به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، ناصر سراجی کارشناس بازرگانی خارجی با اشاره به اینکه توان صادراتی ایران بسیار بالاست که نمونه بارز آن ظرفیت میلیاردی در حوزه صادرات فرش ماشینی به کشورهای مختلف است، اظهار داشت: این توان صادراتی بسیار بالاست. . این در حالی است که اکنون تنها 300 میلیون دلار از این حوزه صادر شده است.
وی افزود: اهمیت و توجه به تصویر برند یکی از عوامل مهم در توسعه صادرات است و اقداماتی در این زمینه انجام شده است که با رونمایی از فرش ایرانی سرعت و کمیت صادرات فرش ایرانی را به شدت افزایش خواهد داد. خدمات مرکز شتاب صادرات.
این کارشناس تجارت خارجی با اشاره به فرهنگ سازی در مسیر بازاریابی خارجی گفت: باید در زمینه تحقیقات بازار به ویژه در حوزه کشورهای هدف صادراتی اقدامات جدی تری صورت گیرد.
وی افزود: گروه های اقتصادی شرق آسیا با محوریت فیلیپین و اندونزی و منطقه آفریقا با مرکزیت نیجریه خواهان فرش ایرانی هستند و در صورت بازاریابی و با برندسازی مناسب می توان افزایش قابل توجهی در صادرات به این مناطق داشت. به دست آورد. .
این کارشناس تجارت خارجی همچنین افزود: طرح های جامع افزایش صادرات فرش در دومین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی در خرداد ماه سال آینده با حضور بخش های اقتصادی بیش از بیست کشور هدف صادراتی برگزار می شود.
محمد بهشتی (فعال تولید و صادرات فرش) با اشاره به اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در توسعه صنعت فرش کشور گفت: در حالی که پنج سال پیش واردات فرش داشتیم با حمایت هایی که امروز انجام می شود صادرات داریم. فرش به همان کشورهایی که از آنها وارد کردیم. در سال های نه چندان دور صفی از ظروف فرش ماشینی ترکیه در مسیر شهرهای ایران وجود داشت، اما امروز می بینیم که تاجران فرش ایرانی وارد ترکیه شده اند.
وی افزود: امیدواریم در سالهای آینده پس از نفت، جایگاه صنعت فرش ایران به صدر صادرات کالاهای کشور بازگردد.
این فعال اقتصادی گفت: حدود 30 سال پیش طراحان برجسته فرش کشور تصمیم گرفتند وارد عرصه تولید فرش ماشینی شوند، امروز نتیجه این مهم در قالب فعالیت هزاران کارگر، صدها کارگر قابل مشاهده است. نمایندگی ها و ده ها واحد تولیدی.
absnews