یکی دیگر از طرح های وزیر صمت که هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته، طرح اشتغال دهک های کم درآمد است. در بخش پروژه های برنامه وزیر شماره 33 زیر این موضوع مشخص شده است اما در واقع خبری از آن نیست. برنامه ریزی می کند و این معضل آثار اجتماعی زیادی دارد، از جمله نارضایتی اقتصادی مردم باعث افزایش تعداد بزهکاری، بیماری های روانی و افسردگی سیاسی در بین مردم شده است.
سیاست حمایتی شرکتهایی که لوازم مدرن خریداری کردهاند، متعهد به آموزش نیروهای خود هستند، مشوقهای مالیاتی برای شرکتهایی که گواهی بهرهوری در مدل فعالیت کارگر دارند و میزان تولید آنها نسبت به مصرف منابع تعریف نشده است.
آنا چک کرد
تولید کم محصولات کشاورزی و رشد منفی در این حوزه باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی شد. دولت به منظور افزایش توان اقتصادی خانوار ایرانی، یارانه پرداختی به مشمولان یارانه را افزایش داده است، اما بر اساس این سیاست، قیمت محصولات اساسی مانند روغن، برنج، مرغ و گوشت چند برابر می شود. . یارانه 300 و 400 هزار تومانی مرهمی برای افزایش قیمت برخی کالاهای محدود بود، اما تورم ایجاد شده، نرمی تبدیل میزان یارانه ها را از بین برد. اگرچه طی یک ماه گذشته شاهد کاهش قیمت روغن و برنج بودهایم، اما قیمت مرغ کشتار بیرویه در حال افزایش است.
در توضیح وضعیت داخلی بخش ظرفیت خالی صنعت در برنامه وزیر صنعت آمده است: بر اساس ارزیابی های انجام شده ظرفیت بسیاری از واحدها در حال حاضر خالی و بلااستفاده است به عنوان مثال: 50 درصد ظرفیت صنعت خودرو» که باید فعال شود و «افزایش 100 هزار دستگاهی تولید خودرو بیش از برنامه در نیمه دوم سال 1400» طرح وزیر صامت یک سال است که بر ضد صنعت خودرو شده است.
وزارت امنیت به عنوان بازوی اجرایی و عملیاتی دولت که مسئول هدایت، هماهنگی و تطبیق سیاستهای صنعتی و تجاری است، نیازمند برنامههای عملیاتی است که رشد اقتصادی را تضمین کند. اگر روال به همین منوال پیش برود، تیم رئیسی تاوان ناکامی قلب اقتصادی خود را خواهد داد.
البته وضعیت وعده صادرات سه میلیونی خودرو باقی خواهد ماند!
بهره وری به عنوان تولید از دست رفته با مزیت رقابتی، عموماً به دلیل بی توجهی نهادهای مرتبط و عدم آگاهی کافی کادر وزارتخانه ها مورد غفلت قرار می گیرد. اما در سند تنظیم شده توسط وزیر به این موضوع «ارتقای بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت» توجه شده است، اما در سابقه یک ساله وزارت امنیت در سال کاری 1400 به 1401 خبری از سیاست های بهره وری نیست.
آمارهای وزارت حراست با برنامه مدون فاطمی امین فاصله زیادی دارد، یک سال روی کار آمدن یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور رشد 8 درصدی را نشان می دهد، سهم رشد اقتصادی صنایع و معادن در سال 1400 تنها برآورد شده است. 0.3 درصد و رشد منفی در بخش کشاورزی داشتیم.
گروه توسعه بازرگانی خبرگزاری آنا; کارنامه سید رضا فاطمی امین در وزارت «صنعت، معدن و تجارت» امتیازات قابل قبولی ندارد، مجلس هم این را فهمید و در سوم خرداد با دادن کارت زرد به فاطمی امین آمادگی نسبی خود را برای برکناری وزیر نشان داد. .
absnews
دشواری دریافت وام به همین جا ختم نمی شود. در مرحله بعد تامین پول به قدری سخت می شود که فرد فراموش می کند وام بگیرد، زیرا برای حداقل مبلغ وام 50 میلیون تومانی به دو ضامن نیاز است که باید کارمند باشند. ! شاید بهانه کمبود منابع پاسخ خوبی برای پایان انتقاد باشد اما در شرایطی که کارمند بانک سالانه یک میلیارد تومان وام دریافت نمی کند قابل قبول است.
طرح هماهنگی بازرگانی داروسازی و تجهیزات پزشکی، طرح هماهنگی بازرگانی نساجی و پوشاک، طراحی و استقرار فرآیند تخلف و تعقیب مشاغل از جمله پروژههای ناتمام وزارت کشور بود که هنوز در مراحل اولیه قرار دارند.
بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال 1400 با کاهش 2.9 درصدی نسبت به سال 1398 مواجه بوده است. شاید در ابتدا تعداد 28 هزار و 513 خودرو کاهش یافته قابل مشاهده نباشد، اما زمانی که به این موضوع توجه کنیم. افزایش قیمت خودرو به دلیل کاهش تولید و عدم استفاده از ظرفیت های احتمالی، شاهد هستیم که عدم برنامه ریزی و کارشناسی می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. بحث کیفیت را به زمان دیگری موکول می کنیم و گلایه مسئولان این صنعت را تکرار نمی کنیم تا بهانه ای برای عدم افزایش تولید مطرح نشود.
آنچه در برنامه های وزیر بیشتر جلب توجه می کند بخشی از پروژه های تعریف شده توسط وزارت صمت برای آینده است، حجم عظیمی از پروژه ها که عمدتاً رنگ و بوی دنیای خیالی دارند و گاهاً اجرا شده اند که باعث شده است خسارت زیادی به تولیدکنندگان وارد شده است. به عنوان مثال پروژه درج قیمت تولید کننده و قیمت واحد که هدف آن کاهش شکاف قیمت، قیمت تولیدی و قیمت فروش بود، اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد کرد، نیمه تمام بسته شد.
به نظر می رسد برکناری وزیر صمت کمترین اقدام لازم دولت سید ابراهیم رئیسی برای رفع دغدغه های این روزهای مردم است که منشأ اقتصادی دارد.
فاطمی امین در پیشنهاد برنامه مدون خود برای وزارت صنعت که برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس منتشر شد به مواردی اشاره کرد که در صورت بازخوانی مجدد این طرح در رویه فعلی خود تصمیمات جدی خواهد گرفت.
absnews
در سند طرح فاطمی امین برای وزارت امنیت، در حمایت و رفع موانع تولید، با این متن (هم افزایی با بانک مرکزی و بانک های عامل برای تامین مالی بخش تولید) کمک به بنگاه ها برای تولید ذکر شده است، اما عدم امکان اخذ تسهیلات برای شرکت های خرد، این امر به یکی از بزرگترین نقاط ضعف آقای امین تبدیل شده است. کابینه اقتصادی دولت تدبیر معتقد به این اصل بود که بازار به کمک ابزارهای نامرئی به سمت رشد و تعادل حرکت می کند و دولت نباید در سازوکار بازار دخالت کند. نقد دولت قبل در این کتاب نیست، اما دولت سیزدهم که با شعار دولت مستضعفان موثر است، علناً هیچ اقدامی برای اعطای تسهیلات به بنگاههای کوچک انجام نمیدهد، همه بانکها در فکر پرداخت وجه هستند. حداقل مبلغ وام بستگی به گردش حساب و خواب پول در حساب دارد.قانون سختگیرانه فعالیت مشاغل کوچک را غیرممکن کرده است.
نرخ بیکاری در سال گذشته دولت روحانی 6.9 درصد اعلام شد، این وضعیت در شرایطی است که این رقم از 5 درصد در سال 1400 به 1.9 درصد کاهش یافته است. تغییرات بسیار کند است و ما شاهد تغییر چندانی در آمار فصلی نیستیم. پس از کاهش تولید ناخالص داخلی کشور در دوره قبلی ریاست جمهوری، این وضعیت به دلیل دخالت قدرت اقتصادی آنها افکار عمومی را تحت فشار شدید قرار داده و نارضایتی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.
کارکرد سکوت نشان می دهد که در سال «تولید; رویدادهای تحول آفرین «دانش محور، اشتغالزا» در دولت سیزدهم رخ نخواهد داد. صامت به عنوان بازوی اجرایی و عملیاتی دولت که مسئول هدایت، هماهنگی و اجرای سیاستهای صنعتی و تجاری است، نیازمند برنامههای عملیاتی است که رشد اقتصادی را تضمین کند. اگر روال به همین منوال پیش برود، تیم رئیسی تاوان ناکامی قلب اقتصادی خود را خواهد داد.
صادرات پتروشیمی منبع اصلی درآمد ارزی ایران است. و در این مهروموم ها تلاش شد تا کمبود درآمد نفتی با تولید فرآورده های نفتی جبران شود. صادرات پتروشیمی در سال 1398 14 میلیارد و 780 میلیون دلار بوده است اما در سال 1400 2.5 درصد کاهش داشته ایم. کاهش 780 میلیون دلاری درآمد در شرایط تحریم و فشار اقتصادی نه تنها قابل توجیه است، بلکه باید هرچه سریعتر در این خصوص رسیدگی جدی آغاز شود، زیرا در توان اقتصاد کشور نیست که بستری برای تولید ایجاد کند. درآمدهای ارزی و بنابراین ظرفیت هایی که ارز وارد کشور می کند باید به شدت کاهش یابد.