با گذر از بحران کرونا و بازگشت نسبی ثبات به فعالیتهای صنعتی در ماههای پایانی سال گذشته، نظرسنجی شامخ اسفند 1401 نشان میدهد که واحدهای صنعتی ایران بیشترین فروش خود را در 34 ماه گذشته به ثبت رساندند.
به گزارش ای بی اس نیوز، اتاق بازرگانی هر ماه تعداد کل شاماخ را محاسبه و اعلام می کند. شاماخ در بازه عددی 0 تا 100 قرار می گیرد و عدد بالای 50 نشان دهنده حرکت به سمت رونق اقتصادی است. جدا از بهبود کلی، ارقام به دست آمده از وضعیت صنعت نیز نشان می دهد که اسفند سال گذشته یکی از بهترین ماه های این بخش از نظر عملکرد و بهبود شرایط بوده است.
شاخص تولید صنعتی در اسفندماه (63.46) به بالاترین میزان خود در 10 ماه گذشته از خرداد رسید که نشان دهنده رونق فعالیت های تولیدی صنعتی در آخرین ماه سال است. در اسفندماه تقریبا تمامی صنایع به جز پوشاک و چرم و سایر صنایع با افزایش شاخص تولید مواجه شدند.
شاخص مبلغ سفارش مشتری جدید (62.14) همچنان مانند ماه گذشته است، اما با شدت کمتر، یکی از بالاترین مقادیر خود را از آوریل 1400 (به جز اردیبهشت) به ثبت می رساند. به گفته فعالان اقتصادی، علاوه بر تاثیر دورهای افزایش تقاضا در پایان سال، انتظارات تورمی ناشی از جهش ارز در سمت تقاضا در ماههای آتی باعث شده اکثر شرکتها با افزایش تقاضا مواجه شوند. در بین فعالیت ها، صنایع لاستیک و پلاستیک بیشترین افزایش سفارش را به خود اختصاص دادند.
شاخص اشتغال و اشتغال نیروی انسانی (50.73) در مرز خنثی 50 قرار دارد و به گفته فعالان اقتصادی، به دلیل مهاجرت نیروی کار ماهر، بسیاری از شرکت ها با کمبود نیروی کار ماهر و به دلیل شرایط تورمی با انگیزه بازار کار مواجه خواهند شد. و بهره وری پایین است.
شاخص مواد اولیه خریداری شده در اسفندماه (50.25) پس از 8 ماه افت و رکود، در برخی صنایع بهبود یافته و شاخص در محدوده خنثی 50 قرار دارد و نشانه هایی از کاهش اختلال در زنجیره تامین دیده می شود.
شاخص میزان صادرات کالا (56.78) در اسفند ماه بیشترین رشد را داشت و به بالاترین میزان افزایش در سری زمانی 54 دوره رسید. علیرغم بهبود رشد شاخص صادرات در برخی از صنایع مانند مواد معدنی غیرفلزی، صنایع غذایی و نساجی، شاخص مذکور در صنعت پوشاک و چرم کاهش یافت.
شاخص موجودی کالاهای نهایی در اسفندماه (42.44) برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به کمترین میزان خود از فوریه 2018 رسید. به طور چشمگیری و غیرقابل پیش بینی هستند، شرکت ها از موجودی بیشتری برای پاسخگویی به تقاضای مشتری استفاده کرده اند.
شاخص فروش محصول مارس (64.24) در 34 ماه گذشته به بالاترین مقدار از ژوئن 2019 رسیده است. پس از نزدیک به 7 ماه فروش راکد، کسب و کارها در فوریه و مارس رونق فروش را تجربه کردند.
انتهای پیام