معاون وزیر برق:
معاون وزیر برق و نیرو از آغاز برنامه های مدیریت مصرف برق در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وزارت نیرو، همایون حایری معاون وزیر نیرو در نشست مدیران عامل و مدیران روابط عمومی صنعت برق کشور با موضوع «گذر موفق اوج تابستان 1402» که با حضور مشاور وزیر و مدیر کل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو، مدیران عامل توانیر، برق حرارتی، سخنگوی صنعت برق کشور و ارتباطات برگزار شد. به صورت ویدئو کنفرانس مسئولین روابط عمومی صنعت برق امروز نقطه شروع برنامه های مدیریت مصرف کننده از منظر روابط عمومی بود.
وی با بیان اینکه مدیریت مصرف بیشترین سود را از منظر روابط عمومی به همراه دارد، افزود: میزان بهره وری یک اقدام مدیریت مصرف از دیدگاه روابط عمومی برابر با 100 اقدام دیگر است که می تواند اثر مثبت و تولید و نتیجه ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت مشارکت فعال حوزه تولید در حوزه مدیریت مصرف، ادامه داد: بدین وسیله همکاران روابط عمومی سختی کار در حوزه تولید را به عموم مردم یادآوری می کنند که ضمن تحقق این امر با نگاه جمعی و ادغام موضوعات پیشرفت روابط عمومی در بخش تولید همراه است.
حائری با ابراز خرسندی از شاخص رشد منفی مصرف برق خانگی در سال 1401 تصریح کرد: موفقیت های به دست آمده در مدیریت مصرف انرژی حاکی از آن است که اقدامات انجام شده در سال گذشته موثر و مثمر ثمر بوده است. این اقدامات در زمینه هایی مانند فرهنگ سازی و ارتباط با مردم و همچنین بهره مندی از سیستم های تشویقی خلاصه شده است.
نیروگاه مجازی 1000 مگاواتی در بخش مصرف کشور
این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت پیشبرد اقدامات در حوزه کنترل مصرف، گفت: در صورت صرفه جویی 1000 مگاواتی در بخش مصرف، معادل بیش از 1500 مگاوات نیروگاه در بخش تولید صرفه جویی می شود. مصرف، تجهیزات شبکه حمل و نقل، شبکه های توزیع فوق العاده و غیره. جایگاه ویژه خود را دارند؛ به عبارت دیگر، 1000 مگاوات نیروگاه مجازی می تواند با ارزش افزوده خاصی در بخش مصرف بدون مصرف سوخت یا هزینه های عملیاتی همراه باشد.
وی اقدامات مدیریت توان را به دو نوع استاتیک و دینامیک تقسیم کرد و گفت: اقدامات مدیریت توان استاتیکی با هدف بهینه سازی تجهیزات مصرفی انجام می شود اما اقدامات مدیریت توان پویا با هدف بهینه سازی رفتار مصرف انجام می شود.
لزوم کاهش 30000 مگاواتی مصرف سیستم خنک کننده
به گفته این مدیر، با اقدامات مدیریت مصرف ثابت و پویا باید 30 هزار مگاوات مصرف سیستم خنک کننده در تابستان امسال در پیک مصرف کاهش یابد.
معاون وزیر برق و نیرو گفت: آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، آموزش، تعامل با مردم از جمله اقدامات پویایی است که توسط شرکت های روابط عمومی در صنعت برق انجام می شود.
وی گفت: 140 اقدام برای غلبه بر پیک مصرف تابستانی امسال در نظر گرفته شده است. 31 برنامه از این 140 برنامه، اقدامات اداره مصرف و کنترل تقاضا و 13 برنامه مربوط به امور دفتر مرکزی و همکاری است. به طور کلی 44 برنامه مرتبط با مدیریت مصرف پیش بینی شده است که مسئولیت آن بر عهده فعالان روابط عمومی صنعت برق کشور می باشد.
حایری با تاکید بر اینکه برای عبور از پیک تابستانی 1402 باید از تجربیات موفق سال گذشته بهره ببریم، گفت: در این راستا مصوباتی در حوزه بالادست صادر می شود که باید با دقت فراوان از جمله کنترل وی وضعیت مصرف ساختمان های اداری و سیستم های سرمایشی و روشنایی این ساختمان ها را مورد توجه قرار داد.
absnews