موافقان و مخالفان طرح شفافیت سه قوه در مجمع تشخیص چه گفتند؟

شورای فرصت در جلسه ای علاوه بر رسیدگی به طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها»، بندهایی از سیاست های کلی توسعه دریامحور را به تصویب رساند.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدباقر ذوالقدر در این جلسه گفت: دو ماده از طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها به دلیل ایرادات شورای نگهبان و اصرار شورای نگهبان به شورای حل و فصل ارجاع شد. نمایندگان بر اساس تصمیم خود برای تعیین مصلحت.
وی با تشریح اختلافات شورای اسلامی و شورای نگهبان در مواد 3 و 4 این مصوبه، گفت: شورای نگهبان اشکالی از تعارض با قانون اساسی را در این دو ماده مطرح کرده است. در ماده 3 این مصوبه، هیأت فرصت، نهادها را موظف میکند تا حداکثر ظرف مدت یک ماه، جزئیات مذاکرات خود در رسیدگی به اختلافات را در پایگاه اطلاعرسانی منتشر کنند که این قسمت از مصوبه مورد اعتراض شورای نگهبان قرار گرفت و خلاف آن تشخیص داده شد. اصل 112 قانون اساسی
ذوالقدر در ادامه به ماده چهارم طرح شفافیت اشاره کرد و در توضیح خود افزود: در ماده 4 برخی نهادها و ارگان ها از جمله شورای تشخیص فرصت ها و شورای عالی نظارت موظفند سالانه گزارشی از نحوه اجرای طرح شفافیت ارائه کنند. . به شورای اسلامی، که شورای نگهبان این ماده را مغایر اصل 110 قانون اساسی دانست.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اجیعی با اشاره به رسیدگی به این مصوبه در کمیته حقوقی و قضایی مجلس، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی وجود مصلحت اجباری پیش بینی شده از سوی مجلس در خصوص آن را تایید نکرد. این قطعنامه
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی شورای اسلامی در دفاع از مصوبه مجلس مبنی بر اهمیت شفافیت گفت: این قانون بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تدوین شده است. شامل شورای اسلامی و همه نهادها می شود.
سپس سعید جلیلی در مخالفت و مصطفی میرسالم با موافقت کمیته حقوقی و قضایی مجمع به ارائه نظرات خود پرداختند.
آیت الله آملی لاریجانی همچنین با نظر کمیته حقوقی و قضایی مجلس که فرصت مجمع را رد کرده بود، مخالفت کرد و گفت: انتشار بسیاری از مباحثی که در مجمع مطرح می شود بلامانع و حتی کمک کننده است. البته ملاحظاتی مانند جنبه های امنیتی وجود دارد، اما مذاکرات ما و بحث های مجمع ما در کنار این جنبه ها قابل ارائه است. بنابراین، اگرچه مصوبه مجلس که شورای محترم نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی میداند، ممکن است در شکل فعلی آن الزامآور قانونی نداشته باشد، اما با اعمال برخی اصلاحات بر مصوبه مجلس، بعید نیست که بتوان آن را پذیرفت.
محسن رضایی با اشتراک نظر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تعمیم شفافیت آرای نمایندگان به سایر نهادها را اشتباه دانست.
پس از آن، از آنجایی که مصوبه مجلس به شکل فعلی از سوی مجمع لازم الاجرا شناخته نشد، اعضای مجمع در خصوص ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس به تبادل نظر پرداختند که در آن، طبق ظاهر، امکان اصلاح مصوبه وجود دارد. شورای اسلامی در صورت بروز اختلاف. بدانید، بحث کردند و چون در مفاد ماده 28 آیین نامه مجمع اختلاف نظر وجود داشت، ادامه بحث در این راستا به جلسه بعدی مجمع موکول شد.
ضمناً در جلسه آتی مجمع، امکان صدور مصوبه دیگری مبنی بر انتشار مذاکرات، مستقل از مصوبه مجلس و بر اساس الحاق ماده ای در این خصوص به آیین نامه داخلی مجمع، وجود دارد. در نظر گرفته خواهد شد.
در ادامه سیاست های کلی توسعه دریامحور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بندهای 7 و 8 پیشنهادی کمیسیون زیربنایی و تولید مجلس به تصویب رسید. با عنایت به رعایت ملاحظات زیست محیطی و به ویژه رعایت سیاست های کلی محیط زیستی، پس از بحث و تبادل نظر، اعضای مجمع به «رعایت ملاحظات زیست محیطی در طرح ها، برنامه ها و اقدامات دریا و جلوگیری از تخریب دریا» رأی دادند. محیط زیست دریایی با همکاری سایر کشورها
اعضای شورای فرصت با تاکید بر نقش نظام آموزشی و آموزش عالی کشور در تربیت و تامین سرمایه های انسانی لازم برای توسعه دریامحور، بند هشتم سیاست های کلی توسعه دریامحور را دریا به توجه ویژه آموزش و پرورش دانستند. نظام و مؤسسه آموزش عالی برای تأمین و ارتقای سرمایه انسانی». “توسعه مبتنی بر دریا”.
در جلسه امروز مجمع، پیشنهاد سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر «ایجاد مرکز دریایی دولت» و «بازنگری در آماده سازی مناطق ساحلی» مطرح شد که به آن ارجاع شد. کمیته زیرساخت و تولید مجمع برای بررسی بیشتر.
انتهای پیام