اخبار اقتصادی روز

بزرگراه شیراز – اصفهان به 1401 نرسید/ تلاش برای افتتاح در سال جدید



بزرگراه شیراز – اصفهان 13 سال قدمت دارد و با وجود برنامه ریزی های متعدد هنوز افتتاح نشده است. اما حالا معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده که بالاخره در شش ماهه اول امسال به بهره برداری می رسد و تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، بزرگراه شیراز – اصفهان از سال 1387 برای احداث جاده ای به طول 222 کیلومتر در کل پروژه 370 کیلومتری به عنوان کریدور شمال به جنوب استان فارس در دستور کار قرار گرفت. طرحی که با کاهش 140 کیلومتری فاصله دو کلانشهر استراتژیک، صرفه جویی بیش از 135 میلیون لیتر بنزین و کاهش شدت و تعداد تصادفات جاده ای، زمان سفر شیراز به اصفهان را به دو ساعت کاهش می دهد.

طراحی پروژه بزرگراه شیراز – اصفهان ابتدا شامل شش قطعه بود که بعداً به هفت و سپس هشت قطعه افزایش یافت که باعث کاهش سرعت کار و افزایش هزینه های اجرا شد. شش قسمت اولیه بین شهر ایزدخواست در نقطه صفر مرزی استان های فارس و اصفهان تا تنگ خیاره نزدیک شهر بیضه طراحی شد. اما ماجرای قطعه هفتم، چاره اندیشی برای تخلیه آزادراه بدون ترافیک و همچنین راهنمایی ایمن و آسان خودروها به ورودی آن بود. قطعه ای که در شمال غربی شیراز به سمت بیضا قرار دارد که بعداً به شهر تبدیل شد و 12.5 کیلومتر طول دارد.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت 1397 بود که تاریخ اتمام این پروژه را در سال 1398 اعلام کرد، اما این کارها و حتی سال گذشته در مقاطعی توسط رستم قاسمی – وزیر فقید راه و شهرسازی – خادمی اعلام کرد در اواخر سال 1401 بزرگراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز تا ایزدخت به بهره برداری می رسد اما باز هم به این وعده عمل نشد.

بیشتر بدانید

جزئیات بزرگراه 12 هزار میلیاردی شیراز – اصفهان

بزرگراه اصفهان – شیراز به 1500 میلیارد اعتبار دیگر نیاز دارد

خادمی آبان ماه سال گذشته درباره میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه به ای بی اس نیوز گفت: تاکنون حدود 5 هزار میلیارد تومان برای این بزرگراه هزینه شده و ارزش روزانه آن بیش از 20 هزار میلیارد تومان است. وی همچنین گفت: پیشرفت فیزیکی بزرگراه اصفهان – شیراز حدود 94 درصد است و برای تکمیل اولیه بهره برداری از این پروژه و راه اندازی آن حدود 1500 میلیارد تومان اعتبار و تکمیل آن از ساختمان های مجاور لازم است. و تمامی امکانات موجود در مسیر و اقدامات روشنایی نزدیک به 2900 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بزرگراه شیراز – اصفهان امسال تحویل می شود

اما در نهایت خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – اخیرا در مورد این بزرگراه اعلام کرد: طولانی ترین بزرگراه کشور بین شیراز و اصفهان در حال ساخت است که 212 کیلومتر از این بزرگراه آماده شده است و امیدواریم بتوانیم بتواند این بزرگراه را در شش ماهه اول سال افتتاح کند، تحویل دهد و این بزرگراه می تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

با توجه به اینکه سال گذشته چندین بار وعده بزرگراه شیراز – اصفهان داده شد اما به دلیل کمبود منابع مالی مذکور شاهد افتتاح آن در سال 1401 نبودیم و در نهایت گره این بزرگراه که نزدیک به 13 سال از عمر آن می گذرد. باز باشد یا نه

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *