اخبار سیاسی روز

تا زمانی که کتاب های درسی اصلاح نشده اند، تغییر مجموعه های آموزشی تاثیری ندارد

وی با بیان اینکه گاهی در دانشگاه ها به متن هایی در حوزه علوم اسلامی برمی خوریم که این متون توهین آمیز است، گفت: گاهی این متون خود به خود تفکر مادی را در دانشجویان ایجاد می کند. مسلم است که از یک سو نظام ما اسلامی است و می خواهیم فرهنگ دینی را در بین دانشجویان و دانشگاه ها گسترش دهیم و از سوی دیگر با متون آموزشی که محتوای آن ضد دین و مادی است مواجه هستیم. بنابراین این سوال مطرح می شود که آیا می توان فرهنگ دینی را با محتوای ضد دینی یا مادی تقویت کرد که قطعا پاسخ منفی است.

عضوکمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یازدهم قانونگذار گفت: دلیل آن مشخص است؛ با توجه به اینکه اگر محتوای درسی برای مردم مفید نباشد یا مضر باشد یا ممکن است باعث ترویج فرهنگ بد در بین گروه‌های دانش‌آموز شود و یا الگوهای نامناسب را در ذهن افراد تقویت کند، اکنون بنا به دلایلی اگر متون آموزشی ما حاوی این مطالب باشد، مسلم است که این متون آموزشی مخرب است و نمی تواند نقش تحول آفرین در جامعه داشته باشد و باید در این راستا اقدامات جدی صورت گیرد.

نماینده مردم خواف و رشتخوائی در مجلس افزود: پس این یکی از اصول اساسی است که اگر بخواهیم تحولی اساسی در جامعه آموزشی و فرهنگی خود ایجاد کنیم باید در وضعیت کتاب های درسی و کلاسیک خود تأمل کنیم.

انتهای پیام

حجت الاسلام اکبر احمدپور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص تغییر محتوای کتب درسی با توجه به تاکید رهبری مبنی بر حذف اشاره به مفاخر ملی و مطالب غیرضروری از این کتاب ها، اظهار کرد: سخنان رهبری کاملاً درست است. در این زمینه مناسب و صحیح است، زیرا اگر بخواهیم تحولی در آموزش، دانشگاه ها و مدارسمان مشاهده کنیم، بخشی از این تغییر به انسان ها مربوط می شود، اما بخشی دیگر از تغییرات مربوط به کتاب ها و کتاب های درسی است.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: تا زمانی که در کتاب‌های درسی تغییری ایجاد نشود، فرقی نمی‌کند که بدنه مجموعه‌های آموزشی را چقدر تغییر دهیم، این امر تأثیری نخواهد داشت و مشکلات پابرجاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی باید واقعاً در این زمینه تأمل کنند، اما کمیسیون آموزش گاهی می تواند از نظر مشاوره، راهنمایی و همکاری کمک کند تا کارها بهتر و روانتر پیش برود و این کاری است که می توانیم در این زمینه انجام دهیم. حوزه.

احمدپور در خصوص اینکه آیا کمیسیون آموزش مجلس به این موضوع رسیدگی کرده است یا خیر، پاسخ داد: تنها نقش کمیسیون در این زمینه این است که فقط می تواند مشاوره یا همکاری و مشاوره بدهد وگرنه اصل این موضوع مرتبط است. متعلق به دانشگاه ها و مجموعه هایی است که وظیفه تالیف کتاب در دانشگاه ها و آموزش و پرورش را بر عهده دارند.

وی افزود: تا زمانی که تغییری در کتاب های درسی ایجاد نشود، هر چقدر در بدنه مجموعه های آموزشی تغییراتی ایجاد کنیم، باز هم نقش و تاثیری نخواهد داشت و مشکل پابرجاست.