انتهای پیام
مسائل پالایش
قبل از شروع جنگ اوکراین، روسیه بزرگترین تامین کننده خارجی سوخت اروپا بود و این قاره همچنان در آستانه تحریم های خود، حجم زیادی از سوخت روسیه را خریداری می کرد. در نتیجه این تحریم ها، جریان تجارت جهانی دیزل احتمالا با کمک خریداران جدید نفت روسیه که این سوخت را به اروپا ارسال می کنند، تغییر خواهد کرد. اما در کوتاه مدت خطر افزایش قیمت ها وجود دارد.
علاوه بر آن، مسائل لجستیکی و فنی وجود دارد که در هر زمان ممکن است ایجاد شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، هیچ نشانه ای از وحشت در بازارهای نفت مشاهده نمی شود. سوال بزرگ در هفته های آینده این است که آیا اسب بخار کافی برای تغییر مسیر تجارت جهانی دیزل وجود دارد؟
به گزارش ای بی اس نیوز، هیچ سوختی به اندازه گازوئیل برای اقتصاد جهانی ضروری نیست. این سوخت در کامیون ها، اتوبوس ها، قایق ها و قطارها استفاده می شود. همچنین در ماشین آلات مورد استفاده در ساخت و ساز، تولید صنعتی و کشاورزی استفاده می شود.
آمریتا سن، تحلیلگر ارشد این شرکت در مجمع جهانی انرژی امارات، گفت: “تحریم فرآورده های نفتی موضوع پیچیده ای است زیرا روسیه برای یافتن مشتریان در خارج از اروپا تلاش می کند.”
قیمت نفت پس از اینکه مشخص شد تحریمها علیه روسیه به جای کاهش، تنها جهت عرضه نفت این کشور را تغییر داده است، کاهش یافت. خریداران جدید یا بزرگتر از مسکو شامل بازرگانانی از آفریقا، آمریکای لاتین و احتمالاً آسیا می شوند. در همین حال، اروپا به خاورمیانه روی آورده است، جایی که پالایشگاه های بزرگ جدید فعالیت خود را افزایش داده اند.
از ابتدای زمستان، بدترین پیش بینی ها در مورد کمبود نفت اجتناب شده است. گازوئیل که تا چند ماه پیش نقطه قوت بازار نفت بود، اکنون به دلیل گرمای غیرمعمول هوا و هجوم واردات به اروپا ضعیف شده است.
با این حال، شرکت مشاوره انرژی اسپکتس هفته گذشته اعلام کرد که روسیه احتمالا فقط میتواند برای یک سوم صادرات دیزل خود مشتری جدیدی پیدا کند و مابقی این ظرفیت فروخته نشده باقی میماند.
دو پالایشگاه نفت در شرق آلمان که قبلاً نفت روسیه را با خط لوله دریافت می کردند، با توقف جریان واردات، سوخت کمتری نسبت به قبل تولید می کنند.
همچنین می توان از روش های مخفی مانند دستکاری اسناد حمل و نقل یا ارسال سوخت به مرکز نگهداری محصولات تصفیه شده در مناطق دیگر برای مخلوط کردن آنها با محصولات غیر روسی استفاده کرد.
صادرات آمریکا و هند به اتحادیه اروپا رو به رشد است و این کشورها مازاد تولید خود را به این منطقه عرضه می کنند. انتظار می رود چین سوخت بیشتری را به بازارهای همسایه ارسال کند و به طور غیرمستقیم محموله های صادرکنندگان دیگر را به اروپا سوق دهد.
از این سوخت برای گرم کردن خانه ها استفاده می شود و از آنجایی که قیمت گاز طبیعی بسیار بالا است، در برخی نقاط برای تولید برق استفاده می شود. اما از 5 فوریه، اتحادیه اروپا، G7 و متحدانش مکانیسم سقف قیمت برای صادرات سوخت روسیه را فعال خواهند کرد. این آخرین اقدام تلافی جویانه غرب به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین و همزمان با ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات تقریباً تمام فرآورده های نفتی روسیه صورت می گیرد.
بازارهای بیمه جنگ برای کشتیهای عازم بنادر روسیه پس از کاهش پوشش بیمهای توسط شرکتهای بزرگ بیمه اتکایی و افزایش هزینههای نفتکشها با شروع تحریمها علیه نفت روسیه، همچنان در بحران باقی مانده است.
نقش هند در تامین سوخت اروپا از این جهت مهم است که این کشور از زمان شروع جنگ در اوکراین به یکی از خریداران اصلی نفت ارزان روسیه تبدیل شده است.
طی چند هفته، بخش بزرگی از بازار جهانی گازوئیل که سوختی حیاتی برای اقتصاد جهانی محسوب میشود، با تحریم بیسابقهای مواجه خواهد شد.
تحریم های اتحادیه اروپا به طور کامل مانع از ورود نفت روسیه به اروپا نمی شود
صنعت پالایش اروپا در حال آماده شدن برای تعمیرات فصلی و همچنین اختلالات است. تهدید حمله جدید در فرانسه می تواند به تعطیلی پالایشگاه ها در این کشور پس از آغاز تحریم ها علیه واردات روسیه منجر شود.
این تجارت مقررات اتحادیه اروپا را نقض نمی کند، اما نشان دهنده ناکارآمدی آشکار تحریم ها است. در واقع، هیدروکربن ها صدها کیلومتر دورتر از حد معمول حمل می شوند و سپس به عقب بازگردانده می شوند.
افزایش عظیم صادرات گازوئیل هند به این معنی است که نفت روسیه توسط هند خریداری و پالایش می شود و به اروپا فروخته می شود.
اتحادیه اروپا باید منابع جایگزینی برای حدود 600 هزار بشکه در روز واردات گازوئیل پیدا کند و روسیه نیز باید خریداران و کشتی های جدیدی برای ذخیره این سوخت یا کاهش تولید در پالایشگاه های خود بیابد.
کیشاو لوهیا، موسس شرکت مشاوره Oolitic می گوید: از دست دادن صادرات روسیه یک رویداد بزرگ است و جایگزینی آنها به عنوان یک چالش استراتژیک بزرگ تلقی می شود. اما بازار روی هراس کمتری حساب می کند زیرا بازارها و جریان های تجاری انعطاف پذیر هستند. تغییر جدیدی در کریدور تجارت گازوئیل در راه است.
سازوکار مشابهی در حال حاضر برای صادرات نفت خام روسیه فعال شده است، اما سقف قیمت و ممنوعیت فروش سوخت های تصفیه شده به ویژه گازوئیل است که ناظران بازار را از احتمال افزایش قیمت نگران کرده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز