رئیس سازمان نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: دارندگان خودروهای فرسوده که در طرح های تعویض خودرو شرکت می کنند، بسته به تعداد گواهی اسقاط از تخفیف قیمت خودروی انتخابی برخوردار خواهند شد.
وی تصریح کرد: طرح اسقاط خودروهای فرسوده دو نوع طرح تعویض و طرح غیرتعویض است که «طرح جریان نقدی» نیز نامیده می شود.
سالاریه افزود: در طرح بدون تعویض، اسقاط ها با در نظر گرفتن شرایط اسقاط که شامل مدل، سن، وضعیت سلامت خودرو و سایر موارد توافق شده بین خریدار و فروشنده است، خودرو را از مالک خریداری می کنند. . .
وی افزود: سود حاصل از این صدور به سه قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن به مالک اصلی می رسد، یعنی ضایعاتی که از مالک اصلی خودرو می خرد، پارتی حساب می کند و اصل را پرداخت می کند. مالک بخشی برای هزینه های خود مرکز و بخشی به نفع خود تعیین می شود.
رئیس سازمان نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده با بیان اینکه خودروهای فرسوده بر اساس سال ساخت طبقه بندی می شوند و مشمول اخذ گواهی اسقاط می شوند، گفت: برای خودروهای ۲۰ تا ۲۵ ساله سه گواهی اسقاط از آنها تولید می شود. هر گواهی 35 است. به عبارت دیگر 105 میلیون تومان ارزش خودروی 20 تا 25 ساله و شرکت در طرح عدم تعویض است که البته ممکن است این سود به 100 درصد برای مالک خودرو نرسد و رقمی در حدود 88 تا 95 میلیون تومان صاحب خودرو می شود.
سالاریه افزود: در 6 ماهه نخست امسال حدود 150 هزار خودرو اسقاط کردیم و تاکنون 7 ماه از سال گذشته بیش از 180 هزار خودرو در مراکز اسقاط پذیرفته شده و از چرخه حمل خارج شده اند.
وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال 129 هزار و 878 دستگاه خودروی سواری، هزار و 150 دستگاه اتوبوس، هزار و 800 دستگاه مینی بوس، 279 دستگاه کامیون، 501 دستگاه کامیون، 83 دستگاه تراکتور، 10 هزار و 740 دستگاه وانت و 5 هزار و 768 دستگاه تاکسی اسقاط شده که در برخی موارد مانند تاکسی ها تا حدی اسقاط شده است. تعویض و بازسازی شده
سالاریه گفت: طرح تعویض خودرو را تقریبا از نیمه دوم سال گذشته آغاز کردیم و در 6 ماهه امسال نیز طرح نوسازی تاکسی های فرسوده ادامه داشت. از اکتبر امسال، حدود 27000 نامزد درخواست داده اند. اسقاط و تعویض خودرو در طرح های جایگزینی ایران خودرو و سایپا. ثبت نام کرده اند و مراحل پذیرش طی شده و اکنون مراحل تمدید در حال انجام است.
رئیس نوسازی ناوگان و امحای خودروهای فرسوده افزود: بیش از 90 درصد متقاضیان ثبت نام در طرح های جایگزینی در سال گذشته خودروی خود را تحویل گرفتند، به استثنای افرادی که مشکل داشتند، در این گونه موارد در کمترین زمان ممکن مطابقت و عارضه پیدا می کنیم. و ما مشکل را حل خواهیم کرد.
سالاریه افزود: در صورت نیاز مکاتبه با خودروسازان یا بازرسی وزارت حراست نیز انجام می دهیم و تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری می کنیم.
وی درباره مهلت اسقاط خودرو و دریافت خودروی جایگزین نیز بیان کرد: متقاضیانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده و برنده شده اند باید خودروی خود را دریافت کرده باشند، در صورت عدم دریافت باید تحت نظر باشند.
سالاریه افزود: متقاضی تنها در صورتی مشمول طرح نمی شود که مبلغ تعیین شده را به موقع پرداخت نکرده باشد یا خودرو در محل اسقاط با مشکل پلیس مواجه شده باشد که باید بررسی شود و یا اینکه متقاضی در زمان مقرر مراجعه نکرده است، در این صورت مشمول طرح نخواهد شد.
وی گفت: متقاضیانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند می توانند در برنامه جداگانه ای شرکت کنند که براساس آن خودروسازان طبق قانون موظفند 20 درصد از تولید خود را به نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده اختصاص دهند و با مراجعه به سایت مربوطه ثبت نام کنند. در این صورت یک سری ارتباطات دیتا بین ستاد نوسازی و خودروساز مربوطه وجود دارد، ما نیز از آن ها حمایت می کنیم تا این افراد به عنوان کاندید شوند و خودروی جایگزین دریافت کنند.
مسئول نوسازی ناوگان خودرو و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون سازمان صنعت خودروسازی، جذابیت هایی در بخش خصوصی برای مالکان خودروهای فرسوده ایجاد شد. در این آیین نامه، دولت به ضایعات اعلام کرد که متقاضیان خودروی فرسوده را با بالاترین قیمت خریداری کنند تا انگیزه ای برای اسقاط و نوسازی ایجاد شود.
رئیس سازمان نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: دارندگان خودروهای فرسوده که در طرح های تعویض خودرو شرکت می کنند، بسته به تعداد گواهی اسقاط از تخفیف قیمت خودروی انتخابی برخوردار خواهند شد.
وی تصریح کرد: طرح اسقاط خودروهای فرسوده دو نوع طرح تعویض و طرح غیرتعویض است که «طرح جریان نقدی» نیز نامیده می شود.
سالاریه افزود: در طرح بدون تعویض، اسقاط ها با در نظر گرفتن شرایط اسقاط که شامل مدل، سن، وضعیت سلامت خودرو و سایر موارد توافق شده بین خریدار و فروشنده است، خودرو را از مالک خریداری می کنند. . .
وی افزود: سود حاصل از این صدور به سه قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن به مالک اصلی می رسد، یعنی ضایعاتی که از مالک اصلی خودرو می خرد، پارتی حساب می کند و اصل را پرداخت می کند. مالک بخشی برای هزینه های خود مرکز و بخشی به نفع خود تعیین می شود.
رئیس سازمان نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده با بیان اینکه خودروهای فرسوده بر اساس سال ساخت طبقه بندی می شوند و مشمول اخذ گواهی اسقاط می شوند، گفت: برای خودروهای ۲۰ تا ۲۵ ساله سه گواهی اسقاط از آنها تولید می شود. هر گواهی 35 است. به عبارت دیگر 105 میلیون تومان ارزش خودروی 20 تا 25 ساله و شرکت در طرح عدم تعویض است که البته ممکن است این سود به 100 درصد برای مالک خودرو نرسد و رقمی در حدود 88 تا 95 میلیون تومان صاحب خودرو می شود.
سالاریه افزود: در 6 ماهه نخست امسال حدود 150 هزار خودرو اسقاط کردیم و تاکنون 7 ماه از سال گذشته بیش از 180 هزار خودرو در مراکز اسقاط پذیرفته شده و از چرخه حمل خارج شده اند.
وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال 129 هزار و 878 دستگاه خودروی سواری، هزار و 150 دستگاه اتوبوس، هزار و 800 دستگاه مینی بوس، 279 دستگاه کامیون، 501 دستگاه کامیون، 83 دستگاه تراکتور، 10 هزار و 740 دستگاه وانت و 5 هزار و 768 دستگاه تاکسی اسقاط شده که در برخی موارد مانند تاکسی ها تا حدی اسقاط شده است. تعویض و بازسازی شده
سالاریه گفت: طرح تعویض خودرو را تقریبا از نیمه دوم سال گذشته آغاز کردیم و در 6 ماهه امسال نیز طرح نوسازی تاکسی های فرسوده ادامه داشت. از اکتبر امسال، حدود 27000 نامزد درخواست داده اند. اسقاط و تعویض خودرو در طرح های جایگزینی ایران خودرو و سایپا. ثبت نام کرده اند و مراحل پذیرش طی شده و اکنون مراحل تمدید در حال انجام است.
رئیس نوسازی ناوگان و امحای خودروهای فرسوده افزود: بیش از 90 درصد متقاضیان ثبت نام در طرح های جایگزینی در سال گذشته خودروی خود را تحویل گرفتند، به استثنای افرادی که مشکل داشتند، در این گونه موارد در کمترین زمان ممکن مطابقت و عارضه پیدا می کنیم. و ما مشکل را حل خواهیم کرد.
سالاریه افزود: در صورت نیاز مکاتبه با خودروسازان یا بازرسی وزارت حراست نیز انجام می دهیم و تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری می کنیم.
وی درباره مهلت اسقاط خودرو و دریافت خودروی جایگزین نیز بیان کرد: متقاضیانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده و برنده شده اند باید خودروی خود را دریافت کرده باشند، در صورت عدم دریافت باید تحت نظر باشند.
سالاریه افزود: متقاضی تنها در صورتی مشمول طرح نمی شود که مبلغ تعیین شده را به موقع پرداخت نکرده باشد یا خودرو در محل اسقاط با مشکل پلیس مواجه شده باشد که باید بررسی شود و یا اینکه متقاضی در زمان مقرر مراجعه نکرده است، در این صورت مشمول طرح نخواهد شد.
وی گفت: متقاضیانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند می توانند در برنامه جداگانه ای شرکت کنند که براساس آن خودروسازان طبق قانون موظفند 20 درصد از تولید خود را به نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده اختصاص دهند و با مراجعه به سایت مربوطه ثبت نام کنند. در این صورت یک سری ارتباطات دیتا بین ستاد نوسازی و خودروساز مربوطه وجود دارد، ما نیز از آن ها حمایت می کنیم تا این افراد به عنوان کاندید شوند و خودروی جایگزین دریافت کنند.
مسئول نوسازی ناوگان خودرو و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون سازمان صنعت خودروسازی، جذابیت هایی در بخش خصوصی برای مالکان خودروهای فرسوده ایجاد شد. در این آیین نامه، دولت به ضایعات اعلام کرد که متقاضیان خودروی فرسوده را با بالاترین قیمت خریداری کنند تا انگیزه ای برای اسقاط و نوسازی ایجاد شود.