راه آهن تهران – مشهد به عنوان پرترددترین مسیر مواصلاتی در انتظار تحقق وعده برقیسازی است، بنابراین بقیه پروژههای ریلی نیز در نوبت برقرسانی خواهند بود.
به گزارش ای بی اس نیوز، یکی از پرطرفدارترین روش های حمل و نقل به دلیل امنیت بالا، استفاده از قطار و ظرفیت راه آهن است که با وجود این، از معایب آن نیز می توان به سرعت کم قطار در ایران نسبت به سایر روش ها اشاره کرد، بنابراین قطارها در مسیرهای مختلف حرکت می کنند که گاهی کندتر از مسیرهای جاده ای است.
از این رو در سال های اخیر بحث قطارهای پرسرعت یا برقی مطرح شده است که می تواند ضمن برخورداری از مزیت ایمنی، سرعت را به همراه داشته باشد، با وجود این، هنوز اما و اگر برای قطارهای سریع السیر در ایران وجود دارد و اگر چه گاهی برای قطارهای برقی قول هایی برای انجام قطار تهران-مشهد یا تهران-اصفهان داده شده است اما تاکنون این امر محقق نشده است.
مسیر رفت و برگشت تهران-مشهد یکی از پرترددترین مسیرها هم به صورت هوایی و هم ریلی است که ماهانه تعداد زیادی مسافر از این مسیر استفاده می کنند. به همین دلیل افزایش سرعت این مسیر می تواند از نظر کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری مفید باشد، به ویژه در سال گذشته که هوای فوق العاده سرد مشهد منجر به زمینگیر شدن قطارها در این مناطق، برقی شدن راه آهن شد. این مسیر می تواند مشکلات کمک رسانی را کاهش دهد.
بیشتر بدانید
چرا قطار تهران – مشهد باید برقی شود؟
عملیات قطار سریع السیر در مسیر تهران – مشهد از ساعت 1402 آغاز می شود
البته مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – در آخرین روزهای سال 1401 وعده داد که از سال 1402 راه اندازی قطار سریع السیر بین تهران و مشهد آغاز شود و شاید جذابیت این خط ریلی از همین روست. تلاش ناموفق در سال های اخیر، قطع خواهد شد و یکی از شلوغ ترین ها است. مسیرها باید کوتاه تر و ایمن تر برای مسافران باشد.
جاده تهران – اصفهان یکی دیگر از اهداف پروژه برقیسازی راهآهن است که نوید تکمیل آن تا پایان دولت سیزدهم را میدهد، البته اکنون که وزارت راه و شهرسازی تصمیم به ساخت مسیر راهآهن تهران – مشهد دارد، تهران است. اصفهان باید مقصد بعدی این وزارتخانه و شرکت راه آهن شود یا خیر.
انتهای پیام