00:01 – 12 مهر 1403
حمل و نقل و توجه به بخش حمل و نقل از مهم ترین اقدامات در جهت افزایش سهم تجارت در اقتصاد بین الملل به شمار می رود سال ها به حجم تردد ترانزیت و حمل و نقل در بخش های مختلف جاده ای و دریایی توجه شده است. طی سال های گذشته با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد افزایش حجم مبادلات کالا در حوزه دریایی و جاده ای بوده ایم به گونه ای که توانستیم در حوزه راه کشور رکورد ترانزیت را بشکنیم. در دهه گذشته
رشد 60 درصدی تردد ترانزیت کالا در کشور طی 6 ماه گذشته
در همین رابطه جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل و نقل زمینی و جاده ای کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های ای بی اس نیوز ؛ اظهار کرد: طی یک سال گذشته به دلیل افزایش تعداد مرزها ایستگاهها و تکمیل زیرساختها توانستیم ترانزیت کالا را در سال افزایش دهیم. ایستگاه های مرزی
وی با تاکید بر اینکه برای تکمیل کریدورهای شمال به جنوب باید بتوانیم حجم ترانزیت کالا را افزایش دهیم، گفت: امسال در راستای توسعه زیرساخت های کشور، میزان ترانزیت کالا را به 9 افزایش دادیم. میلیون تن که نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و 60 درصد رشد داشته است.
هدایتی تصریح کرد: با اهدافی که در نظر گرفته ایم قطعا تا پایان سال میزان ترانزیت را دو برابر خواهیم کرد و به بیش از 18 میلیون تن خواهیم رسید.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالملل سازمان حملونقل جادهای و زمینی با اشاره به اینکه علاقه به ایستگاههای کریدور و همچنین علاقه به جاده ابریشم و تلاش برای احیای آن میتواند زمینه ساز ارتقای این مسیر باشد. وی گفت: باید تلاش کنیم تا از طریق کشورهای عراق و سوریه با دریای مدیترانه و آفریقا ارتباط برقرار کنیم و منافع اقتصادی کشور را در این زمینه ارتقا دهیم.
بر اساس این گزارش، ایران طی هفته های گذشته در اجلاس های بین المللی زیادی شرکت کرده است که مهمترین آنها اجلاس بریکس است که به خودی خود نقش بسیار مهم و موثری در زمینه ترانزیت کالا و رشد تجارت در کشور دارد. کشور بنابراین به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل، عضویت در قراردادهای بین المللی، پیوستن به قراردادهای بریکس، اوراسیا و شانگهای و انعقاد تفاهم نامه با اتحادیه بین المللی حمل و نقل اروپا (IRU) فرصت های طلایی را در حوزه حمل و نقل و ارتباطات فراهم می کند. . مبنای دستیابی به هدف ترانزیت 40 میلیون تنی در برنامه هفتم خواهد بود.
رشد 38 درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی
همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان راهداری، ترانزیت کالاهای غیرنفتی از ابتدای سال تاکنون 38 درصد رشد داشته و ترانزیت فرآورده های نفتی و سوختی نیز 112 درصد رشد داشته است.
همچنین پیش از این هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفته بود که نزدیک به 70 درصد ترانزیت کشور از طریق بنادر شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، آستارا، لطف آباد، بازرگان و ایستگاه های مرزی انجام می شود.
ترکمنستان سابقه ترانزیت بار در این کشور را دارد
فرزانه صدیق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ریاست وزارت راه و شهرسازی بر 7 کمیته مشترک اقتصادی با سایر کشورها گفت: بیشترین میزان ترانزیت بار را در رابطه با این کشورها از جمله ترکمنستان داریم که من این موضوع را انجام دادم. اخیراً با نمایندگان بخش حمل و نقل خصوصی دیدار و گفتگو کرد تا مشکلات ترانزیت و رانندگان در این جلسات حل شود.
وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت چهاردهم از جمله وزارت راه و شهرسازی این است که درها را به روی بخش خصوصی باز نگه دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی عرصه و بستری را برای بخش خصوصی فراهم خواهد کرد. بخش خصوصی.» صدای بخش خصوصی به گوش می رسد ما قصد نداریم با چند انجمن و پیمانکار خصوصی جلسه ای پشت درهای بسته برگزار کنیم که منجر به تبعیض، بی عدالتی و این همه شکایت شود.
دیروز هیات تجاری اتاق همکاری ایران که برای شرکت در سومین مجمع اقتصادی اوراسیا به ایروان سفر کرده بود، در اولین روز از این مجمع، نشست های تخصصی در موضوعات مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، لجستیک، حمل و نقل و همچنین برگزار کرد. تجارت و سرمایه حضور داشت.
در این دیدار بهمن عبدالله رئیس اتاق تعاون ایران به نمایندگی از تعاونی های ایران در گفتگوی ویژه ایران و اوراسیا گفت: بخش تعاونی ایران به عنوان یک رکن مهم اقتصادی برای کشور و جایگاه بخش تعاونی در کشورهای موفق دنیا به ویژه اهمیت توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا و همچنین بهره مندی از فرصت های موجود در بخش تعاونی ایران برای سرمایه گذاری.
لازم به ذکر است که حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان از 400 میلیون دلار به 800 میلیون دلار افزایش یافته است و امکانات زیادی برای افزایش این حجم مبادلات تجاری وجود دارد. واضح است که با همکاری ارمنستان، ایران و حتی کشورهای ثالث در اوراسیا و اروپا می توان به این هدف دست یافت.
بر اساس این گزارش، ترانزیت فرصتی اقتصادی و طلایی برای کشور محسوب می شود. این تاثیر مستقیم بر حوزه های اقتصادی و همچنین مسائل امنیتی و جایگاه بین المللی کشور دارد.
ایران به عنوان حلقه میانی کریدور شمال-جنوب می تواند به ازای هر 100 تن ترانزیتی 10 شغل مستقیم و 50 شغل غیرمستقیم ایجاد کند و با رسیدن به ظرفیت 30 میلیون تنی سالانه 20 میلیارد دلار درآمد ارزی و درآمدی داشته باشد. افزایش نفوذ در سیاست بین الملل اما وجود نقاط ضعفی مانند عدم الحاق خطوط جدید، کمبود ناوگان حمل و نقل زمینی، عدم علاقه به حوزه بکارگیری رانندگان و محدودیت شدید زیرساخت ها در بندرعباس به عنوان تنها نقطه جنوبی این جاده. ، فرصت ها را در شرایط رقابت شدید جهانی و حتی درگیری های بین المللی در منطقه کریدور از کشور ربوده است، ما را با خطر حذف از مسیرهای ترانزیتی مواجه کرده است. بنابراین این حوزه نیازمند توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم است.
خبرنگار: کبری عزیزم