نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خودروساز داخلی با واردات خودروی خارجی مجبور به ارتقای کیفیت خودروی خود در عرصه رقابت می شود در غیر این صورت رقابت را از دست خواهد داد.
اسماعیل حسین زهی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامناسب صنعت خودرو کشور، گفت: به نظر من تا زمانی که حکمی وجود داشته باشد مشکل این صنعت حل نمی شود. دست در صنعت خودرو». تا زمانی که دولت در این صنعت حضور داشته باشد نمی توان به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی امیدوار بود.
absnews
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این رقابت است که خودروساز را مجبور به ارتقای کیفیت می کند. امروزه این خودروساز خودروهای ناایمن را در اختیار مردم قرار داده است و توجه چندانی به کیفیت ندارد. دولتی که مدعی است صنعت خودرو متعلق به مردم است، پس از آن سهام خود را از طریق بورس در اختیار مردم قرار می دهد. تا زمانی که دولت در این صنعت دخالت کند و رقابتی در این بازار وجود نداشته باشد، نه تنها کیفیت خودروها بهتر نمی شود، بلکه روز به روز وضعیت آنها بدتر می شود.
وی در ادامه بیان کرد: دست دولت در صنعت خودرو مانع از رقابت در این عرصه شده است و خودروساز هر خودرویی را که بخواهد در حاشیه ایمنی تولید می کند و در اختیار مردم قرار می دهد. دولت اجازه نمی دهد رقابت در این صنعت شکل بگیرد و بخش خصوصی وارد میدان شود. طبق اصل 44 قانون اساسی دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور باید واگذار و سهام آنها در اختیار مردم قرار گیرد. مداخلات دولت مانع از رقابت در این صنعت شده است و خودروساز تمام خودروهای نامرغوبی را که می خواهد تولید و تحویل می دهد.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو می تواند نقش موثری در ایجاد رقابت در صنعت خودرو داشته باشد. وقتی یک خودروی خارجی وارد می شود، خودروساز داخلی مجبور می شود برای رقابت کیفیت خودروی خود را ارتقا دهد وگرنه رقابت را از دست می دهد. در تصادف جاده ای اخیر در خوزستان شاهد باز نشدن ایربگ یکی از خودروها بودیم. امروز خودروساز خود را در حاشیه ایمنی می بیند و هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت نمی کند.