ساعت 13:00 – 20 سپتامبر 1403
سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص وضعیت اخیر خط ریلی چابهار – زاهدان گفت: خط ریلی چابهار – زاهدان. پروژه راهبردی که باعث ایجاد بندر شهید بهشتی شده است، باید با خط ریلی متصل شود.
وی ادامه داد: اتصال این بندر به راه آهن از نظر حمل و نقل کالا بسیار حائز اهمیت است و از نظر اقتصادی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت، مقرر شد خط ریلی چابهار – زاهدان تا پایان سال جاری تکمیل شود و در صورت اجرایی شدن این طرح، امکان حمل و نقل کالا و ترانزیت بین 7 و نیم تا 8 میلیون تن امکان جابجایی تا 100. هزار مسافر را هم داریم.
وی گفت: بعد از حادثه رئیس جمهور متاسفانه این پروژه عقب افتاد، قرار بود هر ماه یک تلاش به این پروژه اختصاص یابد که به دلیل شرایط منطقه نخواستیم این پروژه را تعطیل کنیم. و با حضور قاچاقچیان از سایر منابع مالی استفاده کردیم و آنها را در این طرح قرار دادیم.
وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم رایزنی در خصوص این پروژه انجام شد و اکنون قسمت زیربنایی این پروژه تکمیل شده و در حال تهیه ریل برای آن هستیم که از طریق تولید داخلی تامین می شود. بنابراین صفر تا 100 این پروژه جذب شد.
وی تاکید کرد: یکی از برنامه ریزی ها و مذاکراتی که با دولت چهاردهم انجام شد، تکمیل این پروژه بود و در تلاش هستیم تا از ابتدای سال آینده اجرایی شود.
وی با بیان اینکه راه اندازی قطار سریع السیر برای کشور حیاتی است، گفت: رایزنی های زیادی برای راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر تهران-قم-اصفهان انجام شده و این پروژه تاکنون بین 30 به دست آورده است. و 35 درصد پیشرفت فیزیکی.
وی ادامه داد: در این راستا همکاری های لازم بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد انجام شده و برنامه ریزی و طراحی لازم برای قطار سریع السیر تهران – مشهد در قالب تصفیه و فروش نفت در حال انجام است.
وی گفت: در صورت راه اندازی این پروژه شاهد خواهیم بود که ظرف سه ساعت و با سرعت بیش از 350 کیلومتر بر ساعت به مشهد می رسیم.
خبرنگار: کبری عزیزم