08:20 – 06 مهر 1403
خط ریلی خواف – هرات به عنوان اولین خط ریلی ایران و افغانستان، ششمین خط ریلی مرزی ایران و همسایگانش در منطقه است و یکی از پروژه های مهم زیرساختی به شمار می رود که تجارت کالا و مسافر را تسهیل می کند. ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از طریق جاده، افزایش ایمنی در حمل و نقل در منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور.
خط راه آهن خوف به هرات نیز تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان را افزایش داد. از سال 2017، تهران به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان جایگزین پاکستان شده است و بهبود پیوندهای زمینی، از جمله بزرگراه دلارام-زرنگ ساخته شده توسط هند یا “مسیر 606” که شهرهای افغانستان را از طریق “بزرگراه گارلند” به مرز ایران متصل می کند، رشد کرده است تجارت را تسهیل می کند زیرا خط راه آهن خواف – هرات این تجارت را بیش از گذشته ترویج می کند.
در راستای بررسی آخرین جزئیات خط ریلی خواف – هرات، سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و پروژه های ویژه خاطرنشان کرد که با ایجاد این خط ریلی تجارت روابط ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است: پس از تشکیل حکومت جمهوری در افغانستان، توافق شد که کشورهای مختلف برای توسعه افغانستان کمک کنند. ایران نیز موافقت کرد که این کمک ها را به صورت غیرنقدی و از طریق اجرای پروژه های زیربنایی که شامل ساخت بسیاری از جاده های اصلی و فرعی، ساخت بیمارستان ها و درمانگاه ها، ساخت فضاهای فرهنگی و آموزشی و ساخت و ساز می شود، ارائه کند. مسجد خوف – در این چارچوب راه آهن هرات اساساً عملی شد.
وی افزود: قطعه سوم راه آهن خواف – هرات در افغانستان به طول 62 کیلومتر است که در دوره دولت قبلی افغانستان و دولت دوازدهم ایران افتتاح شد، اما در زمان افتتاح ایراداتی وجود داشت که ایران در مدت دو ماه آن را ساخت. از این تاریخ برای رفع نواقص، اما به دلیل محدودیت اعتباری و تغییرات در دولت افغانستان، پروسه تکمیل پروژه به تعویق افتاد و پس از طی مراحل انتخاب پیمانکار، نسبت به رفع نواقص اقدام شد و اکنون پیمانکار مشغول کار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تایید کرد که دولت افغانستان این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا در اسرع وقت این خط ریلی برای انتقال بارهای ترانزیتی راه اندازی شود. با رفع برخی مشکلات در این زمینه و هماهنگی فنی و قانونی، این موانع نیز برطرف شده و اکنون امکان حمل و نقل ترانزیتی از افغانستان به ایران و بالعکس فراهم شده است.
وی افزود: فدراسیون توسعه راه آهن افغانستان که متشکل از گروهی از شرکت های تخصصی حمل و نقل ریلی در کشور است، بهره برداری از خط ریلی خواف – هرات در افغانستان را نیز بر عهده گرفته و به انتقال کالاهای ترانزیتی و تجاری به افغانستان و پاکستان کمک می کند. ایران به مقصدشان.
میرشفیع گفت: دولت افغانستان به دنبال توسعه خط ریلی خواف – هرات به دیگر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران نیز آمادگی خود را برای همکاری با این کشور اعلام کرده است. بر این اساس، سال گذشته در سفر رئیس کمیسیون اقتصادی دولت موقت افغانستان به ایران، توافقنامه ای با محوریت توسعه حمل و نقل و ترانزیت در افغانستان و برنامه ریزی برای ادامه پروژه راه آهن خواف – هرات مبادله شد. این به کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح های ویژه ادامه داد: توسعه خط ریلی زابل – زرنج – قندهار نیز در برنامه مطالعاتی قرار گرفت زیرا پروژه راه آهن چابهار – زاهدان در حال تکمیل است و در حال انجام است. امکان گسترش و ادامه این خط از زاهدان به زابل و از قندهار به کابل و ایجاد کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به اقیانوس در افغانستان وجود دارد.
وی گفت: طی مذاکرات با افغانستان برای توسعه خطوط ریلی، فاینانس پروژه ها از سوی دولت موقت افغانستان تامین می شود و شرکت های ایرانی در ساخت هاب ها کمک خواهند کرد. بدون شک اجرای این پروژه ها با محوریت توسعه زیرساخت ها برای اقتصاد افغانستان حائز اهمیت است، زیرا ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران از جمله بندرعباس و چابهار قابل برنامه ریزی است. بر اساس پیش بینی ها، با احداث خط ریلی خوف – هرات، ظرفیت حمل و نقل در این خط ریلی در کمترین زمان به یک میلیون تن خواهد رسید.
مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: البته بدیهی است که با بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات، روابط تجاری دو کشور ایران و افغانستان و بخش خصوصی نیز خواهد بود. تقویت شود. دو کشور با ایجاد سرمایه گذاری و منافع مشترک، منافع اقتصادی را برای مردم هر کشور به ارمغان خواهند آورد.
به گفته میرشفیع، روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت موقت افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مساعد است، زیرا هر دو کشور تمایل جدی به توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این امر باعث افزایش همکاری ها در زمینه حمل و نقل ریلی می شود. سایر زمینه های اقتصادی با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از طریق ایران، تجار افغان قادر خواهند بود با کشورهای شرق آسیا و آسیای مرکزی، همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس همکاری های چند جانبه برقرار کنند.
منبع: مهر