سیاهکلی همچنین درباره سابقه طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی صنعت خودرو گفت: این طرح در مجلس دهم به تصویب رسید ، به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان ایراداتی داشت و این مجلس اصلاحاتی را انجام داده است. واردات خودروها باید به گونه ای انجام می شد که از ارز خارجی برای این منظور استفاده می شد و افرادی مانند صادرکنندگانی که توان مالی در خارج از کشور را دارند و نمی توانند پول خود را به کشور وارد کنند تحت تأثیر تحریم ها می توانند به جای آن خودرو وارد کنند به نقره اي.
سیاهکلی با انتقاد از رویکرد شورای رقابت ، در ادامه گفت که شورای رقابت به جای پرداختن به مسائل اصلی ، هزینه می پردازد. هیئت مدیره چقدر می تواند بر قیمت نظارت کند؟ همانطور که از نامش پیداست ، شورای رقابت باید رقابت ایجاد کند. شورای رقابت باید نام خود را به شورای قیمت تغییر دهد. آیا امروزه واقعا رقابت بین دو خودروساز که در بازار داخلی انحصار دارند وجود دارد؟
یکی از اعضای کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی وضعیت صنعت خودروی کشور را با صنایعی مانند صنایع دفاعی مقایسه کرد و گفت: “ما صنعت موشک داریم اما صنعت خودرو نداریم. زیرا وقتی صنعت تولیدی داریم که تولیدات آن بستگی ندارد در مورد کشورهای خارجی. “این واقعیت است که ایران خودرو گاهی اوقات اعلام کرده است که دلیل ناتوانی وی در انجام تعهدات تحریمی خود ثابت می کند که ما در این زمینه صنعتی نداریم و وابسته به واردات قطعات از خارج از کشور هستیم.
یکی از اعضای کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی یادآور شد: “وارداتی که به تولید ، صادرات و تنظیم بازار آسیب می رساند ، اشتباه است ، اما واردات چه اشکالی دارد؟” که به تولید آسیبی نرساند و موجب رضایت مردم شود؟
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عبارت “واردات ضدتولید است” جمله دقیقی نیست ، تصریح کرد: واردات و واردات بی رویه و غیرمنطقی که به تولید ، صادرات و مقررات بازار خدمت نمی کند اشتباه است و دست این وارد کننده باید حذف شود
نماینده مردم قزوین ، البرز و آبیک با یادآوری تلاش های شهید حسن طهرانی مقدم برای ایجاد صنعت موشکی در کشور گفت: هنوز اراده ای قوی برای ایجاد صنعت خودرو در کشور شکل نگرفته است.
وی با بیان اینکه انحصارات همیشه مضر هستند مگر در موارد خاص حکومتداری ، افزود: حتی امروز ، در صنایع موشکی و نظامی در سراسر جهان ، انحصار تولید از دولت گرفته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. بخشهایی از صنعت نظامی در کارگاه های خانوادگی کوچک تولید می شود و تولید کننده حتی نمی داند که بخشی که می سازد مربوط به چه چیزی است. اگر می خواهیم شغل ایجاد کنیم ، باید به کارگاه های کوچک و متوسط توجه کنیم. همچنین ممکن است وزارتخانه مونتاژ قطعات ساخته شده توسط مردم را بر عهده داشته باشد.
“مهمترین کلمه کلیدی در صنعت خودرو تنظیم بازار است. هنگامی که می خواهید بازار را تنظیم کنید ، مهمترین عنصر تولید است ، به این معنی که اگر می خواهید بازار را تنظیم کنید ، به تولید نیاز دارید.” تولید لازم است اما کافی نیست به این برای صنعت تولید کافی است ، در مورد همه محصولات صادق است. ما باید به صنعت تولید برسیم. اگر تنها به تولید بسنده کنیم ، بار دیگر باید در مقابل رقابت بین المللی در برابر تنش های سیاسی انعطاف پذیر باشیم تا صنایع ما به دلیل کمبود قطعات نخوابند.
وی گفت: همه دست اندرکاران و متخصصان حوزه خودرو به این طرح از دیدگاه علمی و اجرایی نگاه کرده و هیچ گونه اعتراضی نسبت به آن ندیده اند.
سیاهکلی در پاسخ به این س whetherال که آیا اقشار مختلف اجتماعی می توانند خودروی باکیفیتی را خریداری کنند یا خیر ، گفت: هیچ کس حتی فقرا حاضر به خرید کالاهای بی کیفیت در صورت توان مالی نیستند ، زیرا این کالاها به زودی مصرف می شوند. و به قیمت جان آنها تمام خواهد شد. »خطرات. تولیدکننده ای که به منظور کاهش قیمت محصولات بی کیفیت تولید می کند ، خیانتکار است ، اما اگر سعی کند کیفیت را افزایش دهد و موفق نشود ، این تلاش قابل ستایش است.
لطفعله سیاهکلی در گفت و گو با ای بی اس نیوز ، با اشاره به بازگشت طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت: و هیچ برنامه بار مالی ندارد.
او گفت: “خودروسازان ادعا می کنند به استقلال کشور کمک می کنند ، اما با تحریم آمریکا بازار خودرو ما به خواب می رود.” به نظر من ، آنها آمارهای غلط دادند و تصمیم گیرندگان کشور را گمراه کردند و در این مورد ، عدالت باید وارد عمل شود و پیگیری کند که چرا آنها صنعت مونتاژ را به جای صنعت تولید شکل دادند.
سیاهکلی گفت: “ممکن است 90 درصد قطعات تولید داخل را نشان دهد ، اما در هر صورت همان 10٪ که ما نمی توانیم تولید کنیم نشان دهنده اعتیاد است و دشمنان با همان میزان وابستگی می توانند ما را فلج کنند.”
یکی از اعضای کمیته صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اجاره ، وظایف نجومی ، سفارشات ویژه و رژیم های ویژه را مانع خصوصی سازی کامل شرکت های خودروسازی دانست و افزود: “نکته این است که افرادی که از این امر آسیب دیدند افرادی بودند که . “
یکی از اعضای کمیته صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نارضایتی خودروسازان از قیمت و خریداران از کیفیت خودرو را یادآور شد و افزود :. وقتی هر دو طرف معامله ناراضی باشند ، اصل معامله زیر سوال می رود.
وی به بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و افزود: افتخار خودروسازان ما این است که می گویند قطعات خودرو را از برخی کشورهای اروپایی وارد می کنیم. مگر اینکه صنعت خودرو داشته باشیم ، ما فقط سازنده و مونتاژ کننده خودرو خواهیم بود.
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختاری در زمینه خودروسازی ، گفت: “دولت باید خودروساز را رها کرده و خودروساز را آزاد کرده و تعداد خودروسازان را افزایش دهد. ما به حداقل 10 خودروساز در کشور نیاز داریم زیرا سرانه 30 میلیون خودرو کمتر داریم. آیا امکان تولید دو میلیون خودرو در سال با دو خودروساز وجود دارد؟ اگر 10 خودرو ساز وجود داشته باشد که هر کدام 200 هزار خودرو تولید می کنند ، نیازهای کشور برآورده می شود و رقابت ایجاد می شود و رقابت مانع از افزایش قیمت و افزایش کیفیت محصولات می شود.
وی همچنین در مورد اعتراض به طرح پارلمان برای واردات خودرو گفت: “ما زمانی وارد می کنیم که عرضه و تقاضا با هم مطابقت نداشته باشد. در حال حاضر ، عرضه و تقاضای خودروهای ما با هم مطابقت ندارد و در حالی که خودروسازان ما ادعا می کنند با بسیج امکانات می توانند سالانه 1.3 میلیون خودرو تولید کنند ، ما حداقل به 2 میلیون خودرو در سال نیاز داریم. اگر ما حتی سالانه 200 هزار خودرو وارد کنیم ، هیچ آسیبی به خودروسازان داخلی نمی رساند.
سیاهکلی تاکید کرد: واضح است که دولت های قبلی نمی دانستند یا نمی خواستند وظیفه اصلی تنظیم بازار را انجام دهند. دولت به جای تنظیم بازار کار را در دست گرفت ، یعنی کاری را که نباید انجام می داد و برعکس ، کاری را که باید انجام می داد ، انجام نداد. او باید انجام می داد. اینها مشکلاتی است که بازار و اقتصاد را آزار می دهد ، رقابت را از بین می برد و انحصار ایجاد می کند.
سیاهکلی تعرفه های بالای وضع شده بر واردات خودروهای خارجی در دهه های گذشته را یادآور شد و گفت: “همه ما بر خودروهای وارداتی تعرفه وضع می کنیم ، اما تولیدکننده داخلی ناراضی است. ما تصور می کردیم با ممنوعیت واردات و تعرفه های بالا از تولید داخلی حمایت کرده ایم ، اما متأسفانه رقابت در بازار را در دست گرفتیم و بازار را در انحصار خود قرار دادیم و عرضه و تقاضا را مختل کردیم.
نماینده ساکنان قزوین ، البرز و آبیک خواستار کاهش مالکیت دولت در همه زمینه ها از جمله صنعت خودرو شد و گفت: وظیفه اصلی دولت رفع موانع تولید و کمک به ایجاد صنعت تولید است. و تنظیم بازار. “تنظیم بازار به معنای رفع تنش ها و نگرانی ها از مردم و دادن آینده ای روشن به آنها است ، اما متأسفانه ما نمی توانیم برای فردای امروز برنامه ریزی کنیم.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز