این عضو کمیته اقتصادی تاکید کرد: برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که خودرو مستقیما به دست مصرف کننده واقعی برسد. البته شرایطی مانند الزام حداقل 48 ماه پس از آخرین خرید در حالتهای جدید فروش توسط خودروسازان در این حوزه باید اقدامات خوبی باشد، اما باید برای کوتاهتر شدن بازار نمایندگیهای خودرو و کسب سود برنامهریزیهای جدی انجام شود. حواشی بین قرعه کشی و بازار باید اصلاح شود. این تا حد زیادی به کاهش سلب مالکیت در بازار کمک می کند.
سید غنی نظری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، گفت: «تفاوت قیمت کارخانه خودروسازی با قیمت بازار باعث شد تا سودجویان برای خرید خودرو از کارخانه هجوم ببرند». زیرا اینها سرمایه های ملی کشور هستند و نباید از دست بروند.
یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچکس علاقه ای به ضرر خودروسازان کشور ندارد، گفت: اگر کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و قیمت این محصولات را بازار تعیین کند، خودروسازان کشور را متضرر می کنند. بازار وضعیت بهتری نسبت به امروز خواهد دید.» ما خواهیم بود.
مرکز پژوهش های مجلس: ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته اند.
وی با اشاره به حضور گسترده سودجویی در قرعهکشیهای خودروسازان، افزود: اینکه فردی پس از بیش از ده بار وارد شدن در قرعهکشی خودروسازان، قرعهکشی را به نام خود میگیرد و خودرو میگیرد، قطعاً به دنبال این است. سود.” بحث دیگر این است که مثلاً من که 10 میلیون تومان ندارم در این قرعه کشی ثبت نام کردم. وقتی قرعه به نام من می افتد اینجا سود می شود و 50 میلیون به من می دهد و خودش ماشین را پس می گیرد. به طور کلی باید گفت که در روش فعلی خودرو بر اساس نیاز فروخته نمی شود.
نظری در پایان با اشاره به اینکه قیمت گذاری اجباری برای هیچ محصولی هرگز تجربه موفقی نبوده است، تصریح کرد: اگر کیفیت خودروهای تولیدی در کشور افزایش یابد و قیمت این محصولات توسط بازار تعیین شود، شاهد وضعیت بهتری در بازار خواهیم بود. بازار خودرو از امروز.» بود.
بیشتر بخوانید:
این نماینده مجلس افزود: وقتی خودروسازان می گویند سودی ندارند و باید با همین وضعیت به فعالیت خود ادامه دهند، کیفیت محصولاتشان پایین می آید؛ اینکه مردم از کیفیت خودروهای تولید شده در کشور راضی نیستند و باز نشدن 90 درصد ایربگ خودروهای تولید شده به این دلیل است که در شرایط کسری به کار خود ادامه می دهند، زیرا در این شرایط خودروسازان مجبور به کاهش مواد اولیه هستند.
وی افزود: با این ادعای خودروسازان موافقم که اگر قیمت ها کاهش یابد یا قیمت ها به گونه ای تعیین شود که خودروسازان از تولید خودرو متضرر نشوند، می توانند با تولید انبوه خودرو هیجانات بازار را مدیریت کنند. او گفت. بگذارید برود و هیجان کاذب بخوابد، حاشیه سودی را که نمایندگی ها می کنند را از بین ببرد و شرکت های خودروسازی در تولید خودرو سود ببرند و کمی روی کیفیت محصولات خود کار کنند.
نظری در ادامه با تاکید بر لزوم حذف قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: اصولاً قیمت را باید بازار تعیین کند، اما در کشور ما اینطور نیست. اگر قیمت را کف بازار و عرضه و تقاضا تعیین کند، اتفاق خوبی است، اما چون امروز عرضه بسیار محدود و تقاضا بسیار زیاد است، خود به خود قیمت ها افزایش یافته است.
absnews