مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور گفت: با وجود هزینه 800 میلیون یورویی برای تکمیل راه آهن، منتظر روسیه نخواهیم بود و در عین حال به دنبال تامین اعتبار از منابع دیگر هستیم. راه آهن رشت – آستارا مهمترین پروژه ریلی کشور است که کریدور شمال – جنوب را تکمیل می کند و ایران را به آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.
وی افزود: با توجه به اینکه مسیر رشت – آستارا بهترین کریدور مواصلاتی جنوب شرق آسیا به اروپای شرقی و روسیه است، پیش بینی می شود محموله های سنگین و حجم زیادی کالا که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند جابه جا می شود را جذب کند. تمام شد، جذب کنید.
خادمی در این خصوص گفت: این خط ریلی 164 کیلومتر است و به دلیل وجود زمین کشاورزی حدود 50 درصد مسیر نیاز به احداث پل دارد که 52 کیلومتر آن طراحی شده است. زیرا همه جا زمین های کشاورزی با ارزش وجود دارد. برای تملک این زمین به این پروژه و دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: علاوه بر این 20 هزار میلیارد تومان برای ساخت پروژه نیاز است که برای آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و کل هزینه این پروژه 22 هزار میلیارد تومان است.
خادمی خاطرنشان کرد: بنابراین ساخت این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل و نقل بین المللی است و تحولی در حمل و نقل بین المللی کالا ایجاد می کند و می تواند زمینه ساز استفاده از زمین ایران به عنوان مسیر ترانزیتی باشد. برای کالا
این در حالی است که امروز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منابع احداث خط ریلی رشت – آستارا را 22 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
وی افزود: در ادامه مذاکرات، تیم های کارشناسی روسی از این جاده بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند که باید ظرف یک ماه آینده اعلام می شد تا در مورد نحوه ساخت به توافق برسند. سرمایه گذاری مشترک یا تامین مالی
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر روسیه در حال انجام مقدمات سرمایه گذاری و ساخت این پروژه است، افزود: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر تلاش برای استفاده از منابع خارجی، پیگیری هایی را نیز برای اخذ اعتبار از منابع ویژه در داخل انجام می دهد. کشور. در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدارهای مشترک با رئیس جمهور روسیه تمایل بیشتری برای حضور این کشور در پروژه رشت – آستارا وجود داشت.
وی گفت: با بهره برداری از این راه آهن، انتقال بار از مبدا هلسینکی فنلاند به بنادر جنوبی کشور بیش از 20 روز کاهش می یابد و این اقدام درآمد ارزی بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت. . با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خاص ایران.
بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، عملیات زیرسازی 10 کیلومتر اول این پروژه از مبدا رشت به پایان رسیده و آماده ریل گذاری است. عملیات زیرسازی 11.5 کیلومتر آخر شهر آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه به ارزش فعلی 180 هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه تملک زمین حدود 200 هزار میلیارد ریال (20 هزار میلیارد تومان) برآورد شده است.
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، خیرالله خادمی اواخر مردادماه امسال با بیان اینکه راه آهن رشت – آستارا آخرین بخش کریدور ریلی شمال به جنوب کشور و رابط کل شبکه ریلی ایران به کشورهای ایران است، گفت: قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا». بود: برای انجام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبارات مورد نیاز نمونه است، باید از روش ها و فناوری های روز بهره مند شویم و در زمینه طراحی، مهندسی و تملک اراضی امکان انجام عملیات اجرایی با روش های نوین وجود دارد که این طرح در اسرع وقت در دسترس خواهد بود.
absnews
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور، راهآهن رشت – آستارا را پروژهای کلیدی و راهبردی دانست که مکمل شبکه ریلی کشور است و میتواند درآمدهای زیادی را از طریق ترانزیت برای آینده کشور به ارمغان بیاورد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز