21
بر اساس توافقنامه شرکت راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، برای هر تن کیلومتر جابجایی بار، 35 سی سی صرفه جویی در مصرف سوخت پیش بینی شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیرعامل شرکت راه آهن با حضور در استودیوی بخش 21 نیوز به سوالاتی در خصوص تفاهم نامه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پاسخ داد.
سوال: اجرای ماده 12 با مشارکت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای فعالان بخش خصوصی چگونه پیش می رود؟ بهتر است ابتدا از خود بپرسید و از خود بپرسید که ماده 12 چیست؟
آقای میاد صالحی; مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران: امروز پس از یک سال پیگیری برای اجرای این قرارداد، الحمدلله، موفق به امضای این قرارداد بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت شده ایم. این موافقتنامه بخشی از توافقنامه وزرای راه و شهرسازی و نفت است. جناب مهندس بذرپاش، اوجی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در اسفند ماه 1400 صادر شد، این مصوبه به اولین مصوبه شورای اقتصاد در سال 1392 که تقریباً 9 سال از عمر آن می گذرد، برمی گردد و در سال 1393 ماده 12 رفع موانع به تصویب رسید. قانون تولید، که ما امروز داریم. اشاره می کنیم که شاید بعد از 8 تا 9 سال شاهد امکان اجرایی شدن آن باشیم. در خصوص بحث بهینه سازی مصرف سوخت، به هر حال بخش ریلی هم از نظر ایمنی جاده و هم از نظر مصرف سوخت است. مصرف بهینه تری دارد. به عنوان مثال از نظر اقتصادی در مسیر ترانزیتی سرخس به بندرعباس به ازای هر تن باری که حمل می کنیم کمتر از 10 لیتر گازوئیل مصرف می کنیم یا 1610 کیلومتر. این بدان معناست که ما کمتر از 10 دلار یارانه سوخت دریافت می کنیم که در واقع حدود 40 دلار به ازای هر تن درآمد است. در بخش راه، این رقم از نظر مصرف سوخت بیش از شش برابر است، یعنی درآمدی حدود 40 تا 50 دلار به ازای هر تن محموله از فرخس به بندرعباس است، اما مصرف گازوئیل بیش از شش برابر است. یعنی بیش از 60 لیتر در آن به ازای هر تن می شود و در اینجا متوجه می شویم که در مصرف سوخت چه صرفه جویی می شود و در بخش راه، شاید 20 دلار به ازای هر تن، به سوخت جاده فرن در بندرعباس یارانه می دهیم. در هر صورت، این شما را مجبور به بهینه سازی مصرف سوخت می کند. آنچه در این قرارداد پیش بینی شده است این است که به ازای هر تن بار حمل شده در طول یک کیلومتر؛ یعنی در هر تن کیلومتر؛ 35 سی سی برای صرفه جویی در مصرف سوخت ارائه شده است. به ازای هر نفر کیلومتر؛ 20 سی سی مصرف سوخت پیش بینی می شود.
سوال: با چند ناوگان باری و مسافری؟
آقای صالحی: چیزی که در این قرارداد پیش بینی شده است. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد سقف هفت و نیم میلیارد دلار صرفه جویی تا سال 1405 است که در این قرارداد مهمترین مزیت آن را می توان به حساب آورد این است که برای خودروهای ساخت 1401 و 1400 پیش بینی کرده ایم که این صرفه جویی در مصرف سوخت شامل حال آنها می شود و این هفت و نیم میلیارد دلار که به طور جداگانه برنامه ریزی شده است، دو میلیارد دلار برای واگن های باری و یک میلیارد و نیم دلار برای لکوموتیوها، 700 میلیون دلار برای خودروهای سواری و سه و سه دهم دلار است. یک میلیارد دلار برای زیرساخت ها برنامه ریزی شده است. مثلاً با این 700 میلیون دلار برای خودروهای سواری می توان ناوگان مسافری را دو برابر کرد که امروز حدود 1200 خودروی سواری در تردد داریم.
سوال: چرا کمک هزینه مصرف سوخت در چند سال گذشته به فعالان بخش خصوصی پرداخت نشده است و اکنون چه تضمینی برای پرداخت آن وجود دارد؟
آقای صالحی: در همه موارد برای اجرای قانون، مصوبات مناسب لازم است. یعنی مصوبه شورای اقتصاد باید انجام می شد، انجام شد، بعد این قرارداد امضا شود، توافقنامه باید تضمینی داشته باشد که برای سرمایه گذاری که می آید، سرمایه اش را بگذارد تا یک ماشین سواری، یک باربری تولید کند. یا لوکوموتیو، تضمینی برای بازگشت سرمایه است، آن را شیرین و جذاب کنید تا آنها را به این کار تشویق کنید. همان قراردادی که امروز امضا شد قبلاً اینطور نبود و مشکلاتی که وجود داشت باعث شد از آن هفت و نیم میلیارد دلار کمتر از 100 میلیون دلار تخصیص یابد. آنچه امروز در توافق نامه نوشتیم، توانستیم سرمایه گذاری قبلی را نیز لحاظ کنیم، با تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. به ازای هر تن کیلومتر یا به ازای هر نفر کیلومتر صرفه جویی شده. نکته بعدی؛ قبل از آن، سرمایه گذاران واگن را می ساختند، واگن ساخته شده روی ریل حرکت می کرد، در فضای بروکراتیک هم می خواستند از آنها ضمانت بگیرند. ما این ضمانتها را برداشتهایم، زیرا قبل از اینکه سرمایهگذار بخواهد ضمانت کند، قبلاً کار را انجام داده است و سرمایهگذاری اکنون در مسیر است.