به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وزارت اقتصاد، یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه مالیاتی، تدوین لایحه ای با هدف تغییر قانون مالیات های مستقیم با هدف کاهش است. مشکلات مالی. بار تولید، ترویج عدالت مالیاتی و بهبود توزیع درآمد با اعمال مالیات بر کل درآمد. از سیستم مالیاتی مبتنی بر حسابرسی گرفته تا سیستم مالیاتی هوشمند مبتنی بر داده، اثربخشی مشوق های مالیاتی و همچنین ایجاد پیوند بین سیستم مالیاتی و سیستم پشتیبانی است.
همچنین تصویب مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مالی برای مبارزه با فعالیت های سوداگرانه مخرب در بازار دارایی به ویژه در بازار دارایی به ویژه املاک (زمین و ساختمان)، خودرو، طلا و ارز، با مشارکت وزارت متبوع، از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه مالیات است.
افزایش کارایی نظام مالیاتی در مواجهه با فعالیتهای سوداگرانه مخرب در بازار دارایی، بهبود توزیع مجدد ثروت، ارتقای شفافیت مبادلات اقتصادی و حمایت از سرمایهگذاری در فعالیتهای تولیدی مهمترین نتایج مورد انتظار از مالیات بر این نوع است. اقدامات مالیاتی مالیات.
همچنین اجرای بخش قابل توجهی از سازوکارهای قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مودیان (استقرار سامانه مودیان و اتصال پایانه های فروشگاهی به سوابق مالیاتی) از دیگر دستاوردهای وزارتخانه ذیصلاح دولت سیزدهم در حوزه مالیاتی که نقش مهمی در ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی دارد و در نتیجه در حوزه های غیر مالیاتی کاهش یافته است.
همه این اقدامات و به ویژه ایجاد ارتباط بین تراکنش های بانکی و فعالیت اقتصادی افراد، تعداد افراد دارای اظهارنامه مالیاتی بر درآمد را حدود 2.6 میلیون نفر در سال 1400 به 5.3 میلیون نفر در سال 1402 افزایش داده است و درآمد اعلامی آنها را از حدود 3 نفر افزایش داده است. تریلیون تومان به 31 تریلیون تومان (10 برابر).
این اقدامات و سایر اقدامات، از جمله تلاشهای دولت برای شناسایی فراریان مالیاتی، مانند تفکیک حسابهای تجاری از غیرتجاری و حرکت سازمان به سمت دادهگرایی و کامپیوتری کردن فرآیندهای شناسایی و جمعآوری مالیات، منجر به رشد ۵۳ درصدی درآمد مالیاتی بیش از ۵ سال شده است. ماه های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در عین حال 4 واحد درصد افزایش در تامین مالی دولت از طریق مالیات داشته است (افزایش سهم تامین مالی دولت از درآمدهای مالیاتی از 48 درصد در 5 ماهه سال 1401). به 52 درصد در 5 ماه سال 1402).
رشد درآمد مالیاتی در دوران استقرار دولت سیزدهم همواره بالای 50 درصد بوده که در سال های اخیر بی سابقه بوده است.
برخی از شاخص های مالی در دولت دوازدهم و سیزدهم
دولت سیزدهم اتکای بودجه به درآمدهای پایدار از جمله مالیات را به جای استقراض به میزان قابل توجهی افزایش داد. در طول هشت سال گذشته دولت، سهم درآمد مالیاتی از کل منابع عمومی بودجه کشور بین 30 تا 39 در نوسان بوده که در دولت سیزدهم افزایش یافته است.
وابستگی روزافزون بودجه دولت سیزدهم به درآمدهای مالیاتی نسبت به عملکرد دولت قبل به این دلیل است که دولت قبل به جای تلاش برای مبارزه با فرار مالیاتی، به روش استقراض خطرناک از بانک مرکزی، بانک ها و اشخاص حقیقی و حقوقی روی آورد. یعنی فروش بی رویه اوراق بدهی.
فروش اوراق مالی نقش مهمی در تأمین درآمدهای دولت قبل داشت. اما سررسید اوراق فروخته شده در دولت دوازدهم به دوره دولت سیزدهم رسید. در سال 1392 سهم فروش اوراق بدهی برای تامین مالی دولتی صفر بود، اما در دولت یازدهم و دوازدهم استفاده از این ابزار مالی بیش از اندازه شد، به طوری که در سال 1399، یک سوم منابع حمایتی بودجه دولتی توسط دولت تامین شد. فروش اوراق قرضه
فروش اوراق بدهی در دولت دوازدهم به جای اتکا به درآمد پایدار
در واقع در دولت دوازدهم با کاهش درآمدهای نفتی، به جای اتکا به درآمدهای پایدار مانند درآمدهای مالیاتی، فروش اوراق بدهی جایگزین آن شد. نتیجه این سیاست این بود که دولت سیزدهم باید 10 تا 15 میلیارد تومان اوراق معوق را در یک ماه بازپرداخت می کرد که در 4 سال دولت سیزدهم بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان بود، اما در سال 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم. و تلاش برای دور زدن تحریم های نفتی و انحلال مطالبات ارزی کشور، باز هم وصول درآمدهای نفتی افزایش یافت. از سوی دیگر، دولت استفاده از فروش اوراق را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. البته تمامی اوراق فروخته شده در دولت سیزدهم برای بازپرداخت اوراق معوقه (بدهی دولت قبل) استفاده می شود و هیچ درآمد خالصی برای دولت سیزدهم ایجاد نمی کند.
تعداد اظهارنامه های اشخاص حقیقی از 1400 مورد با 3.5 درصد افزایش نسبت به سال 1398 به بیش از یک میلیون و دویست هزار رسید. مالیات پرداختی بر اساس اظهارنامه افراد در سال 1400 نسبت به سال 1399 با رشد 100 درصدی به 2948 میلیارد تومان رسید.
عامل موفقیت دولت سیزدهم در افزایش درآمدهای مالیاتی، تمرکز بر خلأهای مالیاتی و به دام انداختن فراریان مالیاتی بود. با اقدامات دولت سیزدهم فرارهای مالیاتی دستگیر شدند. به عنوان مثال دولت ۲۵۰۰ بدهکار مالیاتی را پس از پرداخت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات ممنوع الخروج کرد.
ایجاد یک رکورد منحصر به فرد در شناسایی مالیات دهندگان
ثبت رکوردی بی نظیر در شناسایی مودیان دولت سیزدهم در حالی که در 11 سال منتهی به سال 1400 تنها 363 هزار نفر به تعداد مودیان اضافه شد، در دو سال اول دولت سیزدهم به تعداد مودیان افزایش یافت. 2 میلیون و 915 هزار نفر و با 5 میلیون و 350 هزار نفر.
با اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم برای اجرای قانون پایانه های تجاری و همچنین شناسایی مودیان جدید، تعداد مودیان افزایش چشمگیری داشته است. برای روشن شدن نتایج اقدامات انجام شده در این زمینه، بهتر است با اعداد صحبت کنیم. از سال 1389 تا 1400 تعداد مودیان از 2552000 به 2915000 افزایش یافته است.
یعنی در یک دوره 11 ساله تعداد مودیان اعم از ارائه دهندگان اظهارنامه و استفاده کنندگان از بند 100 363 هزار نفر افزایش یافت اما در سال 1401 تعداد مودیان 52.4 درصد (معادل یک) افزایش یافت. میلیون و 530 هزار نفر) به 4 میلیون و 445 هزار نفر افزایش یافت. همچنین در سال 1402 تعداد مودیان با 20.3 درصد افزایش به 5.35 میلیون نفر رسید.
افزایش 83.5 درصدی مالیات دهندگان در دولت سیزدهم
به این ترتیب طی دو سال ابتدایی دولت سیزدهم، تعداد مودیان 83.5 درصد افزایش یافت و این افزایش چتر مالیاتی در تاریخ این سازمان مالیاتی بی سابقه است. دلیل این پیشرفت چشمگیر در شناسایی مودیان، سیر تحول سازمان مالیاتی به سمت داده گرایی و کامپیوتری شدن فرآیند شناسایی و وصول مالیات است. اقداماتی مانند اتصال دستگاههای کارتخوان به حسابها و سوابق افراد، شناسایی و تفکیک حسابهای تجاری از حسابهای غیرتجاری و همچنین ایجاد سامانه جامع مودیان و الزام مودیان به عضویت در این سامانه روندی پیشرونده را طی میکند.
همچنین کیفیت وصول مالیات در سازمان رو به بهبود است و امیدواریم در سال جاری به تمامی تعهدات بودجه ای در وصول درآمدهای مالیاتی عمل کنیم.
نکته بسیار مهم تلاش دولت برای تحقق عدالت مالیاتی است، بنابراین دولت برای جلوگیری از افزایش هزینه بنگاه های کوچک، نرخ مالیات نیمی از مودیان را صفر و نرخ مالیات 90 درصد را برای اصناف زیر 10 سال تعیین کرده است. میلیون تومان.
ما قطعاً با توسعه هرچه بیشتر سیستم های الکترونیکی مانند سیستم جهانی مالیات دهندگان به سمت عدالت مالیاتی و داده محور حرکت می کنیم. اگر همه مؤدیان به عضویت سامانه کلی مؤدیان درآمده و در این سامانه صورتحساب الکترونیکی صادر کنند، عدالت در پرداخت مالیات تا حدود زیادی محقق خواهد شد. زیرا ثبت کلیه معاملات میزان مالیات قابل پرداخت را برای هر مؤدی تعیین می کند و این مهم از ظلم به مردم و مؤدیان جلوگیری می کند.
در دو سال اول دولت سیزدهم 83.5 درصد مودیان افزایش یافت که در تاریخ سازمان امور مالیاتی بی سابقه بوده است.