به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، به نظر می رسد یکی از عوامل موثر در تاخیر در پهلوگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر، مدیریت ضعیف سهمیه واردات است. از سال 1402 و با موضوع تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تصمیمی در شورای اسلامی گرفته شد که بر اساس آن هر وزارتخانه مرتبط با واردات (از جمله وزارت صلح، جهاد، کشاورزی و بهداشت) مسئولیت مدیریت را بر عهده دارد. . سهمیه ارزی آن است. بانک مرکزی میزان سهمیه ارزی هر وزارتخانه را تعیین می کند و آن وزارتخانه موظف است تا پایان سال این سهمیه را مدیریت کند.
نکته حائز اهمیت این است که در برخی موارد مشاهده شده است که برخی از کالاها مانند سویا بیش از نیاز کشور وارد کشور می شود که فشار بر سهمیه ارزی سایر محصولات را افزایش می دهد. به عنوان مثال اگر قرار است ماهانه یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شود، باید به گونه ای مدیریت شود که هیچ کالایی بیش از مقدار مورد نیاز وارد نشود.
در غیر این صورت، وزارت مربوطه مجبور به اعمال محدودیت برای واردات سایر محصولات ضروری خواهد بود. نمونه این وضعیت را می توان در مورد وزارت امنیت مشاهده کرد که به دلیل پایان یافتن سهمیه ارزی خود در ماه های پایانی سال گذشته نتوانست ارز لازم برای واردات گوشی تلفن همراه را تامین کند. که منجر به بحران در بازار شد.
تاخیر در کشتی ها و هزینه های سرسام آور برای اقتصاد ایران
یکی از نشانه های بارز موانع و مشکلات واردات کالاهای اساسی به کشور، تاخیر در تخلیه این کالاها در بنادر است. زمانی که کشتی حامل کالاهای ضروری وارد مرزهای دریایی کشور می شود، اما به دلایل مختلف امکان تخلیه آن وجود ندارد، صاحب کالا موظف است برای تضمین شرایط مناسب مبلغی را به عنوان خسارت پرداخت کند.
در شرایط کنونی تعداد قابل توجهی از کشتی های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوب کشور متوقف شده و به همین دلیل هزینه های سنگین دموراژ برای صاحبان آنها اعمال می شود. برخی از این کشتی ها به دلیل مشکلات مستندسازی در انتظار تخلیه هستند و برخی دیگر به دلیل عدم آمادگی لازم در بنادر به تعویق افتاده اند.
7 ماه تاخیر در تخلیه مایحتاج اولیه؛ خسارت میلیون دلاری در بنادر جنوبی
حدود سه سال پیش، اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی اعلام کرد که روزانه یک میلیون دلار برای ایجاد اختلال در اقتصاد کشور تحمیل می شود. از آنجایی که 80 درصد کشتی های معلق متعلق به شرکت های دولتی است، این هزینه ها از بودجه دولتی تامین می شود. در همان زمان، گزارش شد که به طور متوسط 25 کشتی مجبور به پرداخت دموراژ بودند. بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر تقریباً همین تعداد نفر در یکی از بنادر جنوبی معطل شده اند.
به عنوان مثال یک شناور متعلق به شرکت تعاونی که در زمینه واردات مایحتاج اولیه فعالیت می کند به دلیل مشکلات اسنادی از جمله عدم تخصیص ارز به مدت 7 ماه در آب های کشور توقیف شد. یکی دیگر از موارد تاخیر مربوط به کشتی یک شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایل مشابه 7 ماه در لنگر تاخیر داشته و محموله آن تخلیه نشده است. این دو کشتی حامل ذرت هستند و وزن کل محموله آنها تقریباً 100000 تن است.
absnews