اجرای طرح جایگزینی محصولات صنعتی پرمصرف و کم بازده سالانه ۲۰ درصد که در ماده ب ماده ۴۶ آمده است از دیگر مفاد مهم برنامه ششم توسعه است که فاقد ارزیابی شد. اثر. بازنگری در مصوبات و قوانین اسقاط خودرو و تهیه لایحه قانونی برای تصویب در دولت و مجلس و برچیده شدن خط تولید پراید و پژو از عمده اقدامات انجام شده در این راستا است. پیگیری تولید 15000 دستگاه خودروی برقی و 15000 دستگاه موتورسیکلت و 50000 دستگاه موتورسیکلت در سال 1398 و تصویب آیین نامه اجرایی طرح جایگزینی محصولات صنعتی کم بازده و پرمصرف مصوب 1398 هیئت وزیران.
ماده 56 برنامه ششم توسعه مبنی بر چارچوب بندی طراحی و ساخت خودروهای ملی با هدف ارتقای ایمنی با توجه به حداکثر سرعت غیرموثر ارزیابی شد. مهمترین اقدامی که در این زمینه انجام شده این است که با توجه به تصویب استانداردهای 85 گانه ایمنی خودرو در شورای عالی استاندارد، تمامی خودروهای طراحی داخلی یا خودروهایی که عمق ساخت داخل کمتری دارند باید استانداردهای 85 ایمنی خودرو سازمان ملی استاندارد را اخذ می کردند. . . در غیر این صورت از شماره گذاری و تحویل آنها به خریدار جلوگیری می شود.
بخشی از این گزارش به نتایج ارزیابی عملکرد مربوط به بخش صنعت اختصاص دارد. بر این اساس در بین مصوبات برنامه ششم که مربوط به حوزه صنعت است، در برنامه ششم توسعه هفت درصد مصوبات بی اثر، بیش از 50 درصد مصوبات بی اثر، حدود 36 درصد نسبتاً اثربخش است. و هفت درصد موثر هستند.
اما در عمل در سال های اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یک سو و ممنوعیت واردات خودرو برای جلوگیری از خروج ارز از سوی دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط شده است. این موضوع منجر به کاهش قابل توجه 70 درصدی اسقاط خودرو در سال 2017 و ادامه روند نزولی در سال های 2018 و 2019 شد که منجر به تعطیلی مراکز بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده شد، به طوری که طی سه سال گذشته بیش از 85 مورد درصد از این مراکز تعطیل شده است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو در آستانه فرسودگی در کشور وجود دارد که ضرورت اقدام جدی در این زمینه را نشان می دهد. در آیین نامه اجرایی این مصوبه مقرر شده بود که شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون باید تهیه و تصویب می شد. اما تسویه حساب با تاخیری نزدیک به دو ساله در سال 1397 به تصویب رسید و در نتیجه اگرچه اقداماتی در خصوص اجرای این مصوبه انجام شد اما با توجه به نتایج به دست آمده ناکارآمد ارزیابی شد.
بهبود کیفیت خودروها در برنامه ششم؛ تعلیق 9 استاندارد اجباری
بیش از 10 میلیون خودرو در آستانه فرسودگی و 85 درصد از مراکز اسقاط تعطیل هستند.
بخشی از تصمیماتی که عملکردی نداشته و یا عملکرد ناکارآمدی دارند، مربوط به تصمیمات با عملکرد ناکارآمد یا بدون عملکرد در زمینه ارتقاء صنعتی، تخصیص منابع به زیرساخت های شهرهای صنعتی و صادرات است که در گزارشی جداگانه به آن پرداخته شد. اما این نسبت به خودروهای دست دوم و کیفیت خودرو مربوط می شود. لازم به ذکر است پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از 10 درصدی نرخ ارز در بودجه سالانه و حضور موثر نظام آموزش عالی کشور در تولید، توسعه و نشر علم و فناوری است. همچنین از جمله تصمیمات دیگری که نتایج آنها بی اثر بود.
نتایج کلی بررسیها نشان میدهد که رویکردهای سطح کلان سیاستهای صنعتی، فناوری، تجاری، مالی و پولی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت مبتنی بر تعیین اولویتهای صنعتی در چارچوب استراتژی توسعه صنعتی است. استفاده از دانش و نوآوری کشورهای غنی از فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان. با استفاده از ظرفیت های ملی، توسعه بازارهای صادراتی و جذب شرکت های معتبر جهانی و منطقه ای در زنجیره تولید ملی با تقویت دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای دستیابی به جهان. سازمان بازرگانی با تخصیص سهم حداقل 40 درصدی تسهیلات بانکی و با در نظر گرفتن افزایش سرمایه وجوه مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده تامین منابع برای تکمیل زیرساخت های شهرهای صنعتی بوده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، مرکز پژوهش های مجلس با هدف آسیب شناسی و ارائه رویکردهای کلان برای تهیه برنامه هفتم توسعه، عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بخش های مختلف ارزیابی کرد.
اما همانطور که از محتوای ماده (56) مشخص است، هدف تعیین شده برای خودروسازی کشور در برنامه ششم توسعه، دستیابی به خودروی ایمن داخلی است. بر اساس اجرای این حکم، روند استانداردسازی خودروهای ملی در سه فاز 52، 63 و نهایتاً 85 برنامه ریزی شده است که از ابتدای دی ماه 1395، رعایت استانداردهای 52 گانه اجباری شد. ، از ژانویه 2019، با 63 استاندارد و از ژانویه 2019، با 85 استاندارد خودرو مطابقت داشته است. اما با توجه به مذاکرات وزارت حراست، خودروسازان و سازمان ملی استاندارد، با توجه به شرایط خاص کشور، اجرای الزامات 9 استاندارد اجباری تایید نوع خودرو بر روی 85 استاندارد از جمله قطعات الکترونیکی و استحکام کابین، معلق شده. در نتیجه مرکز پژوهش های مجلس با توجه به تأثیر قابل توجه 9 استاندارد اجباری تعلیق شده بر ارتقای ایمنی خودرو، این مقاله را دارای عملکرد ناکارآمد ارزیابی کرد.
ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه در بخش صنعت نشان می دهد که طی این برنامه هفت درصد از مصوبات فاقد عملکرد و بیش از 50 درصد از مصوبات با عملکرد فاقد اثربخشی بوده که برخی از آنها مربوط به جایگزینی محصولات صنعتی با راندمان پایین و مصرف بالا و بهبود ایمنی خودرو روی حداکثر سرعت تنظیم شده است.
انتهای پیام