منطقی: باید به سمت طراحی خودروهای برقی حرکت کنیم

3- تفاهم نامه ارتقای سطح فناوری پروژه خودروی متصل
وی در پایان تصریح کرد: در خودروهای فعلی ما 70 درصد ایرادات مربوط به طراحی قطعات و 30 درصد مربوط به فرآیند تولید و بهره برداری است. به عنوان مثال، اکثر مشتریان خودروهای داخلی از دیسک و صفحه نمایش خودروهای خود راضی نیستند. زیرا در ماهیت دیسک ها و صفحه نمایش های تولید شده در ایران مشکل وجود دارد و حتی اگر از بیشترین فناوری های رباتیک استفاده شود بی فایده است و این مشکل وجود دارد. در اینجا افراد باتجربه می توانند وارد عمل شوند و تغییرات طراحی را در قطعات فعلی ما اعمال کنند تا خودروهای فعلی را به سطح مطلوب برسانند. پس بیایید الگو باشیم و خودروهای نسل بعدی با کیفیت تولید کنیم.
راه اندازی اولین فالکون هیبریدی در سال آینده / سامانه ناوبری ملی در دست مطالعه است
رویداد فناوری خودروهای آینده با هدف استفاده از ظرفیت بنگاه های توانمند و دانش بنیان برای رفع نیازهای فناورانه در توسعه خودروهای آینده بر اساس سال تولید، دانش و اشتغال آغاز به کار کرد. لاگی در این برنامه به این نکته اشاره کرد که با توجه به برنامه تحول صنعت خودرو که آغاز شده، در خودروهای برقی باید به سمت طراحی حرکت کنیم نه مونتاژ.
در پایان این مراسم چهار تفاهم نامه راهبردی بین وزارت حراست، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، دانش بنیان و دانشگاه امیرکبیر به شرح زیر به امضا رسید.
منوچهر لقیقی – معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت – به عنوان آخرین سخنران این مراسم، ضمن تاکید بر نقش موثر بنگاه های دانش بنیان در توسعه و ارتقای کیفیت محصول، گفت: پیش بینی ما این است که که در دهه های آینده به تدریج با خودروهای نسل کنونی خداحافظی کرده و مسیر جدیدی را در پیش خواهیم گرفت. در این زمینه طی چند سال گذشته مطالعاتی انجام شده و بیشتر کار توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده است. نتیجه این مطالعه این بود که اگر بخواهیم الکتریسیته کنیم باید سه راهبرد در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات این رویداد خودروی متصل است که در این حوزه در حال کار هستیم. سامانه ملی ناوبری خودرو توسعه یافته، سخت افزار و نرم افزار آن آماده و بر روی خودروی شاهین نصب شده و در حال تست است. این ناوبری ملی در چارچوب سامانه های مخابراتی فعال است. یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی سرقت وسایل نقلیه است. خودروهایی مانند شاهین که مجهز به GPS هستند قابل ردیابی نیستند. اما سیستم ناوبری مکتوب مجهز به نرم افزاری برای ردیابی خودرو در هر شرایطی است.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: طی چهار ماه گذشته با دانشگاه نوشیروان قراردادهایی را برای خودروهای هیبریدی منعقد کرده ایم که پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم در سال آینده اولین خودروی هیبریدی شاهین را روانه بازار کنیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، صبح امروز (دوشنبه) رویداد فناوری خودروهای آینده (2) با مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و گروه خودروسازی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرد. ; این رویداد دو روزه (25 تا 26 مهرماه امسال) امروز با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و دانش بنیان برگزار شد. شرکت ها و مسئولان دانشگاه امیر کبیر.
این مسئول خاطرنشان کرد: نکته مهمی که مورد توجه قرار گرفته این است که مرکز تحقیقات سازنده تمام قطعات نیست، بلکه به عنوان تجمیع کننده فعالیت می کند و شرکت های دانش بنیان قطعه سازی می کنند.
ازبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه های متعددی در رابطه با خودروهای هیبریدی در مرکز پژوهش و نوآوری سایپا تعریف کرده است. ما معتقدیم بسته به شرایط کشور از نظر منابع غنی نفت و گاز، شاید هیبریدی نزدیکترین راه (و طبیعتاً در درازمدت خودروهای برقی) به خودروهای آینده در صنعت خودروی کشور باشد.
لازم به ذکر است در این رویداد 50 شرکت، 29 غرفه و 250 شخص حقیقی و حقوقی حضور دارند و شرکت های دانش بنیان به ارائه نوآوری های خود خواهند پرداخت. البته از ظهر امروز (4 مهرماه) تا پایان این رویداد (سه شنبه 5 مهرماه ساعت 17) پنل های تخصصی در این حوزه برگزار می شود.
تیموری خاطرنشان کرد: اقدام جدیدی در این مرکز در حال انجام است که راه اندازی تست عابر پیاده است. تا پیش از این تست عابر پیاده در کشور فعال نبود و مجبور شدیم خودروها را برای این تست به خارج از کشور بفرستیم، علاوه بر هزینه بالا، بسیاری از کشورها به دلیل جریمه ها از پذیرش خودروی ما خودداری کردند. بر این اساس تمام تلاش خود را می کنیم تا طی سه ماه آینده این مراکز را در کشور فعال کنیم تا تمامی خودروسازان از خدمات مرکز تحقیقات سایپا بهره مند شوند.
4- تفاهم نامه توسعه زیرساخت ها، مراکز تست و تست خودرو
پروژه مخفی سایپا برای تضمین آینده خودروهای برقی بدون وابستگی به کشورهای خارجی
مدیرعامل این خودروساز گفت: ائتلاف راهبردی ایران خودرو و سایپا با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرکز تحقیقات سایپا شکل گرفته است. پروژه ها به صورت اشتراکی برنامه ریزی و اجرا می شوند تا بتوانیم کار را با کیفیت، قیمت و زمان مناسب تحویل دهیم.
1- موافقت نامه ایجاد مرکز ملی توسعه فناوری باتری های لیتیومی
این مدیر صنعتی اعلام می کند: حدود پنجاه شرکت در این رویداد شرکت کردند و 29 غرفه افتتاح شد. همچنین مقرر شده 22 نشست تخصصی برگزار و 250 هزار شخص حقیقی و حقوقی برای شرکت در این رویداد پذیرفته شده اند. امیدواریم بحث ها و پروژه هایی که در این رویداد به خصوص در زمینه خودروهای هیبریدی برقی مورد بحث و هم افزایی قرار می گیرد، مفید واقع شود و راهگشای ما باشد.
صمت معاون صنایع حمل و نقل وزارت حمل و نقل خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه تحول صنعت خودرو که آغاز شده است، در خودروهای برقی باید به سمت طراحی و نه مونتاژ حرکت کنیم. در حال حاضر کمترین استقلال ما در زمینه قطعات الکترونیکی است. در این زمینه دو راه وجود دارد یا می توانیم کیت تهیه کنیم و شروع به مونتاژ کنیم و یا وارد بحث طراحی شویم. در مورد خودروهای برقی، خرید کیت از خارج از کشور کاملا اشتباه است.
سید شاهین ازبی – مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنعت خودرو سایپا – در ابتدای مراسم افتتاحیه هدف از برگزاری این رویداد در سالی که به نام دانش بنیان مزین شده است، استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای حمل و نقل است. درهای مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا به روی هر بنگاه دانش بنیان و مهندسی که بتواند آینده صنعت خودرو را رقم بزند و برای آینده ایده بگیرد باز است.
استفاده از تمام ظرفیت های کشور در پروژه های آینده
وی افزود: این رویداد چهار محور را به عنوان فلسفه خود برگزیده است تا شرکت های دانش بنیان حول این چهار محور به صورت منسجم عمل کنند. خودروهای هیبریدی برقی، خودروهای متصل، سیستم های پیشرفته کمک راننده و در نهایت بحث هم افزایی تمامی شرکت هایی که در حوزه زیرساخت های آزمایشی و آزمایشگاه های خودرویی هستند، چهار محور اصلی این رویداد هستند.
در پایان و در پایان این مراسم از محصول شاهین تسال که به صورت مشترک با یک شرکت تولید شده بود رونمایی شد. هنگامی که این خودرو در شرایط اضطراری قرار می گیرد، خودرو به طور خودکار به شبکه امداد یا خدمات متصل می شود و مشکل و درخواست کمک گزارش می شود.
این معاونت گفت: بنابراین حرکت به سمت برقی شدن در خودروهای کوچک و هیبریداسیون در خودروهای متصل از دیگر نتایج این پژوهش بود. برای اجرای این استراتژی پروژه هایی تعریف شده است. از جمله آنها تولید دکل برقی بود. امروزه بر اساس این پلتفرم خودروی برقی تارا تولید شده است که نمونه بسیار خوبی برای این امر است و نشان می دهد که در این فناوری حرفی برای گفتن داریم.
وی در خصوص موضوع باتری نیز ضمن تاکید بر مطالعات گسترده در این زمینه گفت: مقرر شد کانون مربوطه به نمایندگی از تمامی توانمندی های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر تشکیل شود. مرکز این اقدام مراکزی در این زمینه ایجاد شده است. مطالعات انجام شد و بر اساس این مطالعات راهبردهای اولیه تدوین شد تا بتوانند در راس عملیات قرار گیرند.
در این مراسم چهار تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گروه های خودروسازی، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت های دانش بنیان منعقد شد.
وی در تشریح اولویت دوم سایپا گفت: از پنج ماه پیش پروژه ای کاملا محرمانه را در مرکز تحقیقات خود اجرا می کنیم تا بتوانیم آینده خودروهای برقی را بدون وابستگی به کشورهای خارجی و بدون تهدید باتری های لیتیومی اجرا کنیم. کار تولید یک موتورسیکلت خود شارژر در این منطقه انجام شد. برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری آن با کمک برخی شرکت های دانش بنیان از مرکز تحقیقات سایپا نوشته شده است. این موتور الکتریکی باتری لیتیومی ندارد. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، 80 درصد بازده شارژر موتور توسط خود موتور تامین می شود. این پروژه می تواند تحولی اساسی در سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش موتورسیکلت ایجاد کند.
در ادامه محمدعلی تیموری – مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا – با اشاره به برنامه سایپا در زمینه تولید و توسعه خودروهای برقی گفت: همانطور که بر هیچکس پوشیده نیست در مورد خودروهای برقی، آینده باتری های لیتیومی در دنیا متصور است. یک تهدید بزرگ برای خودروهای الکتریکی سایپا در حوزه خودروهای برقی، خودروهای کار (اتوبوس شهری و اتوبوس های بین شهری) را متمرکز و اولویت بندی کرده است.
آغاز گذار به خودروهای الکتریکی با 3 استراتژی
وی ادامه داد: در بحث اتوبوس ها باید به سمت اتوبوس های تمام برقی و بحث اتوبوس های هیبریدی و … برویم. دیگر مرتبط نیست همچنین در مورد موتورسیکلت نیز باید به سمت تولید موتورسیکلت های برقی طرح سوآپ (که طی آن باتری موتورها در ایستگاه های شارژ تعویض می شود) حرکت کنیم. یکی از مشکلات موتورسیکلت های برقی دو برابر شدن قیمت آن بود. برای اینکه قیمت مضاعف و هزینه های بالا تحمیل نشود، بلکه بتوان از موتورسیکلت های برقی استفاده کرد، طرح مبادله مطرح شد که بسیار مهم است.
2- یادداشت تفاهم برای ایجاد مرکز نوآوری مشترک برای صنایع پیشرفته خودرو
انتهای پیام