اخبار اقتصادی روز

بحران دریایی در دریای سرخ به مذاق دزدان دریایی تبدیل شده است

انحراف کشتی ها در پاسخ به بحران کشتیرانی دریای سرخ منجر به موج جدیدی از حملات دزدان دریایی در مسیر جدیدی شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، نیروهای یمنی از نوامبر گذشته در حمایت از مردم فلسطین در جنگ غزه به کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا و انگلیس حمله کردند. در نتیجه، ده ها شرکت کشتیرانی در حال دور زدن یک مسیر 4000 مایلی در اطراف آفریقا هستند تا از حوادث امنیتی در دریای سرخ جلوگیری کنند که هزینه ها و زمان سفر آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

اما حملات جدید به مراکز دزدان دریایی باعث نگرانی شرکت های کشتیرانی در مورد مسیر جدید شده است. آرسنیو دومینگوئز، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی به شرکت های کشتیرانی نسبت به دزدی دریایی در پی سرقت کشتی ها در خلیج گینه و سواحل سومالی هشدار داد. او از این شرکت ها خواست تا به سطوح امنیتی سخت بحران هک قبلی بازگردند.

یک کشتی ربوده شده در ماه دسامبر در سواحل سومالی باقی مانده است و دزدان دریایی برای مدت کوتاهی یک کشتی فله بر را در ماه بعد، قبل از اینکه توسط نیروی دریایی هند آزاد شود، توقیف کردند.

ماه گذشته، خدمه یک نفتکش در گینه استوایی توسط دزدان دریایی دستگیر شدند. در 19 فوریه، خدمه یک کشتی فله بر در آب های سومالی پس از حمله موشکی مجبور به ترک کشتی شدند. مالک این کشتی مستقر در بیروت از خطر غرق شدن کشتی خبر داد. با این حال، شرکت کشتیرانی با یک شرکت نجات کار می کند تا کشتی خود را به جیبوتی بکشد.

خلیج گینه و خلیج عدن سومالی زمانی به عنوان یکی از خطرناک ترین مناطق دزدی دریایی برای شرکت های نفتی و سایر دریانوردان شناخته می شدند و موج دزدی دریایی در این مناطق در سال 2018 به اوج خود رسید. چیزی که باعث شد این مناطق بسیار خطرناک نبود تجهیزات کافی باشد. و نیروی انسانی و اینکه حملات عمدتاً در خارج از سواحل که تحت صلاحیت کشورها نبوده انجام شده است.

علاوه بر این، خلیج گینه سرشار از نفت و گاز و همچنین افراد مسلح آموزش دیده است که مهارت های خود را در مبارزه با جنبش جدایی طلب دلتا ارتقا داده اند. در گذشته، دزدان دریایی که در خلیج گینه فعالیت می کردند، به جای ربودن کشتی، سرمایه انسانی را هدف قرار می دادند.

خلیج مکزیک به دلیل منابع فراوان نفت و گاز، یکی دیگر از کانون های دزدی دریایی است. اما دزدان دریایی در این منطقه عمدتاً با گروه های تبهکار محلی مرتبط هستند و به جای هدف قرار دادن نفتکش ها و کشتی های بزرگتر، ترجیح می دهند مواد و تجهیزات با ارزش را به سرقت ببرند.

البته، تهدید آفریقا تا حد زیادی با استفاده از تدابیر امنیتی در کشتی‌ها، از جمله سفر با محافظان مسلح، کاهش یافت. برخی از کشورهای ساحلی اقدامات جدی علیه دزدی دریایی انجام داده اند.

اما بعید است که افزایش دزدی دریایی در آب های آفریقا باعث شود شرکت های کشتیرانی به این زودی ها به دریای سرخ بازگردند، زیرا آنها در آنجا با خطرات امنیتی بیشتری روبرو هستند. شرکت های بیمه برای کشتی های مرتبط با شرکت های آمریکایی، بریتانیایی و صهیونیستی که به دلیل تهدید دائمی حمله می خواهند از دریای سرخ عبور کنند، تا 50 درصد نرخ خطر اضافی دریافت می کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نرخ خطر جنگ اضافی برای سفرهای دریایی در دریای سرخ اکنون معادل 1 درصد ارزش کشتی است که از حدود 0.7 درصد افزایش یافته است. این هزینه های اضافی برای یک سفر 7 روزه صدها هزار دلار بیشتر می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *