مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت حراست با اشاره به اینکه تاکنون 300 میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی های برقی تخصیص داده شده و قرار است این خودروها از طریق خودروسازان وارد شود، گفت: طبق برنامه، انتظار میرود خودروسازان تا پایان سال 60 درصد تاکسیهای برقی را خریداری کنند و تعهدی را که در مورد خودروهای برقی امضا کردهاند در ناوگان حملونقل ادغام کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، حسن کریمی سنجری در نشست توسعه حمل و نقل عمومی خودروهای برقی در کشور: نیازها و سیاست ها در پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بازرگانی، تصریح کرد: سند توسعه خودروهای برقی در کشور در حال توسعه. موضوعاتی که انتظار می رود در این سند به آن پرداخته شود، توانمندی ها و محدودیت های کشور، تامین برق، زیرساخت های شارژ، استانداردهای شارژ و مدل اقتصادی توسعه خودروهای برقی است.
وی گفت: در بحث مدل اقتصادی باید دید در کشورهای دیگر به ویژه چین که در این زمینه پیشتاز است چه اتفاقی افتاده و چه مدل اقتصادی دارند. وی بیان کرد: بر این اساس می توان تصمیم گرفت که چه خودروهایی را وارد کنیم و بر اساس چه استانداردها و پروتکل هایی استفاده کنیم. بخشی از این موضوع در مرکز پژوهش های مجلس و بخشی در مرکز مطالعات و تحقیقات بازرگانی بررسی می شود.
کریمی سنجری با بیان اینکه سه میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی های برقی تخصیص داده شده و قرار است این خودروها از طریق خودروسازان وارد شود، تصریح کرد: طبق برنامه زمان بندی شده خودروسازان باید 60 درصد تعهد انجام شده را پرداخت کنند. در خصوص خودروها تا پایان سال خودروی برقی وارد شده به ناوگان حمل و نقل را معرفی کنند.
سرپرست پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه در مورد خودروهای هیبریدی، راه میانبر برای حرکت از خودروهای سوخت فسیلی به خودروهای تمام الکترونیکی را راهبر است و گفت: شاید کشورهای توسعهیافته این کار را انجام دادهاند. در ابتدا اعتماد لازم به خودروهای برقی را نداشتند و به همین دلیل در ابتدا از خودروهای هیبریدی استفاده می کردند. اینکه ایران باید همین مسیر را طی کند یا مستقیماً به سمت خودروهای برقی حرکت کند، چالشی است که باید در سند توسعه خودروهای برقی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دنیا از توسعه خودروهای برقی حمایت کرده است و ایران چاره ای جز پیمودن همین مسیر ندارد، گفت: هدف از این مسیر تنها صرفه جویی در مصرف بنزین نیست، بلکه کاهش هزینه های بهداشتی و محیط زیستی است. . پیامدهای استفاده از سوخت های فسیلی
کریمی سنجری در پایان گفت: خودروسازان خصوصی نیز باید خود را آماده کنند تا در 5 سال آینده حداقل 30 درصد تولید خود را برقی کنند. زیرا در غیر این صورت از بازار عقب خواهند ماند. علاوه بر این، شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در توسعه پلت فرم خودروهای الکتریکی خواهند داشت.
انتهای پیام