مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید: در صورت راه اندازی سامانه هوشمند نظارت بر تردد ناوگان از سوی وزارت راه و شهرسازی، امکان صدور اسناد رسمی حمل از بین می رود.
به گفته این روزنامه نگار خبرگزاری صداوسیمابرخی از رانندگان خودروهای دیزلی می گویند: سهمیه سوخت برای کار آنها کافی نیست و مجبورند گازوئیل را از بازار سیاه بخرند که گرانتر از نرخ دولتی است.
مقامات وزارت نفت همچنین می گویند که بازار سیاه گازوئیل وجود دارد زیرا توزیع سوخت ناعادلانه است. وزارت نفت بر وجود بارنامه ها و اظهارنامه های رسمی دلالت دارد. یعنی اسناد حمل و نقل کالا و مسافر توسط شرکت های حمل و نقل به صورت متقلبانه صادر می شود.
با راه اندازی سامانه هوشمند پایش تردد ناوگان یا سپهتن، نزدیک به 10 سال است که قرار بود تخصیص سوخت به ناوگان جاده ای عادلانه باشد. سامانه ای که تجهیزات آن بر روی تمامی ناوگان اتوبوسرانی کشور نصب شده است اما هنوز اطلاعات آن به سامانه هوشمند سوخت آنلاین نمی رسد.
در حوزه حمل و نقل کالا هنوز هیچ ناوگان باری در کشور به این سامانه مجهز نیست. اداره راهداری به نقل از پلیس راهور اعلام کرد: از آنجایی که بخش خصوصی صلاحیت ذخیره سازی داده های حساس را ندارد، سپهتن باید به وزارت دفاع سپرده شود، اما آخرین مصوبه شورای اقتصاد در این خصوص تصریح می کند که پیمانکار باید از طریق مناقصه رقابتی انتخاب شود.
به گفته مسئولان سازمان راهداری، اجرای کامل این سامانه در کل ناوگان باری حدود 2 سال به طول خواهد انجامید. قانونی که آغاز اجرای آن در انتظار جلسه شورای اقتصاد است.
بیشتر بدانید:
گزارش رقیه هویدا – خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما