دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و جزء ضمن تاکید بر اینکه اصلاح قیمت محصولات خودروسازان برای حفظ حیات این صنعت ضروری است و راه حل دیگری جز این اصلاح قیمت وجود ندارد، برنده اصلی این امر دانست. مردم را مطرح کرد و گفت: با اصلاح قیمت ها، گیت کارخانه و عرضه کافی خودرو، حداکثر ظرف مدت دو ماه، قیمت ها در بازار آزاد تعدیل و نزدیک به قیمت درب کارخانه می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، در حالی که آخرین به روز رسانی قیمت خودرو در درب کارخانه به آذر ماه سال 1400 برمی گردد و طی یک سال گذشته قیمت «رسمی» محصولات این دو خودروساز بزرگ با افزایش بانک مرکزی ثابت مانده است؛ در حالی که قیمت خودرو در این دو خودروساز بزرگ، ثابت مانده است. بر این اساس خودرو تنها محصولی بود که افزایش قیمت رسمی نداشت و در سال 1401 به تصویب رسید.
اما با بازگشت شورای رقابت به تامین قیمت خودرو، بر اساس مصوبه 11 بهمن 1401 شورای رقابت، مقرر شد قیمت محصولات خودروسازان بازنگری شود، البته این بازنگری و به روز رسانی قیمت خودرو از سال 1401 دوام نیاورد و در نهایت مقرر شد در نیمه دوم فروردین 1402 قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا روز به روز شده و با توجه به نرخ تورم و محاسبه سود معقول اصلاح شود.
گفتید 25 بهمن سال گذشته در پی اعتقاد به انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرد. بر اساس دستورالعمل ابلاغی شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروو فرمول قیمت گذاری خودروچرخ فلک و روش کاربرد آن مشخص شده است.
تنها راه نجات صنعت خودرو، تعدیل قیمت هاست و راه حل دومی وجود ندارد
آرش محیبی نژاد، دبیر انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه سازی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص موضوع اصلاح قیمت خودرو، جلسه این شورا به زودی تشکیل می شود تا نهایی شود. قولی که مدت هاست داده شده است. بر اساس آیین نامه 11 بهمن 1401 توسط شورای رقابت داده شد و اعلام شد بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری، وضعیت قیمت خودرو به زودی اصلاح می شود که تنها در پایان سال 1401 محقق نشد و به تعویق افتاد. تا اوایل سال 1402 م.
وی خاطرنشان کرد: با این وعده اصلاح قیمت خودرو، امید جدیدی به زنجیره تامین و صنعت خودرو بازگشته است. آثار و نتایج آن در بورس نیز مشهود است، جایی که سهامداران بورس به امید خروج از زیان، سرمایه گذاری در این حوزه را از سر گرفته و شاخص های سهام بهبود یافته است.
محیبی نژاد گفت: اگر بحث عرضه خودرو در بورس کالا منتفی شود تنها راه نجات صنعت خودرو تعدیل قیمت هاست و راهی جز تعدیل قیمت خودرو بر اساس قیمت واقعی و حداقل سود معقول وجود ندارد. . تنها در این صورت است که نقدینگی خودروسازان بدتر نمی شود و زنجیره تامین می تواند به حرکت خود ادامه دهد و تولید افزایش می یابد.
این فعال صنعت خودرو افزود: قطعا با اصلاح قیمت خودرو در درب کارخانه و افزایش تولید، قیمت خودرو در بازار آزاد که هم اکنون در قالب توزیع یارانه رو به رشد است و خودروساز به نوعی پرداخت می کند. یارانه سیاه، تعدیل و منفی خواهد شد. اما به شرطی پیش می آید که شاهد رونق تولید خودرو و همچنین اصلاح قیمت گیت کارخانه و قیمت زنجیره تامین باشیم.
ظرف دو ماه آینده بازار خودرو تعدیل خواهد شد
دبیر انجمن قطعه سازان پیش بینی کرد: در کمتر از دو ماه البته با عرضه کافی، قیمت های بازار آزاد به قیمت کارخانه نزدیک می شود و قیمت مناسب خواهد بود. چون هرکسی بخواهد می تواند از کارخانه با قیمت مناسب خودرو بخرد و حاشیه بازار کاهش می یابد. علاوه بر این، رانت مربوط به خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد از بین خواهد رفت.
وی هشدار داد: اما اگر این اتفاق نیفتد و شورای رقابت به نحوی در تصمیم گیری و اصلاح قیمت ها به تعویق بیفتد، تمام اطمینان و تمام امید زنجیره تامین d و صنعت خودرو برای تصمیم گیران و سیاست گذاران از بین می رود. صنعت خودروسازی. چون یک روز بحث عرضه در بورس کالا مطرح شد، یک روز فرمول قیمتی جدید اعلام شد و قبل از سال جدید معاون امنیتی وزیر و روسای شورای رقابت اعلام کردند که در نیمه دوم فروردین. 1402 قیمت ورودی کارخانه خودرو اصلاح می شود و سیستم قیمت گذاری اشتباه گذشته اصلاح می شود.
محیبی نژاد تاکید کرد: اصلاح قیمت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است. چرا که وقتی صحبت از مهار تورم می شود، صحبت از بهایی است که مردم می پردازند و معیشت آنها در نظر گرفته می شود. زمانی که قیمت خودروهای خروجی از کارخانه اصلاح شود، قیمت بازار نیز کاهش می یابد. در عین حال، افزایش تیراژ تولید و افزایش کیفیت وجود خواهد داشت. بنابراین مردم می توانند به راحتی از درب کارخانه به خودرو مورد نظر خود دسترسی داشته باشند که این امر با افزایش تولید مطابق با شعار سال و دستورات مدیریت مطابقت دارد.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور در خصوص میزان افزایش قیمت در فرمول جدید گفت: امیدواریم شورای رقابت این بار طبق قوانین خود که توسط خود این شورا بازنگری شده عمل کند. از صورت های مالی حسابرسی شده خودروسازان و نرخ ورودی تولید به عنوان معیار استفاده کنید و قیمت های جدید را با حاشیه سود معقول اعلام کنید. قرار است همان ضوابط مصوب شورای رقابت را رعایت کند و قرار نیست چیزی غیر از آن را از بیرون به شورای رقابت تحمیل کند.
وی افزود: قطعا مردم برنده این تصمیم و این اصلاح قیمت خواهند بود. زیرا با اصلاح قیمت ها در درب کارخانه که منجر به افزایش تولید و افزایش تیراژ تولید می شود، مردم می توانند مستقیماً از کارخانه خودرو خریداری کنند. در حال حاضر مردم از دو جنبه رنج می برند. از یک طرف اگر در بازار آزاد خرید کنند چند برابر قیمت می پردازند و از طرف دیگر در بورس که سهامداران اصلی آن مردم هستند سقوط بورس به ضرر مردم است.
انتهای پیام