اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با صدور بیانیه ای مواضع مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سه گانه ایرانی را محکوم کرد و این مواضع را مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران و مغایر با این جزایر دانست. بند 7 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد.
به گزارش ای بی اس نیوز، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
گلوی کسانی که هرج و مرج و تفرقه را راهبردی برای تامین منافع نامشروع خود در منطقه می دانند باز است. در زمانی که جهان شاهد آتش ترور و خشونت، ضد صلح و قتل عام حقوق بشر توسط رژیم اشغالگر علیه مردم بی دفاع از جمله کودکان و زنان است، موضع صلح آمیز و تنش زا امارات متحده عربی در جزایر سه گانه ایرانی توسط اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس حامل پیام های معناداری است!
تعلل و سنگرگیری ایران در خصوص جزایر سه گانه، این بخش از سرزمین مادری، از دوره هخامنشیان تا به امروز، بر هیچ پژوهشگر بی طرف و آوانگارد پوشیده نیست. پیشینه تاریخی جزایر سه گانه متعلق به دولت ایران و اعلام اقتدار و حاکمیت کشورمان بر این جزایر از دیرباز متعلق به این جزایر بوده است، نه تنها در نقشه های بریتانیایی چاپ شده از سال 1887 که جزیره ابوموسی و دو تنب را مشخص کرده است. . با رنگ پرچم ایران این موضوع در تمام اسناد قبلی نیز مشخص است و با وجود موضع نادرست و نادرست فعلی، انگلستان تا اوایل قرن بیستم همواره جزایر سه گانه را متعلق به ایران می دانست.
از سوی دیگر، مجاورت جزایر مورد مناقشه به ساحل و سایر جزایر ایرانی را نیز می توان به عنوان اصل تجارت سرزمینی تلقی کرد، زیرا دیوان بین المللی دادگستری در اختلاف فرانسه و انگلیس در مورد جزایر اومینقیرس از این اصل استفاده کرد. و Uecrehou که در نزدیکی ساحل فرانسه Confirmé قرار دارند.
نظر و حمایت اتحادیه اروپا در موضوع حاکمیت جزایر سه گانه ایرانی مصداق بارز مداخله در تمامیت ارضی ایران و برخلاف بند 7 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد و نیز موارد مختلف است. اصولی مانند ماده 8 کنوانسیون مونته ویدئو در مورد حقوق و وظایف دولت ها و رای دیوان بین المللی دادگستری در مورد نیکاراگوئه، 26 ژوئن 1986، صراحتاً هرگونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی یا داخلی را ممنوع و محکوم کرده است. امور خارجی کشور دیگر
از سوی دیگر بررسی حقوقی این مواضع نشان می دهد که اصولاً ادعای انگلیس و امارات در خصوص اشغال جزایر سه گانه توسط ایران در مجامع حقوقی غیرقابل تصور و غیرقابل قبول است، زیرا در حقوق بین الملل اساسی، اصل که «ممکن است اظهارات متناقضی شنیده شود» «هیچ چیزی وجود ندارد» که بر اساس آن دولت انگلیس نتواند از یک سو حاکمیت ایران را در تمامی گزارش ها و نقشه های رسمی خود تأیید کند و از سوی دیگر آن را بی اعتبار کند. به نظر می رسد رویکرد «تفرقه بینداز و حکومت کن» سیاست سیاهی است که رسوایی آن بارها و بارها در صحنه جهانی به اثبات رسیده است و همسایگان ایران با توجه به ریشه و پیشینه خود و با هوشمندی شایسته آن هستند که از سقوط به ورطه سیاست های استعماری خودداری کنند. و موقعیت شناسی، دوستان و تمایز از دشمن واقعی در منطقه.
از انجمن های وکلا و مدافعان مستقل در سراسر جهان، به ویژه در کشورهایی که رهبران سیاسی آنها منشأ این موضع ناعادلانه بوده اند، انتظار می رود حقوق، وظایف و مسئولیت های بین المللی دولت ها را یادآوری کنند و آنها را از مواضع مداخله ای که ناقض قوانین بین المللی و ناقض حقوق بین الملل است، بازدارند. علیه عدالت آنها مراقب هستند. جهان با صلح و عدالت و بر اساس احترام به حقوق زیباتر و دوست داشتنی تر خواهد شد. احترام به حقوق بین الملل مبتنی بر مشروعیت بین المللی و توجه به مالکیت و حاکمیت دولت ها بر اساس اسناد معتبر تاریخی، نقطه آغاز صلح و همگرایی به سوی جهانی عادلانه تر است.
در نهایت اتحادیه سراسری وکلای دادگستری ایران با توجه به جایگاه قانونی خود به عنوان مدافع حقوق بشر و حقوق ملت، ضمن محکومیت اظهارات مداخله جویانه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، تاکید می کند. حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمینه هایی مانند تمامیت ارضی و ارضی قابل مذاکره نیست. ما از همه سازمانهای بینالمللی و نهادهای ذیربط میخواهیم به جای دخالتهای اشتباه و غیراصولی، دیپلماسی را تقویت کرده و به حقوق حاکمیتی کشورها احترام بگذارند و برای ایجاد گفتوگو و همبستگی بینالمللی تدابیری اتخاذ کنند.
انتهای پیام
اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با صدور بیانیه ای مواضع مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سه گانه ایرانی را محکوم کرد و این مواضع را مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران و مغایر با این جزایر دانست. بند 7 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد.
به گزارش ای بی اس نیوز، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
گلوی کسانی که هرج و مرج و تفرقه را راهبردی برای تامین منافع نامشروع خود در منطقه می دانند باز است. در زمانی که جهان شاهد آتش ترور و خشونت، ضد صلح و قتل عام حقوق بشر توسط رژیم اشغالگر علیه مردم بی دفاع از جمله کودکان و زنان است، موضع صلح آمیز و تنش زا امارات متحده عربی در جزایر سه گانه ایرانی توسط اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس حامل پیام های معناداری است!
تعلل و سنگرگیری ایران در خصوص جزایر سه گانه، این بخش از سرزمین مادری، از دوره هخامنشیان تا به امروز، بر هیچ پژوهشگر بی طرف و آوانگارد پوشیده نیست. پیشینه تاریخی جزایر سه گانه متعلق به دولت ایران و اعلام اقتدار و حاکمیت کشورمان بر این جزایر از دیرباز متعلق به این جزایر بوده است، نه تنها در نقشه های بریتانیایی چاپ شده از سال 1887 که جزیره ابوموسی و دو تنب را مشخص کرده است. . با رنگ پرچم ایران این موضوع در تمام اسناد قبلی نیز مشخص است و با وجود موضع نادرست و نادرست فعلی، انگلستان تا اوایل قرن بیستم همواره جزایر سه گانه را متعلق به ایران می دانست.
از سوی دیگر، مجاورت جزایر مورد مناقشه به ساحل و سایر جزایر ایرانی را نیز می توان به عنوان اصل تجارت سرزمینی تلقی کرد، زیرا دیوان بین المللی دادگستری در اختلاف فرانسه و انگلیس در مورد جزایر اومینقیرس از این اصل استفاده کرد. و Uecrehou که در نزدیکی ساحل فرانسه Confirmé قرار دارند.
نظر و حمایت اتحادیه اروپا در موضوع حاکمیت جزایر سه گانه ایرانی مصداق بارز مداخله در تمامیت ارضی ایران و برخلاف بند 7 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد و نیز موارد مختلف است. اصولی مانند ماده 8 کنوانسیون مونته ویدئو در مورد حقوق و وظایف دولت ها و رای دیوان بین المللی دادگستری در مورد نیکاراگوئه، 26 ژوئن 1986، صراحتاً هرگونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی یا داخلی را ممنوع و محکوم کرده است. امور خارجی کشور دیگر
از سوی دیگر بررسی حقوقی این مواضع نشان می دهد که اصولاً ادعای انگلیس و امارات در خصوص اشغال جزایر سه گانه توسط ایران در مجامع حقوقی غیرقابل تصور و غیرقابل قبول است، زیرا در حقوق بین الملل اساسی، اصل که «ممکن است اظهارات متناقضی شنیده شود» «هیچ چیزی وجود ندارد» که بر اساس آن دولت انگلیس نتواند از یک سو حاکمیت ایران را در تمامی گزارش ها و نقشه های رسمی خود تأیید کند و از سوی دیگر آن را بی اعتبار کند. به نظر می رسد رویکرد «تفرقه بینداز و حکومت کن» سیاست سیاهی است که رسوایی آن بارها و بارها در صحنه جهانی به اثبات رسیده است و همسایگان ایران با توجه به ریشه و پیشینه خود و با هوشمندی شایسته آن هستند که از سقوط به ورطه سیاست های استعماری خودداری کنند. و موقعیت شناسی، دوستان و تمایز از دشمن واقعی در منطقه.
از انجمن های وکلا و مدافعان مستقل در سراسر جهان، به ویژه در کشورهایی که رهبران سیاسی آنها منشأ این موضع ناعادلانه بوده اند، انتظار می رود حقوق، وظایف و مسئولیت های بین المللی دولت ها را یادآوری کنند و آنها را از مواضع مداخله ای که ناقض قوانین بین المللی و ناقض حقوق بین الملل است، بازدارند. علیه عدالت آنها مراقب هستند. جهان با صلح و عدالت و بر اساس احترام به حقوق زیباتر و دوست داشتنی تر خواهد شد. احترام به حقوق بین الملل مبتنی بر مشروعیت بین المللی و توجه به مالکیت و حاکمیت دولت ها بر اساس اسناد معتبر تاریخی، نقطه آغاز صلح و همگرایی به سوی جهانی عادلانه تر است.
در نهایت اتحادیه سراسری وکلای دادگستری ایران با توجه به جایگاه قانونی خود به عنوان مدافع حقوق بشر و حقوق ملت، ضمن محکومیت اظهارات مداخله جویانه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، تاکید می کند. حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمینه هایی مانند تمامیت ارضی و ارضی قابل مذاکره نیست. ما از همه سازمانهای بینالمللی و نهادهای ذیربط میخواهیم به جای دخالتهای اشتباه و غیراصولی، دیپلماسی را تقویت کرده و به حقوق حاکمیتی کشورها احترام بگذارند و برای ایجاد گفتوگو و همبستگی بینالمللی تدابیری اتخاذ کنند.
انتهای پیام