وی با بیان اینکه درآمدهای نفتی کشور به دلیل تحریم ها کاهش یافته و یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت بحث مالیات است، گفت: یکی از موضوعات مهم در بحث شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بعد درآمدی آنهاست. . به عنوان مثال اینستاگرام یک اپلیکیشن محبوب است و ایران در بین سایر کشورها رتبه هفتم را دارد. محبوبیت زیاد اینستاگرام راه را برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی هموار کرد.
وی گفت: با نگاهی به قوانین مالیاتی گذشته متوجه میشویم که در قانون مالیاتهای مستقیم از ظرفیت قانونی برای اخذ مالیات از این نوع درآمد برخورداریم. طبق ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با شرکت مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود. در قانون مالیات های مستقیم محدودیتی برای بیشتر یا کمتر بودن فالوور از 500 هزار کاربر وجود ندارد و قانونگذار در قانون دارایی سازمان مالیاتی را موظف به پیگیری این افراد کرده است. زیرا این افراد درآمد قابل توجهی در تبلیغات و فروش دارند.
میثم عطارزادگان در گفت وگو با ای بی اس نیوز، فضای مجازی را فرصت مناسبی برای توسعه دولت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی دانست و گفت: باید قوانین مناسبی در نظر گرفته شود و مشوق هایی برای آنها در نظر گرفته شود. توجه به مالیات بر درآمد شبکه های اجتماعی در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی کشور عجیب و سوال برانگیز است.
دبیر کمیسیون مالی و حقوقی انجمن صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران همچنین گفت: در بسیاری از کشورهای جهان مالیات توسط وبلاگ نویسان صفحات وب بر اساس قوانین مالیات بر درآمد کل یا مالیات شهرت و کنترل دقیق مالیات تعیین می شود. درآمد آنها اعمال می شود. با توجه به زیرساختهای بانکی موجود، امکان رصد و رهگیری تراکنشهای بانکی و اخذ مالیات از آن وجود دارد و این امر صرفاً به اراده قانونگذاران و مجریان بستگی دارد.
وی در عین حال گفت: اعلام چنین احکامی در لایحه مالی دلیلی بر اجرایی شدن آن نیست، زیرا در صورت عدم اعلام مودیان و عدم همکاری دستگاه های خاص، سازمان امور مالیاتی نمی تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است که این مالیات ها جزو درآمد دولت محسوب می شود. توجه داشته باشید که بحث مالیات فقط برای وبلاگ نویس اینستاگرام نیست، بلکه برای رسانه های کاربر محور، کانال های اینستاگرام، تلگرام و … نیز مطرح است.
عطارزادگان با بیان اینکه متأسفانه به دلیل ظرفیت قانونی برای وصول مالیات، اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستیم، گفت: یکی از مشکلات عمده در حوزه مالیاتی، نداشتن اطلاعات کافی در مورد مودیان و نوع کسب و کار و مالیات بر درآمد آنهاست. از سال های گذشته اشخاص حقیقی باید سه ماه پس از پایان سال مالیاتی و اشخاص حقوقی چهار ماه پس از پایان سال مالیاتی اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارائه و درآمد خود را اعلام کنند.
عطارزادگان گفت: البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 5 اسفند 1396 لایحه ای را تصویب کردند که درآمد کاربران بالای 500 هزار مشترک در رسانه های کاربر محور مانند اینستاگرام و تلگرام مشمول درآمد می شود. مالیات. بیانیه درآمد رسانه کاربر محور را توضیح دهید که دستورالعمل اجرایی آن اخیراً صادر شده و مربوط به قانون مالی 1400 است که بر اساس آن کاربران رسانه هایی با بیش از 500000 مشترک از تبلیغات درآمدی خود مالیات می گیرند که دستورالعمل اجرایی آن اخیراً ابلاغ شده است. با امضای وزیر اقتصاد و دارایی.
absnews
دبیر کمیسیون مالی و حقوقی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: طبق آمار غیررسمی، یک استوری با محتوای تبلیغاتی ماهیانه تا 120 میلیون تومان برای صاحبان صفحه درآمد دارد، اما متاسفانه این گردش مالی بالا است. مشمول مالیات نیست، در حالی که حقوق کارمندان پرداخت می شود.” یا معلمان قبل از پرداخت مالیات کسر می شود سپس حقوق پرداخت می شود.
نماینده اتاق بازرگانی به نمایندگی از اتحادیه در کمیسیون بند 3 حل اختلاف مالیاتی گفت: آمارهای غیررسمی نشان می دهد که یک داستان با محتوای تبلیغات دیجیتال بین 400 هزار تا 3 میلیون تومان برای مشتریان هزینه دارد. بنابراین درآمدی تا سقف 120 میلیون تومان در ماه برای صاحبان این صفحات تنها از طریق تبلیغات در استوری حاصل می شود. این گردش مالی بالا متأسفانه مشمول مالیات نمی باشد. کارمندان، کارگران یا معلمان قبل از پرداخت مالیات دریافت می کنند و سپس دستمزد آنها پرداخت می شود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز