اخبار اقتصادی روز

بذرپاش: در قرارداد تجاری خط ریلی رشت-آستار دیر رسیدیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، حدود 14 ماه از امضای قرارداد طراحی و بهره برداری راه آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه می گذرد. سقف این قرارداد که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل روسیه منعقد شد 1.6 میلیارد یورو است.

مهرداد بذرپاش یک روز قبل از امضای این قرارداد، احداث خط ریلی رشت – آستارا را پروژه اولویت دار ایران اعلام کرد و گفت: این پروژه تا 3 سال آینده تکمیل می شود.

وی افزود: ظرفیت های زیادی برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه حمل و نقل ریلی بار از دبی به بندرعباس و سپس از طریق ایران به روسیه و کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

وی با اعلام آمادگی ایران برای همکاری و کمک به شرکت های کشتیرانی، لجستیکی و حمل و نقل در این مهم، افزود: کریدور بین المللی شمال-جنوب می تواند سهم بزرگی از حمل و نقل بین المللی روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی را تامین کند. مرزهای خلیج فارس و اروپا را در بر می گیرد و در حال حاضر در شاخه شرقی از مرز سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد مستقر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شاخه غربی دریای خزر، حلقه گمشده رشت – آستارا در داخل ایران وجود دارد که 164 کیلومتر طول دارد و یکی از پروژه های اولویت دار ما را تشکیل می دهد.

بذرپاش یادآور شد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران واقع در شمال دریای عرب نقش مهمی در حمل و نقل و ترانزیت کالا هند در آینده به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهد داشت. ایران مانند اروپا از طریق شبکه ریلی از طریق راه آهن چابهار – زاهدان بازی خواهد کرد.

قول امضای قرارداد تجاری در روزهای آینده

بهمن ماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی با اعلام وضعیت فعلی پروژه راه آهن رشت – آستارا گفت: قرارداد تجاری و اجرایی راه آهن رشت – آستارا در این روزها بین دو شرکت منعقد می شود.

بذرپاش ادامه داد: همکاران من دیروز (24 بهمن 1402) دیدار خوبی با طرف روسی داشتند و طرف روسی فردا وارد ایران می شود.

وی با اشاره به اینکه این قرارداد در حال نهایی شدن است، گفت: تامین مالی پروژه با وام روس ها تامین می شود. کار بر روی قرارداد طبق برنامه زمان بندی مشخص شده در حال پیشرفت است و بر همین اساس پیش می رویم.

به گزارش ای بی اس نیوز، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز در خصوص وضعیت فعلی ساخت مسیر رشت – آستارا و زمان انجام قرارداد تجاری گفت: امضای توافقنامه بین ایران و روسیه برای ساخت راه آهن رشت – آستارا پیش بینی می شود به توافقنامه اجرایی تبدیل شود. قرارداد اجرایی نیز به عقد تجاری و اجرایی تبدیل خواهد شد. اکنون در این مرحله هستیم.

وی افزود: البته بین دو کشور تاخیر وجود دارد. تمامی مقررات کشور باید تابع نهادهای نظارتی و قانونی باشد. طرف مقابل هم ملاحظات خاص خودش را دارد.

وی یادآور شد: به ۵۲ کیلومتر تملک اراضی رسیده ایم. در بخش رشت – خزر تقریباً مشابه است. حدود 40 کیلومتر افتتاح شده از نظر زمین و توپوگرافی کاملاً شبیه پروژه راه آهن رشت – آستارا است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرف روسی به عنوان همکار پروژه (راه آهن رشت – آستارا) ایجاد و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. تجهیز کارگاه های این پروژه نیز در دست اقدام است.

بذرپاش همچنین منابع بسیج شده برای اجرای پروژه های زیربنایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: 100 همت منابع غیر بودجه ای برای پروژه های راه، ریلی و بزرگراهی تامین شد. حدود 70 درصد از 140 همات سفر استانی برای پروژه های زیرساخت جاده ای و ریلی. نیز جذب شدند.

absnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *