باید شورای تجارت خارجی ایجاد شود
شفیعی ادامه داد: در طرح های توسعه به عنوان سند بالادستی می توان نگاه کلان به صادرات را مشخص کرد. نگاهی به اقلام عمده صادراتی کشور نشان می دهد که پتروشیمی ها و میعانات گازی نزدیک به نیمی از صادرات ما را تشکیل می دهند. از سوی دیگر، تقریباً 75 درصد از صادرات ما فقط به پنج مقصد انجام می شود.
وی با تاکید بر کالاهای کم ارزش افزوده یا با تکنولوژی بالا در سبد صادراتی ایران تاکید کرد: افزایش صادرات مستلزم افزایش تولید کالاهای باکیفیت است. برنامه ریزی برای همکاری بلندمدت با همسایگان و در نظر گرفتن تحولات سیاسی و اقتصادی نقش مهمی در این امر دارد. در شرایطی که انتظار می رود قدرت اقتصادی جهان در سال های آینده تغییر کند، جبران عقب ماندگی اقتصادی در برنامه هفتم توسعه می تواند اقتصاد ایران را به جایگاه واقعی خود برساند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تشکیل شورای تجارت خارجی را برای ایجاد وحدت در سیاست های تجاری ایران بسیار مهم دانست.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در حوزه صادرات و سیاست خارجی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت هستیم، گفت: امروز در دنیا حجم صادرات غیرنفتی و نحوه ترکیب آنها بسیار مهم است. در سنجش قدرت اقتصادی و سیاسی یکی دیگر از مسائل ما نقش محدود اقتصاد ایران در زنجیره تامین جهانی است که باید در برنامه های بالادستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه 44 نهاد در ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تجارت فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت کشورهایی که در تجارت خارجی موفق بوده اند نشان می دهد که هر چه بیشتر به سمت تصمیم گیری واحد حرکت کنیم، شانس موفقیت در تجارت بیشتر می شود. بالا بخش خصوصی در حال تشکیل شورای تجارت خارجی برای غلبه بر این مشکلات است.
به گزارش ای بی اس نیوز، غلامحسین شفیع در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: از سال های گذشته همواره یکی از چالش های اصلی که اقتصاد ایران با آن مواجه بوده است، تعدد دستگاه های تصمیم گیر و فعال در عرصه های مختلف اقتصاد بوده است. بنابراین مدیریت یک مرحله ای می تواند از آسیب های جدی به اقتصاد ایران در این حوزه جلوگیری کند.
انتهای پیام