یکی از اعضای انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به استثنای شوینده ها) در کشور را 70 حبه عنوان کرد و گفت: از این میزان 15 تا 20 حبه قاچاق و تقلبی به بالا است. تا 10 همت به کشورهای دیگر برود. به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و … صادر می شود که در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدرضا بحیرایی – رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران – در نشست خبری با بیان اینکه رسالت لوازم آرایشی و بهداشتی پیشگیری از درمان و کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی است، گفت: فعالیت اعضای این انجمن عمدتاً در حوزه محصولات وارداتی است اما پس از ممنوعیت واردات در دهه 90 محصولات شوینده در بازار موجود بود اما جای محصولات وارداتی که بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی بودند در بازار خالی بود. . بنابراین بسیاری از واردکنندگان به تولید روی آورده اند.
وی با بیان اینکه پس از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی حدود 40 هزار نفر بیکار شدند، گفت: اما پس از ورود برخی واردکنندگان به عرصه تولید، این افراد به کار بازگشتند و اکنون حتی با کمبود نیروی کار مواجه هستیم. واردات ممنوع است، اما واردات همچنان ضروری است، زیرا واردات با ایجاد رقابت به نفع صنعت است. به طور کلی واردات مانعی برای تولید نمی کند و در صورت ممنوعیت، مصرف کننده متضرر می شود.
به گفته رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و بهداشتی و عطریات، 8000 مجوز در زمینه تولید بدون کارخانه صادر شده است که از این تعداد 500 مجوز فعال شده است و از این میان 200 مجوز حدود 95 درصد را در اختیار دارند. بازار. همچنین در حال حاضر یکی از مشکلات همکاری با برندهای خارجی ممنوعیت واردات عمده (مواد آرایش با رنگ های مختلف آماده پر کردن در شیشه یا ظرف) است.
برآورد مصرف، صادرات و قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی
در ادامه این نشست، حمیدرضا بنی عضو انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و بهداشتی و عطریات ایران نیز ممنوعیت واردات عمده را در حال حاضر مشکل صنعت آرایشی و بهداشتی دانست و گفت: در حال حاضر برخی از شرکت های بزرگ خواهان این فرمولاسیون نیستند. خود را در اختیار ما قرار دهند و واردات عمده هم ممنوع است، حاضر به همکاری نیستند. اما اگر واردات عمده آزاد باشد می توانیم در زمینه بسته بندی بیشتر کار کنیم که اشتغال زایی زیادی دارد.
وی با بیان اینکه در زمینه بسته بندی پیشرفت چندانی نداشته ایم، گفت: به عنوان مثال ظرفیت تولید شیشه عطر در کشور وجود ندارد. بنابراین برای واردات ماشین آلات و دستگاه های مجهزتر به کمک نیاز داریم. سوال تحریم همیشه از تولیدکنندگان پرسیده می شود.
بنایی با بیان اینکه کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به استثنای مواد شوینده) در کشور 70 همت است، گفت: 15 تا 20 همت شامل کالاهای قاچاق و تقلبی است. همچنین بالغ بر 10 تن محصولات آرایشی، بهداشتی و عطرسازی به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و … صادر می شود که در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است. بیشترین صادرات مربوط به اسانس است.
به گفته وی، با توجه به قیمت پایین محصولات خارجی در بازار، به نظر می رسد بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار ایران تقلبی باشد.
به طور کلی تقاضا برای آزادسازی واردات عمده و ایجاد فرصت های رقابتی از طریق آزادسازی واردات از جمله مواردی بود که در این نشست از سوی دیگر تولیدکنندگان مطرح شد.
انتهای پیام