به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 24 فصل، 55 فصل فرعی، 120 ماده و 481 بند در تاریخ 4/4/1303 برای تصویب به تصویب رسید. اجرا در دوره 1407-1403.
برنامه هفتم توسعه یکی از مهمترین برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است که با هدف دستیابی به اهداف اصلی کشور تدوین شده است. این برنامه پس از جمع آوری اطلاعات و تحلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و با هدف رفع کاستی های گذشته و برنامه ریزی برای آینده تدوین شده است. یکی از محورهای اساسی برنامه هفتم توسعه اصلاح ساختار بودجه است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
با بررسی مفاد قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه می توان هزار و سیصد و پانزده حکم را برشمرد. بررسی ساختار این تصمیمات و شناسایی دستگاه های اجرایی هر تصمیم هدف اصلی این گزارش است.
اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه
شفافیت و پاسخگویی: یکی از اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه افزایش شفافیت فرآیند بودجه ریزی و اجراست. این امر می تواند باعث افزایش اعتماد عمومی و بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی شود.
اثربخشی و کارایی: اصلاح ساختار بودجه باید بر دستیابی به کارایی و اثربخشی منابع مالی متمرکز باشد. در این راستا سیستم بودجه باید به گونه ای طراحی شود که منابع به اولویت های واقعی کشور اختصاص یابد.
بهبود سیستم بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد: حرکت از بودجه ریزی خطی به بودجه ریزی بر اساس نتایج و عملکرد از دیگر اهداف این برنامه است که می تواند تخصیص منابع را بهبود بخشد و کارایی را در اجرای برنامه های دولت افزایش دهد.
کاهش وابستگی به نفت: کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و تقویت پایه مالیاتی و ثبات درآمدها از دیگر اولویت های این برنامه است.
به گزارش ای بی اس نیوز، در جدول زیر ساختار کلی قانون برنامه هفتم با دسته بندی سرفصل ها بر اساس رشد اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نظام مالیاتی و همچنین اصلاح صندوق های بازنشستگی قابل مشاهده است. . و غیره
لازم به یادآوری است که برنامه هفتم توسعه دارای 27 فصل مجزا است که تاثیر بیشتری بر ساختار اقتصاد کلان کشور خواهد داشت.
اگر ساختار قانون پیشرفت پنج ساله هفتم به طور رسمی بررسی شود، انواع تصمیمات تفکیک شده و تصمیمات از منظر ویژگی هایی مانند زمان، تعهد یا جهت، بار مالی و درجه اهمیت (تاثیر بر اصلی) تفکیک می شود. چالش های کشور و ضرورت اجرای آنها) و در نهایت به دستگاه مسئول و کمیته مربوطه در مجلس توجه می شود.
بنابراین با توجه به اهمیت تفکیک ذکر شده در مورد تصمیمات، می توان پراکندگی انواع تصمیمات برنامه هفتم را در فصول مختلف برای 6 فصل با اهمیت بیشتری در فضای کلان اقتصادی مشاهده کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، کارشناسان بر این باورند که برنامه هفتم توسعه و اصلاحات ساختاری نظام بودجه ای گامی اساسی در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی است.
این اصلاحات می تواند پایه و اساس بهبود بهره وری و کارایی سیستم اقتصادی و افزایش اعتماد عمومی به دولت را ایجاد کند.
در زیر مهمترین تصمیمات مربوط به تغییر بودجه را نیز مشاهده خواهید کرد.
تقویت نظم مالی: تعیین معیارها و چارچوب های منظم برای تخصیص و مصرف منابع مالی به منظور جلوگیری از هرگونه ناهماهنگی مالی و افزایش کنترل های داخلی. توسعه زیرساخت های فناوری: استفاده از فناوری های جدید برای بهبود سیستم اطلاعات بودجه و مدیریت منابع مالی.
بهبود سیستم های کنترل و حسابرسی: تقویت سیستم های کنترل و حسابرسی مستقل برای افزایش شفافیت و کاهش فساد مالی.
ایجاد پایگاه جامع مالی: ایجاد و به روز رسانی مستمر بانک اطلاعاتی جامع برای رصد و تحلیل دقیق تر وضعیت مالی دولت و دستگاه های اجرایی.
absnews
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 24 فصل، 55 فصل فرعی، 120 ماده و 481 بند در تاریخ 4/4/1303 برای تصویب به تصویب رسید. اجرا در دوره 1407-1403.
برنامه هفتم توسعه یکی از مهمترین برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است که با هدف دستیابی به اهداف اصلی کشور تدوین شده است. این برنامه پس از جمع آوری اطلاعات و تحلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و با هدف رفع کاستی های گذشته و برنامه ریزی برای آینده تدوین شده است. یکی از محورهای اساسی برنامه هفتم توسعه اصلاح ساختار بودجه است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
با بررسی مفاد قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه می توان هزار و سیصد و پانزده حکم را برشمرد. بررسی ساختار این تصمیمات و شناسایی دستگاه های اجرایی هر تصمیم هدف اصلی این گزارش است.
اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه
شفافیت و پاسخگویی: یکی از اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه افزایش شفافیت فرآیند بودجه ریزی و اجراست. این امر می تواند باعث افزایش اعتماد عمومی و بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی شود.
اثربخشی و کارایی: اصلاح ساختار بودجه باید بر دستیابی به کارایی و اثربخشی منابع مالی متمرکز باشد. در این راستا سیستم بودجه باید به گونه ای طراحی شود که منابع به اولویت های واقعی کشور اختصاص یابد.
بهبود سیستم بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد: حرکت از بودجه ریزی خطی به بودجه ریزی بر اساس نتایج و عملکرد از دیگر اهداف این برنامه است که می تواند تخصیص منابع را بهبود بخشد و کارایی را در اجرای برنامه های دولت افزایش دهد.
کاهش وابستگی به نفت: کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و تقویت پایه مالیاتی و ثبات درآمدها از دیگر اولویت های این برنامه است.
به گزارش ای بی اس نیوز، در جدول زیر ساختار کلی قانون برنامه هفتم با دسته بندی سرفصل ها بر اساس رشد اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نظام مالیاتی و همچنین اصلاح صندوق های بازنشستگی قابل مشاهده است. . و غیره
لازم به یادآوری است که برنامه هفتم توسعه دارای 27 فصل مجزا است که تاثیر بیشتری بر ساختار اقتصاد کلان کشور خواهد داشت.
اگر ساختار قانون پیشرفت پنج ساله هفتم به طور رسمی بررسی شود، انواع تصمیمات تفکیک شده و تصمیمات از منظر ویژگی هایی مانند زمان، تعهد یا جهت، بار مالی و درجه اهمیت (تاثیر بر اصلی) تفکیک می شود. چالش های کشور و ضرورت اجرای آنها) و در نهایت به دستگاه مسئول و کمیته مربوطه در مجلس توجه می شود.
بنابراین با توجه به اهمیت تفکیک ذکر شده در مورد تصمیمات، می توان پراکندگی انواع تصمیمات برنامه هفتم را در فصول مختلف برای 6 فصل با اهمیت بیشتری در فضای کلان اقتصادی مشاهده کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، کارشناسان بر این باورند که برنامه هفتم توسعه و اصلاحات ساختاری نظام بودجه ای گامی اساسی در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی است.
این اصلاحات می تواند پایه و اساس بهبود بهره وری و کارایی سیستم اقتصادی و افزایش اعتماد عمومی به دولت را ایجاد کند.
در زیر مهمترین تصمیمات مربوط به تغییر بودجه را نیز مشاهده خواهید کرد.
تقویت نظم مالی: تعیین معیارها و چارچوب های منظم برای تخصیص و مصرف منابع مالی به منظور جلوگیری از هرگونه ناهماهنگی مالی و افزایش کنترل های داخلی. توسعه زیرساخت های فناوری: استفاده از فناوری های جدید برای بهبود سیستم اطلاعات بودجه و مدیریت منابع مالی.
بهبود سیستم های کنترل و حسابرسی: تقویت سیستم های کنترل و حسابرسی مستقل برای افزایش شفافیت و کاهش فساد مالی.
ایجاد پایگاه جامع مالی: ایجاد و به روز رسانی مستمر بانک اطلاعاتی جامع برای رصد و تحلیل دقیق تر وضعیت مالی دولت و دستگاه های اجرایی.
absnews