ای بی اس نیوز/ خراسان رضوی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه با اتصال خطوط ریلی عربستان به کشورمان، اقدامات موثری برای صادرات انجام می شود، خاطرنشان کرد: البته در این راستا لازم است سامانه ریلی ایران در سال جاری افزایش یابد. از نظر ریل، لوکوموتیو و واگن، تا بتوانیم از امکانی که عربستان سعودی ارائه می کند، به نحو مطلوب استفاده کنیم.
حسین محمدیان در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به انتشار اطلاعاتی مبنی بر قصد عربستان برای ایجاد خط ریلی با ایران از طریق کویت و تاثیرات احتمالی این موضوع بر آینده صادرات ریلی کشور، اظهار کرد: طبیعتا استقبال می کنیم. هر نوع سرمایه گذاری خارجی برای توسعه ظرفیت حمل و نقل. با توجه به توان اقتصادی کشور و چالش هایی که در حوزه توسعه زیرساخت ها با آن مواجه هستیم و در شرایطی که بیش از 90 درصد بودجه کشور را بودجه جاری تشکیل می دهد، سرمایه گذاری خارجی یکی از بهترین راه ها برای گسترش فعالیت های عمرانی است.
این فعال اقتصادی گفت: با اتصال خطوط ریلی عربستان به کشورمان می توان اقدامات موثری برای صادرات به عراق، سوریه و شاید ترکیه انجام داد که البته در این راستا لازم است سیستم ریلی ایران در از نظر ریل، لوکوموتیو و واگن، تا بتوانیم از امکانی که عربستان سعودی ارائه می کند، به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وی در ادامه به مسائل مربوط به صادرات ریلی در استان از جمله واگذاری واگنهای ریلی به بخش خصوصی که قیمت واگنهای ریلی صادراتی را افزایش داد و همچنین فرار دادگاهها که نگرانیها را برانگیخت، اشاره کرد. فعالان این حوزه به عنوان مثال از پرداخت مالیات بر اساس قانون بر ارزش افزوده معاف هستند اما این مالیات بر آنها اعمال می شود و این موضوع هزینه صادرات را دوبرابر کرده است، وی گفت: این مشکلات باعث کاهش ارزش افزوده شده است. صادرات، عقب ماندن از کشورهای همسایه در رقابت صادراتی و از دست دادن بازارهای هدف استان، لذا بازنگری در سیاست های مرتبط با این بخش و سازمان های مرتبط، افزایش ظرفیت صادراتی خراسان رضوی و در صورت تاخیر در اجرای آن به هر دلیلی ضروری است. ، خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
محمدیان در خصوص قابلیت های صادرات ریلی در کشور گفت: یکی از مسیرهایی که کشور ما در آن مزیت نسبی دارد، مسیر ریلی است. وسعت زیاد، دسترسی به آبهای آزاد، داشتن بندر اقیانوسی و استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر چهار راه آهن دنیا و البته دسترسی به بازار بزرگ کشورهای آسیای مرکزی افزایش یافته است. توانایی کشور در حمل و نقل کالا از طریق راه آهن و رفع نیازهای این نوع توسعه باعث افزایش حمل و نقل در کشور می شود.
وی خاطرنشان کرد: از نظر تجاری، وجود مزایای حمل و نقل کانتینری از جمله کاهش زمان توقف خودرو، کاهش هزینه های بسته بندی و نگهداری، کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری و کاهش خسارت وارده به کالا باعث شد که امروزه کشورهای توسعه یافته بیش از 60 درصد از حمل و نقل کالای خود را با کانتینر به فروش می رسانند. این در حالی است که حمل و نقل کانتینری هنوز آنچنان که باید در راه آهن ایران فراگیر نشده است و ظرفیت ترانزیتی فعلی 40 درصد کمتر از سایر کشورها است. در سال های اخیر سهم آن در کل حمل و نقل زمینی به تدریج کاهش یافته است.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نیاز به بازنگری در سیاست های مربوط به این بخش و سازمان های مرتبط با آن برای پاسخگویی به مطالبات ذی نفعان و رفع نیازهای امروز وجود دارد، ادامه داد: خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کشورهای مشترک المنافع، در بحث کشتیرانی کانتینری از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود سهم 80 درصدی این استان از صادرات ریلی، هیچ گونه تسهیلات حمل و نقل ریلی ترانزیتی متناسب با این ظرفیت در خراسان رضوی وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات عمده ای که در صادرات ریلی در استان با آن مواجه هستیم، گفت: این بخش از مشکلاتی مانند کمبود واگن، گرانی واگن، اعلام کمبود گازوئیل توسط راه آهن، تاخیر در ارسال واگن (اختلال) در برنامه ریزی) از انحصار تصمیم گیری در این زمینه توسط واحد حرکت رنج می برد.
مشکلات صادرات ریلی تکراری و اجتناب ناپذیر است
وی ادامه داد: این در حالی است که موانعی مانند عدم ثبات قوانین و دستورالعمل ها در خصوص ورود واگن ها، عدم کارایی مشاوران تجاری و اقتصادی کشور، عدم کارکرد، کم حجم بودن بخش خصوصی در سرمایه گذاری های ترانزیتی بین المللی، ظرفیت کم شبکه ریلی و کمبود تردد، عدم وجود برنامه دقیق وزارت راه و راه آهن در پیگیری کشورهای هدف هر منطقه نشان دهنده این واقعیت است که راه آهن صادرات با مشکلات عدیده ای مواجه است و نیاز است همه متولیان راه آهن با به کارگیری راهکارهایی در رفع این چالش ها کمک کنند.
محمدیان با اشاره به اینکه متاسفانه سال ها مشکل کمبود واگن باعث کاهش صادرات، عقب ماندن از کشورهای همسایه در رقابت صادراتی و از دست دادن بازارهای هدف شده است، گفت: زخم کهنه کمبود و فرسودگی واگن ها، کمبود کالسکه است. خدمات زیر یک سقف، کمبود امکانات، رفاهی، نبود اینترنت در ایستگاه مطهری و دیگر مسائلی که به دلیل تکرار مداوم همه به آن توجه دارند دغدغه اجتناب ناپذیر صادرکنندگان است.
هنوز راه حل اجرایی و کاملی پیدا نکرده ایم
این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی برای رفع این مسائل انجام شده است، گفت: متاسفانه با وجود جلسات متعدد و پیگیری های مستمر از سوی دستگاه های مختلف به ویژه اتحادیه صادرکنندگان، این موضوع تاکنون برطرف شده است. با راهکار اجرایی و کامل او ملاقات نکرده است.
وی افزود: برای نظارت بر انتقال واگن های ورودی اعم از خصوصی یا اضطراری و نظارت بر توزیع آنها نیاز به همکاری بخش خصوصی و دولتی است و از آنجایی که برخی از مشکلات این حوزه ناشی از تصمیمات طرف های خارجی در مورد واردات و یا انتقال خودرو، قوانین در حال حاضر در حال حاضر، حل و فصل زیادی وجود ندارد.
قانون اجرا نمی شود، هزینه های صادرات افزایش می یابد
محمدیان با اشاره به اینکه بخشی از گرانی این بخش ناشی از عدم اجرای قوانین است، تصریح کرد: قانون اشاره می کند که طبق بند (13) بند (ب) ماده (9) مالیات بر ارزش دائمی مالیات افزوده، خدمات حمل و نقل و حمل و نقل (بار و مسافر) داخل و خارج از شهر و خارج از کشور از طریق جاده، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. همچنین در ماده «ب» ماده 52 برنامه ششم توسعه مصوب 1395 نیز آمده است که مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل ریلی علاوه بر معافیت های موجود در حوزه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه می شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با این وجود نرخ مالیات 9 درصد در مواردی که کالا بر اساس قرارداد حمل با خودروهای متعلق به شرکت کشتیرانی جابهجا میشود، در صورتحساب قید میشود. بارگیری و این موضوع علاوه بر این، هزینه های صادراتی نیز افزایش یافته است که باعث افزایش قیمت نهایی کالا و تضعیف توان رقابتی ما در عرصه جهانی شده است.
طراحی نقشه توسط اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی
این فعال اقتصادی با بیان اینکه آنچه در این زمینه در داخل اتحادیه صادرکنندگان مطرح شده است شناسایی شرکت های باسابقه، توانمند و صاحب نام واردکننده واگن و ساماندهی آنها برای تامین واگن های مورد نیاز استان است، افزود: به این ترتیب در وهله اول بخش خصوصی، مطالبات تبلیغی آن و نیاز به واگن بر اساس این اطلاعیه تامین شود. لازم است نیاز واقعی مقدار واگن درخواستی بر اساس آمار موجود سفارشات انجام شود و سپس شرکت های شناسایی شده ایرانی توانمند واردکننده واگن موظف به تامین بر اساس درخواست های ثبت شده باشند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این طرح سایر شرکت های دارنده مجوز واگن به هیچ عنوان محدودیتی ندارند و جایی برای انحصار و محدودیت وجود ندارد. آنچه ما متصور هستیم این است که این طرح پیشنهادی می تواند در طول زمان به همه این مشاغل تعمیم داده شود و هماهنگی منسجمی بین این گروه ها ایجاد شود. تعهد شرکت های خارجی واردکننده خودرو به داشتن نماینده در داخل استان نیز از دیگر پیشنهادات این طرح است.
وی ادامه داد: در نهایت خودروهای وارد شده به سرخس تحویل راه آهن و بر اساس نیاز شهرستان ها توزیع می شود و انتظار می رود سایر مسئولان ذیربط نظرات کارشناسی خود را اعلام و در اجرای این طرح کمک کنند.
انتهای پیام