به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، حسین قاسمی نژاد رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: بر اساس مصوبه سال 93 هیات وزیران در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان گازوئیل برون شهری بر اساس بررسی، قرار بود ناوگان بار و مسافر برون شهری به سامانه سپهتن مجهز شود.
وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مرحله اول تمامی ناوگان اتوبوسرانی را به سامانه سپهتن مجهز کرد و عملکرد ناوگان و رانندگان در ایستگاه ها رصد شد.
این مسئول ادامه داد: در سال 98 نیز مصوبه شورای اقتصاد ابلاغ شد و بر این اساس باید ناوگان دیزلی مسافربری نیز به سامانه سپهتن مجهز شود. بر اساس این مصوبه، سازمان راهداری و حملونقل جادهای مسئولیت انتخاب عامل سرمایهگذاری را برعهده گرفت، فرآیندهایی که انجام شد و در نهایت در اردیبهشت 1403 در جلسه سازمان برنامهریزی و بودجه کشور، عامل سرمایهگذاری تعیین شد. انتخاب و با توجه به تکلیف، شرکت های بهینه سازی مصرف سوخت و توزیع فرآورده های نفتی اعلام شد.
وی با اشاره به تاکید پلیس راهنمایی و رانندگی بر لزوم تدوین پیوست فنی و ایمنی سامانه سپهتن در حوزه بار گفت: تفاهم نامه چهارجانبه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و مصرف سوخت منعقد شد. شرکت بهینه سازی و پیوست فنی و ایمنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منعقد شده و این پیوست تقریباً نهایی شده است.
قاسمی نژاد گفت: از سال 98 تاکنون تعداد ناوگان باری از 368 هزار دستگاه ذکر شده در مصوبه شورای اقتصاد به 450 هزار دستگاه افزایش یافته است. مواردی مانند پیوست فنی و امنیتی و افزایش تعداد ناوگان باید در مصوبه شورای اقتصاد لحاظ شود.
وی تاکید کرد: در مکاتبات رسمی از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردیم که برای اصلاح این مصوبه جلسه شورای اقتصادی تشکیل دهد. این جلسه به زودی انجام می شود و به محض تشکیل قرارداد با عامل سرمایه گذار منعقد خواهد شد. طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود تا سه سال آینده کل ناوگان باری به سپهتن تجهیز شود، اما شرکت مجری اعلام کرد ظرف دو سال آینده این کار را انجام می دهد.
رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین گفت: در خصوص ناوگان اتوبوسرانی که هم اکنون به سامانه سپهتن مجهز شده اند، بر اساس اجرای این سامانه، اطلاعات 6000 اتوبوس مسافربری به صورت آنلاین برای راهداری در دسترس است. سازمان حمل و نقل حمل و نقل جاده ای وجود دارد. به شرکت ملی پخش نفت اعلام کرده ایم که آمادگی داریم این اطلاعات را به صورت آنلاین از طریق سامانه جامع نظرسنجی در اختیار این شرکت قرار دهیم تا بررسی لازم را برای تخصیص سوخت انجام دهند.
وی با تاکید بر لزوم به روز رسانی سامانه اتوبوسرانی پس از تغییر مدیر پروژه، گفت: بیش از 14 هزار و 500 اتوبوس در شبکه راه های کشور وجود دارد که بیش از 10 هزار دستگاه به سامانه جدید مجهز هستند. از آنجایی که برخی از ماژول های نصب شده در ناوگان اتوبوسرانی قابلیت ارتباط از طریق سیستم 4G را ندارند، امکان تبادل اطلاعات آنلاین را ندارند، بنابراین سیستم آنها نیاز به اصلاح دارد.
قاسمی نژاد گفت: برای به روز رسانی این دسته از ناوگان تماس گرفته ایم و صاحبان آنها برای اصلاح ماژول های سامانه سپهتن با عوامل شرکت اجرایی تماس خواهند گرفت.
وی گفت: در حال حاضر آنچه از نظر عملیاتی قابلیت تبادل اطلاعات به صورت آنلاین با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را دارد، حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس مسافربری است. دلیل تاخیر در این عملیات به روز رسانی افزایش سفر در تابستان به ویژه در ایام اربعین و 28 صفر بوده است. ما سعی می کنیم بقیه ناوگان را ظرف 1-2 ماه به روز کنیم.
absnews