بهادری جهرمی با بیان اینکه رستم قاسمی در سلامت کامل به سر می برد، گفت: البته همه ما می توانیم بیماری های گاه و بیگاه و متناوب داشته باشیم. ایشان در تمامی جلسات هیئت دولت و جلسات مربوط به ستاد هماهنگی اقتصادی به ویژه در حوزه مسکن بسیار جدی هستند و بسیار فعال و مطالبه گر هستند و با برنامه پیش می روند.
وی تاکید کرد: به ویژه سوالی که محور بسیاری از سوالات بود این بود که خودرویی که عرضه می شود باید به دست مصرف کننده برسد.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درباره انتشار برخی شایعات درباره وزیر راه و شهرسازی در دولت گفت: حدود دو هفته است که در خانواده دولت هستم و قبلا در دولت نبوده ام. زمانی که به خانواده دولتی پیوستم با مشکلی کاملاً متفاوت روبرو شدم که در روزهای اول کاملاً مرا شوکه کرد و با احساسی که در بیرون داشتم متفاوت است.
بهادری جهرمی با بیان اینکه جزئیات حوزه تحول در حوزه اقتصادی باید توسط سخنگوی اقتصادی دولت با وزرای اقتصادی تشریح شود، گفت: نگاه اقتصادی دولت توجه و حمایت ویژه از بخش خصوصی است. یعنی گفتمان غالب در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی و متن طرح کمک به بخش خصوصی و غیردولتی برای ایفای نقش موثرتر در اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: رئیس جمهور در این زمینه بیان کرده بود که این مسیر نباید طی شود و باید برگردانده شود و دو نکته مشخص شود؛ ابتدا باید مسیر قانونی طی شود، سپس افزایش قیمت برای مردم و مصرف کننده واقعی و همچنین برای تولیدکننده مشخص شود.
وی ادامه داد: این سوء تفاهم وجود دارد و این سوء تفاهم وجود دارد که قبلاً گزارش نشده بود و ناگهان رئیس جمهور مشکلاتی را در صحنه دید. برعکس، رئیس جمهور طبق روال اداری از موضوع مطلع است. اما حضور در صحنه باعث ایجاد همدلی و همدلی بین دولت و مردم و همچنین راستی آزمایی در صحنه می شود تا دیگر آمار و فریب در گزارش صورت نگیرد.
به گزارش روز شنبه خبرنگار سیاسی ای بی اس نیوز، علی بهادری جهرمی در گفت و گو با بیان اینکه سند تحول دولت به احتمال زیاد به زودی تحت عنوان سند پیشرفت مردمی کشور رونمایی می شود، افزود: این سند تمامی سوالات اساسی را شامل و اولویت بندی کرده است. از کشور.”
وی در عین حال گفت: برنامه ای برای تحول یا پیشرفت کشور در حوزه اقتصاد وجود دارد. فقط به این دلیل که تا کنون فاش نشده است به این معنی نیست که در آن جهت حرکت نکرده است. چند صد روز است که دولت در همین راستا حرکت می کند، اما از آنجایی که این طرح از نظر دولت هنوز نهایی نشده و ممکن است تغییراتی صورت گرفته باشد، هنوز اعلام نشده است وگرنه از همان ابتدا همینطور بود. آغاز.
وی با اشاره به گزارش اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر آغاز ساخت 700 هزار واحد مسکونی، گفت: شایعه این است که فلانی عوض می شود یا فلانی عصبانی است و نمی آید، نه شما نمی بینید. چنین احساسی در دولت همه اعضای دولت در تمامی جلسات حضور دارند و هیچ برنامه ای برای تغییر اعضای اقتصادی کابینه وجود ندارد.
سخنگوی دولت ادامه داد: اینطور نیست که در سفر در استان ها که رئیس جمهور اعلام می کند کارخانه ای باید تعطیل یا بازگشایی شود، در محل متوجه آن می شود. زیرا قبل از آن کارشناسانی از زوایای مختلف این منطقه مطالعه کردند و به تهران آمدند و چکش کاری های لازم را انجام دادند و در نهایت گروهی دوباره به منطقه اعزام شد و تمامی مشکلات را طراحی و اولویت بندی کردند تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
بهادری جهرمی با بیان اینکه مشخص نیست این افزایش قیمت چه منشأ و سودی برای مردم خواهد داشت، گفت: همچنین باید مشخص شود که اگر بخشی از مشکل و ضرر و زیان و خودروساز حل شود چه سودی برای مردم خواهد داشت. با افزایش قیمت
بهادری جهرمی افزود: یعنی رئیس جمهور قبلا گزارش های استانی را پشت میزش خوانده و حالا می خواهد صحت آن را بررسی کند و درد سفرهای استانی را ببیند و بشنود.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه خودرو به قیمت کارخانه به دست مردم نمی رسد، تاکید کرد: فاصله قیمت کارخانه با نرخ بازار که به دست مردم می رسد باید برداشته شود و در صورت وجود فاصله باید خودرو به دست مصرف کننده برسد.
سخنگوی دولت افزود: درست است که خودروسازان سهامدارانی از بدنه مردم دارند و باید مراقب افزایش قیمت ها باشیم تا سهامداران عمومی ضرر نکنند و به آنها کمک کنند. اکثر افرادی که سهامدار خودرو نیستند را باید در نظر گرفت.
به گفته سخنگوی دولت، دو پیشنویس این طرح ابتدا توسط کارشناسان خارجی تدوین شد، سپس در اختیار دستگاههای اجرایی قرار گرفت، سپس با تأکید بر سازماندهی برنامه و کمیته تدوینکننده طرح، چکش خورد.
وی تاکید کرد: خودروساز باید به سمت فضای رقابتی داخلی و خارجی تکامل یابد و فضای رقابتی فعال شود، یعنی حمایت دولت از خودروساز داخلی مشروط به افزایش کیفیت و در دسترس بودن مردم است.
بهادری جهرمی تاکید کرد: سفرهای استانی در مسیر قبلی انجام می شود و این مسیر از قبل برنامه ریزی شده است.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره ادامه سفرهای استانی رئیس جمهور و اینکه گفته می شود این سفرها می تواند تبدیل به ویزیت پزشکی شود، گفت: برخی منتقدان معتقدند که برنامه سفر استانی نه «از قبل برنامه ریزی نشده بود». رئیسجمهور میخواهد چالشها را در حین حرکت و ارائههای سرزده از نزدیک ببیند، بچشد و لمس کند، و این به این معنا نیست که رئیسجمهور اشرافی نیست.
بهادری جهرمی تاکید کرد: کلید واژه و هدف بحث در جلسه ستاد تنظیم بازار و سایر جلسات مشترک این بود که روند حل مشکل نمایان شود، یعنی بگوییم حذف این شرکت ها و واسطه ها محسوس باشد. در غیر این صورت، امضای دولت چک سفید به خودروساز اجازه نمی دهد که هر شش ماه یکبار به طور مداوم مانند گذشته کار کند.
وی از کاهش محدودیت ها در مجوزهای کسب و کار، حمایت های مالیاتی و مشوق ها برای توسعه و تقویت مشاغل بخش خصوصی و کناره گیری دولت از حوزه هایی مانند قیمت گذاری های تحمیلی توسط دولت به عنوان کلیدواژه های این طرح نام برد.
سخنگوی دولت افزود: با این دو پیش شرط، مقر تنظیم بازار موافقت کرده است که افزایش قیمت خودرو نه به میزان پیشنهادی خودروساز، بلکه به همان روال قبلی شورای رقابت اجرا شود. یعنی با محاسبه تورم به مدت 6 ماه: «چون این کار هر 6 ماه یک بار انجام می شد که به دستور رئیس جمهور با کمی تأخیر انجام شد.
سخنگوی دولت افزود: اولویتهای 37 گانه مادر که به نوعی منجر به تحول در سایر حوزهها میشود، با مشارکت همه دستگاههای ذیربط از پیش تدوین شده است و وزیر اقتصاد یکی از محورها و تأثیرگذاران آن بود. افراد در مفهوم سند.”
وی یادآور شد: خودروساز پیشنهاد افزایش قیمت را مبنی بر بهای تمام شده به اضافه درصد سود ارائه کرده بود که ستاد تنظیم بازار با پیشنهاد خودروساز موافقت نکرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو گفت: رئیس جمهور گفت که این مدل از افزایش قیمت ها که در مسیر قانون، یعنی همان راهی که قانون پیش بینی کرده است، نبوده و باید به تصویب مجلس برسد. صندلی تنظیم بازار برای افزایش قیمت ها، انتظار نمی رود.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر بخواهم برای حوزه اقتصادی کلیدواژه ای طراحی کنم در طرح تحول هم همین طور است که در بودجه صندوق پیشرفت و عدالت طراحی شده است.
بهادری جهرمی با بیان اینکه این طرح با هماهنگی و هماهنگی طراحی شده است، گفت: این طرح از مجموع 37 موضوع مربوط به اقتصاد حدود 12 مورد را شامل می شود و همه وزرای اقتصاد و کارشناسان وزارتخانه در طراحی سند تاثیرگذار بوده اند. حتی کافی نبود و کارشناسان، پژوهشگران و اندیشکده های بیرونی در تهیه و طراحی سند مشارکت داشتند.
بهادری جهرمی گفت: مقرر شد این روند به صورت ویژه توسط ستاد تنظیم بازار رصد شود و وزیر صمت نیز متولی این کار بود. در صورت بروز این ارتقا، دولت نیز حمایت خود را از خودروسازان افزایش خواهد داد و همه امیدواریم با مسیری که ترسیم شده و جدیتی که دولت در پیش گرفته، این مشکلات صنعت خودرو به تدریج برطرف شود.
بهادری جهرمی با بیان اینکه این مسیر و تحول اقتصادی باید به تدریج انجام شود، گفت: رویکرد کلان این است که دولت از مالکیت اقتصادی خارج شود و به حاکمیت اقتصادی و سیاست گذاری کلان اقتصادی دست یابد.
سخنگوی دولت گفت: علاوه بر جلساتی که وزارت صمت و دستگاه های ذیربط در حوزه های مختلف مربوط به استخراج قیمت های واقعی داشته اند، چهار یا پنج جلسه نیز در ستاد تنظیم بازار مطرح شد.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: مقر تنظیم بازار ابتدا شرط افزایش قیمت و پذیرش آن را مشخص بودن تفاوت کیفیت اعلام کرد. در این راستا، مقر تنظیم بازار بر عهده وزارت صمت قرارداد است که هم باید به طور مستمر کیفیت قرارداد را ارتقا دهد و هم بر کیفیت آن نظارت داشته باشد، زیرا همه می دانیم که رضایت عمومی از خودروی داخلی قابل قبول نیست. . علاوه بر این، دفتر مرکزی افزایش عرضه را یکی از پیش شرط ها قرار داد.
تا زمانی که قیمت گذاری سفارش داده شود، رقابت شکل نمی گیرد، علاوه بر این، مصرف کننده واقعی محصولات را با آن قیمت دریافت نمی کند و مکانیسم بازار آزاد فعال نمی شود. بنابراین، با افزایش عرضه و نزدیک شدن عرضه و تقاضا، این قیمت گذاری منظم باید به تدریج کاهش یابد.
بهادری جهرمی ادامه داد: در این جلسات تدابیری در نظر گرفته شد تا با افزایش کمیت و سرعت تحویل خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد و به نوعی پیش شرط هایی برای خودروساز در نظر گرفته شد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز