1- حدود شش ماه پیش عرضه خودرو از خط سیستم یکپارچه که تنها سه دور در قالب این سامانه طرح در حال انجام بود، آیا بار دیگر به خودروسازان واگذار نشد؟! الان دوباره به سیستم برمیگرده؟
گفتید که 20 مهرماه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خروج اکثریت محصولات خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی از روند قرعه کشی، حذف خودروساز یکپارچه از فروش خودرو را اعلام کرد. سامانه فروش محصولات و خاطرنشان کرد: زمانی که سیستم فروش خودرو را با فرآیند قرعه کشی یکپارچه داشتیم، حدود 10 خودروساز محصولات خود را در این قالب به فروش می رساندند، اما در حال حاضر به دلیل افزایش تولید و متعادل سازی عرضه، اکثر خودروها از قرعه کشی حذف شدند. تقاضا دارد و در حال حاضر فقط ایران خودرو باقی مانده است، باقی مانده است تا برخی از محصولات خود را به قید قرعه بفروشد.
انتهای پیام
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تغییر مسیر عرضه خودرو از بورس کالا به سامانه یکپارچه، گفت: همانطور که همه به خاطر دارند قرار بود اولین واردات خودرو در هفته سوم دی ماه آزاد شود. ، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. دلیل این تغییر جهت عرضه نیز همین تاخیر در فروش بود که از اواخر دی ماه به بهمن ماه موکول شد و تا اسفند ماه تکمیل نشد. قرار بود در بورس کالا عرضه شود و در عین حال مقدمات آن وجود داشت، اما از نظر بورس کالا، ریسک داشت و بورس زیر بار این ریسک نبود. آنها می ترسیدند که ماشین ها به موقع نرسد.
وی در خصوص واریز 500 میلیون تومان قبل از ثبت نام، تصریح کرد: باید به نحوی دانست که آیا داوطلب تمکن مالی دارد یا خیر و ابتدا برای ثبت نام آمده است، سپس با تأخیر بیشتر به فکر مبلغ است. واریز این مبلغ برای پالایش درخواست و تفکیک درخواست ها از تقاضای واقعی و از تقاضای گذرا و بدون پشتوانه مفید است.
2- قرعه کشی نیست؟! یعنی ایران خودرو قصد دارد در ماه آخر سال آنقدر عرضه را افزایش دهد که نیازی به قرعه کشی نباشد یا اصلا قرار نیست طرحی از این گروه را صنعتی ساماندهی کند؟ !
به گزارش ای بی اس نیوز، امید قالیباف امروز (شنبه) در گفت و گوی رادیویی با بیان این که: اکثر خودروها سه ماهه تحویل می شوند، در واقع 90 درصد خودروها سه ماهه، شاید 5 درصد تحویل فوری و 5 درصد در 6 ماه تحویل داده می شود. ماه ها. البته ممکن است تغییراتی در این ارقام ایجاد شود اما خودروها در همین بازه زمانی به مشتریان تحویل داده می شوند. دلیل این تاخیرها این است که خودروها باید تولید، واردات و ترخیص شوند و در نهایت اقدامات دیگری برای تحویل به مشتریان انجام شود. همین روش در خودروسازان داخلی نیز اجرا می شود. حتی در فروش فوق العاده، خودرو 90 روز بعد تحویل می شود.
قالیباف ادامه داد: انتظار می رود ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان نیز تحویل های کلان خود را از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای میان هفته در شرایط ثابت گذشته و با قیمت کارخانه اجرا کنند. این یک فرصت عالی خواهد بود. به نظر من کف عرضه باید 500000 واحد باشد. فروش احتمالاً در قالب یک طرح پیش فروش خواهد بود. اصولاً قاعده و عرف فروش خودرو در تمام دنیا پیش فروش است; این شرکت منابع را فراهم می کند، وسیله نقلیه را می سازد و تحویل می دهد.
قالیباف تصریح کرد: بر این اساس سیستم دیگر یکپارچه نیست ذهنیت گم شد و به این معنا وجود ندارد. در واقع با سازوکار قبلی و با آزاد شدن فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه دیگر فعال نخواهد بود. فروش را به خود خودروسازان بسپارید (حتی برای برخی از محصولات ایران خودرو که به صورت قرعه کشی ارائه می شود)؛ این سامانه به منظور نظارت بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به موقع خودرو توسط خودروسازان و همچنین اجرای مصوبات شورای اسلامی کار خواهد کرد.
شایان ذکر است که ابهاماتی پیرامون طرح فروش کلان خودروسازان داخلی در هفته جاری وجود دارد و علیرغم پیگیری های گسترده ای بی اس نیوز، هنوز به پاسخ قطعی در این زمینه نرسیده ایم. زیرا پیش از این این مقام مسئول اعلام کرده بود که خودروسازان در هفته جاری بدون قرعه کشی و از طریق سامانه یکپارچه بزرگترین طرح فروش خودرو را اجرا می کنند که در آن چند صد هزار خودرو به فروش می رسد. ثبت نام از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خواهد شد و در صورتی که تعداد درخواست ها بیش از تعداد لوازم باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار می گیرند و سپس موعد تحویل به آنها اعلام می شود. زمان دقیق انتشار مشخص نیست اما طبق برنامه ریزی ها تا قبل از نیمه اول ماه مارس منتشر خواهد شد.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه شرایط ثبت نام خودروهای وارداتی ابلاغ شده و تقریبا اکثریت مردم می دانند که اکثر خودروها تا سه ماه آینده تحویل می شود، گفت: همچنین افرادی که خودرو را در اختیار دارند. در مناطق آزاد می توان تحت شرایط خاصی از مناطق آزاد با پلاک ملی وارد کرد.
این اظهارات سخنگوی وزارت حریم خصوصی مبهم است و در این زمینه می توان سوالاتی را مطرح کرد:
سخنگوی وزارت حراست اعلام کرد: اتفاق دیگری که رخ خواهد داد ورود خودروها از مناطق آزاد است. ماشین مناطق آزاد هر دو وارد خواهد شد. آیین نامه این واردات حدود 10 روز پیش به تصویب دولت رسید. بر این اساس افرادی که در مناطق آزاد خودرو دارند و تمایل به اخذ پلاک ملی دارند می توانند با پرداخت عوارض و ورودی مربوطه نسبت به اخذ پلاک ملی اقدام کنند. البته برآورد ما این است که این رقم ممکن است بالا باشد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز