سبحان نظری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره نقش بودجه عمومی کشور در هزینه های حمل و نقل ریلی اظهار کرد: ریل دولتی کارفرماست و سهم زیادی از اموال در حوزه حمل و نقل ریلی را در اختیار دارد و همچنان 79 درصد مالکیت آن را در اختیار دارد. از لکوموتیوهای کشور ناوگان متعلق به راه آهن است که بهره وری پایینی نیز دارد. در این شرایط بودجه عمومی توان تحمل هزینه های حمل و نقل ریلی را ندارد.
دبیر اتحادیه شرکتهای حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: اگر این لکوموتیوها برای بخش خصوصی باشد، قطعا بازده و سودآوری بیشتری خواهد داشت، در این صورت وابسته به بودجه عمومی نبوده و با اعتبارات خصوصی اداره میشود. اکنون بودجه ای در دولت برای تعمیر این لکوموتیوها در حوزه حمل و نقل مسافر و ریلی وجود ندارد. تنها راه حل ممکن واگذاری آنها به بخش خصوصی است.
نظری با بیان اینکه بخش خصوصی علاقه مند به تصدی حمل و نقل ریلی است، افزود: سریع ترین کاری که راه آهن می تواند انجام دهد تعمیر لکوموتیوها در زمین است. در کشورهای دیگر اینطور نیست که لکوموتیوها و واگن ها را در 20 سالگی دور می اندازند.» برعکس تا جایی که امکان دارد از این وسایل استفاده می کنند. بازیابی و استفاده مجدد شد.
وی گفت: صنایع فولاد با گلوگاهی مواجه هستند که مشتاق سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی هستند. وی بیان کرد: راه آهن با کمک این صنایع فولادی می تواند خودروها و لکوموتیوها را به بهترین نحو ممکن تعمیر کند. راه آهن می تواند با مدیریت حمل و نقل سر و کار داشته باشد نه با کارآفرینی. بخش خصوصی بودجه خود را دارد و می تواند آن را خرج کند.
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی درباره بدهی های حمل و نقل ریلی گفت: این بدهی ها به دلیل مالکیت راه آهن است و اگر قدم مدیرعامل راه آهن و وزیر راه برای حفظ این اموال است، بدهی برای نسل های آینده انباشته خواهد شد.
دبیر اتحادیه شرکت های حمل و نقل ریلی درباره بدهی هایی که حمل و نقل ریلی دارد، توضیح داد: تحلیل ما در بخش خصوصی این است که بدهی های دولت قبل به دلیل مدیریت راه آهن است. اگر قرار باشد مدیر عامل راه آهن و وزیر راه این تجارت را حفظ کنند و بدتر از آن افزایش دهند، این بدهی برای نسل های آینده جمع می شود.
انتهای پیام
وی ادامه داد: با توجه به بهره وری پایین سیستم دولتی، طبق مقررات و قوانین حدود 15 سال راه آهن مجبور شد مالکیت کل ناوگان ریلی اعم از واگن های باری و مسافری و لکوموتیو را به بخش خصوصی واگذار کند. اما نشد و در این مدت با روش حکومت اداره شد.