رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: بسته بندی می تواند 20 تا 1000 درصد ارزش یک کالا را افزایش دهد.
بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه بازرگانی خارجی خبرگزاری صدا و سیما، به اهمیت بسته بندی پرداخت و گفت: بسته بندی را می توان صدای بی صدا دانست. فروشنده هر محصولی در جهان؛ به عبارت دیگر بسته بندی رسانه ای موثر است که در زمان فروش محصول در فروشگاه، با طراحی هوشمندانه و جذاب خود، خریداران را به ارائه محصول و تشویق به خرید تشویق می کند.
وی افزود: اگر بسته بندی نباشد رقابت بین برندها شکل نمی گیرد و این بسته بندی است که عامل رشد و توسعه محصول است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی بسته بندی را ارزش افزوده برای محصول دانست و گفت: محصولات فله معمولا بر اساس وزن خریداری می شوند اما محصولات فله بسته بندی به صورت عمده عرضه می شود و این تغییر در نحوه فروش و صادرات باعث افزایش ارزش می شود. از منیفول محصول به عنوان مصرف کنندگان به طور کلی محصولات بسته بندی شده را خریداری می کنند.
عابدین افزود: درصد افزایش قیمت بسته بندی کالا برای فروش و صادرات می تواند از 20 درصد تا 1000 درصد متغیر باشد. به عنوان مثال در بسته بندی آب معدنی ارزش محصول می تواند بیش از 100 درصد افزایش یابد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی گفت: طبق آمار ارائه شده توسط Fortune Business Insights، بازار و صنعت چاپ بسته بندی در سال 2021 درآمد قابل توجهی بالغ بر 900 میلیارد دلار در سطح جهان داشته است. انتظار می رود این رقم تا سال 2028 به 1.13 تریلیون دلار برسد و 4.5 درصد رشد کند. این ارقام نشان از رونق و توسعه چشمگیر این صنعت دارد، هرچند متاسفانه ایران سهم قابل توجهی از این بازار وسیع ندارد.
عابدین یادآور شد: ترکیه تا سال 2022 10 درصد نیاز چاپ و بسته بندی اروپا به مبلغ 8 میلیارد دلار را تامین می کند. هدف کشور افزایش این سهم به 20 درصد، معادل 15 میلیارد دلار تا سال 2025 است که معادل کل صادرات غیرنفتی ایران است.
وی همچنین گفت: بازار بسته بندی در آسیا و شمال آفریقا حدود 65 میلیارد دلار است که ترکیه 50 درصد و سهم ایران حدود 6 درصد است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی تاکید کرد: سهم ما در این بازار میتواند بیشتر باشد و بستهبندی جذاب میتواند فرصتی را برای افزایش فروش محصولات در بازارهای صادراتی فراهم کند، ضمن اینکه با توجه به سیاستهای ما در زمینه توسعه غیرقانونی صادرات نفت لازم است به رقبای خود در بازارهای مختلف توجه جدی داشته باشیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی به بررسی انجام شده توسط مرکز ایپسوس (www.ipsos.com) در زمینه بسته بندی اشاره کرد و افزود: بر اساس این بررسی، بسته بندی و جذابیت آن نقش مهمی ایفا می کند. نقش در افزایش صادرات و به طور خاص 67. درصدی از مصرف کنندگان تاکید کردند که بسته بندی تاثیر قابل توجهی بر تصمیم خرید محصول آنها دارد.
عابدین ادامه می دهد: علاوه بر این، بیش از 72 درصد از مصرف کنندگان گفتند که طراحی بسته بندی بر تصمیم خرید آنها تأثیر می گذارد، حتی اگر کیفیت خود محصول در حد انتظار نباشد.
وی با استناد به اطلاعات Packaging Digest (www.packagingdigest.com) گفت: بسیاری از مردم بر این باورند که کیفیت بسته بندی با کیفیت محصول مطابقت دارد، اما ممکن است در برخی موارد این موضوع درست نباشد.
عابدین همچنین حساسیت های صنعت بسته بندی را برشمرد و تصریح کرد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، 15 درصد محصولات مرجوعی توسط گمرکات کشورهای مختلف به دلیل نقص بسته بندی و یا عدم رعایت قوانین و بازارهای هدف است. به عنوان مثال، بسته بندی ممکن است زیست تخریب پذیر باشد یا ممکن است الزامات ایمنی را برآورده نکند، که ممکن است با مقررات در بازارهای هدف مغایرت داشته باشد. بنابراین توجه به این موضوع بسیار مهم است.