفت و به دور از این فضا بود.
رضوانی: بله، البته، اقتصاد بدون نفت، اگر این بدان معناست که ما نمیخواهیم درآمدهای نفتی را صرف هزینههای روزانه کنیم، که کاملاً خوب است، این موضوع جای بحث دارد، اما اینکه آیا شرایط برای آن فراهم شده است یا خیر. می تواند از محل درآمدهای دیگر امور روزمره کشور را اداره کند، اما درآمد هزینه کردن نفت برای ایجاد زیرساخت اشکالی ندارد. پس در اینجا اگر دانش پیدا شد، چون خوشبختانه در زمینه دانش روز پیشرفت خوبی داشته ایم و جایگاه بسیار خوبی در دنیا داریم، باید آن را به یک سرمایه ملی تبدیل کنیم و درآمدزایی کنیم تا بتوانیم بتواند بخشی از بودجه کشور باشد. از این استفاده کنیم، اما نه اینکه خدای ناکرده، بخواهیم به فروش منابع و معادن تکیه کنیم و بخواهیم کشور را به این شکل اداره کنیم، البته در این زمان که دولت جدید شروع به کار کرده است، حتی اگر اینطور باشد. یک زندگی کوتاه اما در این میان شاهد روندهای خوبی در دولت هستیم و انشالله برنامه هفتم که در حال تهیه است سهم عمده ای در افزایش درآمد این ثروت یعنی فرض صادرات خدمات فنی و مهندسی و تکیه بر آن خواهد داشت. پایگاه های دانش برای ایجاد ثروت ملی جدید
سوال: اشاره کردید که برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، در نهایت برنامه ششم با وجود اینکه در بهترین حالت کارشناسان تخمین می زنند حدود 25 تا 30 درصد محقق شده است، ظاهراً بر این اساس یک سال تمدید شده است. ششم ماه آینده دوباره برنامه ششم تمدید می شود آیا اینطور است یا قرار است در آن روزهایی که مشغول تصویب بودجه صنعتی هستید در برنامه هفتم مجلس دخالت کند؟
رضوانی: وقتی مجلس بودجه را تصویب می کند، مثلاً برای سال 1402، خود بودجه نشان دهنده برنامه یک ساله برای اداره کشور است. بنابراین ما خللی در برنامه نداشتیم، اما در عین حال برخی فکر کردند که در برنامه پنج ساله نباید خللی ایجاد شود، به همین دلیل شش ماه تمدید شد تا برنامه هفتم تصویب شود. . .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، آقای غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی در برنامه بهارستان با رادیو اختاز در خصوص برنامه هفتم توسعه گفت و گو کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه مطابق با ابلاغ مرحله دوم انقلاب تهیه می شود، خاطرنشان کرد: