سایر موضوعات

قیمت بلیط هواپیما با شرایط خدمات خطوط هوایی سازگار نیست

نماینده مردم اهواز در شورای اسلامی تصریح کرد: به عبارتی زمانی که مسافری قصد خرید بلیط هواپیما را دارد، باید انواع خدمات در بلیت به مسافر ارائه شود تا بتوان از قیمت شناور صحبت کرد. نه در زمانی که به دلیل محدودیت هایی که در سفرهای هوایی و سایر بخش های حمل و نقل داریم، حتی در روزها و مناسبت های خاص هم نمی توان بلیط اتوبوس پیدا کرد، چه برسد به بلیط هواپیما. به عنوان مثال در ایام نوروز یا در ایام اربعین مشاهده می شود که بلیت در بازار سیاه چند برابر قیمت معمول به فروش می رسد.

این عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی گفت: دولت برای تامین هزینه ها به شرکت های هواپیمایی کمک کند. هزینه های عمده در صنعت هواپیمایی بر اساس دلار است. هزینه فرودگاه و تامین قطعات باعث افزایش هزینه برای خطوط هوایی شده است. از سوی دیگر، تعداد شرکت های هواپیمایی منجر به افزایش هزینه های خطوط هوایی شده است. هیچ شرکت هواپیمایی ایرانی حتی با تعداد کمی هواپیما در هیچ کشوری ثبت نشده است. از سوی دیگر از بهمن ماه سال گذشته ارز نیمایی برای شرکت های هواپیمایی قطع شده است. پس از پیگیری های مفصلی که حدود دو ماه پیش صورت گرفت، معاون اول رئیس جمهور مصوبه ای در این زمینه مبنی بر اختصاص ارز نیمایی به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرد. اما بانک ها با وجود گذشت دو ماه هنوز این مصوبه را اجرا نکرده اند.

وی افزود: نباید این تصور را ایجاد کنیم که هواپیما مختص اقشار ثروتمند جامعه است و فقط ثروتمندان از آن استفاده می کنند. امروزه برخی از اقشار جامعه مجبور به استفاده از هواپیما برای کار یا درمان هستند. از سوی دیگر، صنعت گردشگری نیز به نرخ پرواز بستگی دارد. این تحول قیمت ها بر حوزه گردشگری، اشتغال هتل ها و گردشگران ملی نیز تاثیر می گذارد. افزایش بی رویه قیمت ها تنها باعث افزایش فشار بر ضعیف ترین اقشار جامعه می شود.

می توان در مورد شناور بودن قیمت بلیط هواپیما صحبت کرد که…

شرکت هواپیمایی باید قیمت بلیط هواپیما را تعیین کند

صنعت گردشگری متاثر از قیمت بلیط هواپیما است

هیچ کشوری شرکت هواپیمایی ایران را ثبت نکرده است

وی افزود: اگرچه ممکن است به ماده 53 برنامه ششم نیز اشاره کنیم که در آن سازمان هواپیمایی موظف به نظارت بر قیمت بلیت است. به طور کلی بحث سفر هوایی را باید در دو قسمت بلند مدت و کوتاه مدت در نظر گرفت. در کوتاه مدت زمانی می توان از شناور بودن قیمت بلیت صحبت کرد که مسافر قدرت انتخاب انواع خدمات را داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرکت های هواپیمایی برای تعیین قیمت بلیت هواپیما اقدام قانونی کنند، خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش قیمت بدون ضابطه باعث فشار بیشتر مردم شده است زیرا هواپیما فقط مختص قشر متمول نیست. بخش های جامعه

مجتبی یوسفی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به تلاش شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما و اجرا نشدن دستور دادستانی، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل هوایی برخی افراد به بند 161 قانون برنامه پنجم استناد کردند. قانون و بحث در مورد قیمت های شناور. شروع این بحث به وزارت آقای آخوندی برمی گردد که به شناور بودن قیمت بلیت هواپیما اشاره کردند که سپس به حوزه حمل و نقل ریلی هم کشیده شد.

انتهای پیام

وی افزود: باید برای تجمیع خطوط هوایی برنامه ریزی شود و از ظرفیت حمل و نقل ترکیبی استفاده شود. بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان به این حوزه توجه دارند. با توجه به موقعیت ویژه کشورمان می توانیم نقش ویژه ای در حوزه حمل و نقل داشته باشیم. ما نباید اجازه دهیم که بیش از این با مردم بدرفتاری شود و در عین حال باید از صنعتی حمایت کنیم که نزدیک به 40 سال است که ممنوع است. یک برنامه کامل و مدون در این زمینه تهیه شود و کمیسیون عمران مجلس این پرونده را پیگیری کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز بازار عرضه و تقاضای ما به طور طبیعی متعادل نیست و نمی تواند پاسخگوی نیاز مسافران باشد. تاکید می کنیم برای هر گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید مسیر قانونی طی شود. سازمان هواپیمایی کشوری باید تعرفه ها را تعیین کند. اینکه بحث آزادسازی قیمت را مطرح می کنند با شرایط فعلی خدمات همخوانی ندارد. از سوی دیگر دولت ها باید به صنعت هوانوردی نیز توجه کنند. در عین حال با هرگونه افزایش بی رویه قیمت که فشار بیشتری به مردم وارد کند مخالفیم، اما معتقدیم دولت باید به این صنعت نیز توجه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا