دبیر انجمن قطعه سازان می گوید: ادامه قطعی برق باعث کاهش تولید خودرو شده است.

کارشناسان معتقدند قطعی مکرر برق موجب خسارات قابل توجهی به صنایع مختلف شده و درآمد آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. درآمدها کاهش یافته در حالی که قیمت نهاده های تولید مانند مواد اولیه افزایش قابل توجهی داشته است.
ماشینهای صنعتی با برق کار میکنند و با وجود مواد اولیه در این ماشینها و قطع ناگهانی برق، مواد تبدیل به ضایعات میشوند و در شرایط رشد قیمت نهادههای تولید، ضرر هنگفتی برای دستان بر جای میگذارد. از تولیدکننده، در حالی که این برق می تواند برای رفع نیازهای صنایع مختلف مانند تولید، پمپاژ، روشنایی، گرمایش و سرمایش، کنترل فرآیند و سایر عملیات صنعتی استفاده شود.
آقای احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید: امسال دو مشکل اساسی در مسیر خودروسازان وجود داشته است. یکی تامین ارز و دیگری قطعی برق درست زمانی که گرمای تابستان به اوج خود می رسید.
به گفته نعمت بخش، واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی برق تضمینی داشتند و با احتساب روزهای جمعه، سه روز در هفته تولید متوقف میشد، هرچند که قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمیشد. در روزهای دیگر، گاهی اوقات خرابی های غیرمنتظره چند ساعته نیز رخ می دهد که علاوه بر توقف تولید، منجر به از دست دادن سرمایه می شود.
آقای مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلات قطعی برق گفت: امسال به دلیل قطعی مکرر برق، تولید قطعات کاهش یافته است، البته هر دستگاه و کارت الکترونیکی خارج شده است. خدمات با مشکلاتی مواجه شد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه سازی وارد شد.
بیگلو با اشاره به اینکه قطعی برق تولید قطعات یدکی را با مشکل جدی مواجه کرده است، گفت: امروز تولید خودروسازان کاهش یافته است که یکی از دلایل کاهش تولید قطعات است. قطعاتی که به دلیل کمبود برق کمتر از قبل تولید می شوند.
وی افزود: اکنون باید به فکر جبران این آسیب باشیم تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم و از طرفی عرضه در بازار افزایش یابد تا دیگر شاهد گرانی نباشیم.
آقای سلمان ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاهش تولید خودرو در پنج ماهه نخست امسال گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در سه ماهه آخر سال 1402 و ماه های اول سال جاری با افت تولید مواجه شد. در قرعه کشی اخیر محصولات ایران خودرو بیش از 3 میلیون نفر ثبت نام کردند که تنها 3.8 درصد (3.8) از داوطلبان برنده شدند و این شرکت تنها 115 هزار خودرو برای فروش داشت.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: این روزها شاهد هستیم که صنعت قطعه سازی با گرانی فولاد، مس و آلومینیوم و با عرضه دست و پنجه نرم می کند. کافی نیست از سوی دیگر دولت برنامه های توسعه ای کافی تعریف نکرده و واردات نیز به دلیل تحریم ها و ارز با مشکلات جدی مواجه است. از نظر انرژی نیز قطعی مکرر برق و آب در برخی مناطق در سال جاری خسارت هایی را به واحدهای تولیدی وارد کرده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خرابی ها 2 نوع خسارت به صنعت خودرو و قطعه وارد کرد که مستقیم هستند و هم باعث تعطیلی تولید و هم ادامه بیکاری کارگران می شود. و همچنین قطعی برق و نوسانات در مناطق خاص. به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی در مناطق آسیب می رساند.
وی ادامه داد: با قاطعیت می توان گفت در کشور ما که کالا، خدمات و انرژی ارائه شده توسط دولت کم است، هیچ جبرانی وجود ندارد.
محیبی نژاد با بیان اینکه کیفیت محصول خوب نیست و باید آن را در همه زمینه ها بپذیریم، گفت: بر این اساس این آسیب مستقیم به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور وارد می شود. بر اساس برنامه ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری، خودروسازان در پایان مردادماه امسال بیش از ۱۴۰ هزار دلار از برنامه عقب افتادند.
بر اساس آمار وزارت صمت؛ مجموع تولید خودروهای سواری در پنج ماهه نخست امسال 353 هزار و 544 دستگاه بوده که توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده است. تولید ایران خودرو زیر 198 هزار دستگاه است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت 8 درصدی مواجه است. سایپا با تولید حدود 116 هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش تولید داشته و پارس خودرو نیز کمتر از 41 هزار دستگاه و افت 19 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است 5 ماهه اول سال قبل . این شرکت طی پنج ماهه نخست امسال بیشترین درصد افت تولید را در بین سه خودروساز بزرگ تجربه کرد.
گزارش کتبی از؛ فایزه شعبانی خبرنگار اصلی خبرگزاری صنعت است.
دبیر انجمن قطعه سازان می گوید: ادامه قطعی برق باعث کاهش تولید خودرو شده است.

کارشناسان معتقدند قطعی مکرر برق موجب خسارات قابل توجهی به صنایع مختلف شده و درآمد آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. درآمدها کاهش یافته در حالی که قیمت نهاده های تولید مانند مواد اولیه افزایش قابل توجهی داشته است.
ماشینهای صنعتی با برق کار میکنند و با وجود مواد اولیه در این ماشینها و قطع ناگهانی برق، مواد تبدیل به ضایعات میشوند و در شرایط رشد قیمت نهادههای تولید، ضرر هنگفتی برای دستان بر جای میگذارد. از تولیدکننده، در حالی که این برق می تواند برای رفع نیازهای صنایع مختلف مانند تولید، پمپاژ، روشنایی، گرمایش و سرمایش، کنترل فرآیند و سایر عملیات صنعتی استفاده شود.
آقای احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید: امسال دو مشکل اساسی در مسیر خودروسازان وجود داشته است. یکی تامین ارز و دیگری قطعی برق درست زمانی که گرمای تابستان به اوج خود می رسید.
به گفته نعمت بخش، واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی برق تضمینی داشتند و با احتساب روزهای جمعه، سه روز در هفته تولید متوقف میشد، هرچند که قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمیشد. در روزهای دیگر، گاهی اوقات خرابی های غیرمنتظره چند ساعته نیز رخ می دهد که علاوه بر توقف تولید، منجر به از دست دادن سرمایه می شود.
آقای مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلات قطعی برق گفت: امسال به دلیل قطعی مکرر برق، تولید قطعات کاهش یافته است، البته هر دستگاه و کارت الکترونیکی خارج شده است. خدمات با مشکلاتی مواجه شد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه سازی وارد شد.
بیگلو با اشاره به اینکه قطعی برق تولید قطعات یدکی را با مشکل جدی مواجه کرده است، گفت: امروز تولید خودروسازان کاهش یافته است که یکی از دلایل کاهش تولید قطعات است. قطعاتی که به دلیل کمبود برق کمتر از قبل تولید می شوند.
وی افزود: اکنون باید به فکر جبران این آسیب باشیم تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم و از طرفی عرضه در بازار افزایش یابد تا دیگر شاهد گرانی نباشیم.
آقای سلمان ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاهش تولید خودرو در پنج ماهه نخست امسال گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در سه ماهه آخر سال 1402 و ماه های اول سال جاری با افت تولید مواجه شد. در قرعه کشی اخیر محصولات ایران خودرو بیش از 3 میلیون نفر ثبت نام کردند که تنها 3.8 درصد (3.8) از داوطلبان برنده شدند و این شرکت تنها 115 هزار خودرو برای فروش داشت.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: این روزها شاهد هستیم که صنعت قطعه سازی با گرانی فولاد، مس و آلومینیوم و با عرضه دست و پنجه نرم می کند. کافی نیست از سوی دیگر دولت برنامه های توسعه ای کافی تعریف نکرده و واردات نیز به دلیل تحریم ها و ارز با مشکلات جدی مواجه است. از نظر انرژی نیز قطعی مکرر برق و آب در برخی مناطق در سال جاری خسارت هایی را به واحدهای تولیدی وارد کرده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خرابی ها 2 نوع خسارت به صنعت خودرو و قطعه وارد کرد که مستقیم هستند و هم باعث تعطیلی تولید و هم ادامه بیکاری کارگران می شود. و همچنین قطعی برق و نوسانات در مناطق خاص. به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی در مناطق آسیب می رساند.
وی ادامه داد: با قاطعیت می توان گفت در کشور ما که کالا، خدمات و انرژی ارائه شده توسط دولت کم است، هیچ جبرانی وجود ندارد.
محیبی نژاد با بیان اینکه کیفیت محصول خوب نیست و باید آن را در همه زمینه ها بپذیریم، گفت: بر این اساس این آسیب مستقیم به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور وارد می شود. بر اساس برنامه ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری، خودروسازان در پایان مردادماه امسال بیش از ۱۴۰ هزار دلار از برنامه عقب افتادند.
بر اساس آمار وزارت صمت؛ مجموع تولید خودروهای سواری در پنج ماهه نخست امسال 353 هزار و 544 دستگاه بوده که توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده است. تولید ایران خودرو زیر 198 هزار دستگاه است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت 8 درصدی مواجه است. سایپا با تولید حدود 116 هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش تولید داشته و پارس خودرو نیز کمتر از 41 هزار دستگاه و افت 19 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است 5 ماهه اول سال قبل . این شرکت طی پنج ماهه نخست امسال بیشترین درصد افت تولید را در بین سه خودروساز بزرگ تجربه کرد.
گزارش کتبی از؛ فایزه شعبانی خبرنگار اصلی خبرگزاری صنعت است.