انتهای پیام
حسین زاده بیان کرد: از سوی دیگر آمارهایی مانند نرخ تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و … نیز از جمله آمارهایی است که در این فهرست زیرمجموعه وظایف مرکز آمار قرار می گیرد و تقسیم کار در حوزه شاخص های رسمی آماری در شورای عالی تعیین و تصویب شده است اما سوال مهم رعایت این لیست است که کدام دستگاه ها باید رعایت کنند.
رئیس مرکز ملی آمار ایران درباره تفاوت روش ثبت نام پایه در سرشماری نفوس و مسکن با روش سنتی آن، بیان کرد: در روش سنتی اجرای سرشماری نفوس و منازل، سرشماری ها از پرسشنامه های اینترنتی خانوارها یا افراد بازدید می کردند. آمار مربوط به سرشماری نفوس و مسکن خوداظهاری است که این روش از سال 1335 اجرا شده است اما در دنیا روش های جدیدی مانند ثبت نام پایه با سرعت قابل توجهی در حال اجراست.
جواد حسین زاده در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در پاسخ به این سوال که چرا آمارهای متفاوتی از یک موضوع از سوی نهادهایی مانند مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر می شود و چگونه می توان این موضوع را حل کرد؟ وی گفت: راه حل اختلافات آماری در دنیا تهیه فهرستی برای آمارهای رسمی است که در آن مشخصات آمار رسمی کشور مشخص می شود و از سوی دیگر متولی تولید آنها و تعداد دفعات انتشار آنها نیز اعلام خواهد شد.
آمارهای مربوط به نرخ تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در حیطه وظایف مرکز آمار است.
وی با تصریح بر اینکه انطباق یا عدم انطباق با فهرست آمار رسمی بر عهده مرکز آمار نیست، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دوگانگی در ارائه آمار خللی در تصمیم گیری و سیاست گذاری ایجاد نمی کند؟ وی گفت: اساسا آمار رسمی کشور و ارائه آن مرکز آمار است که چندین بار از سوی معاون اول رئیس جمهور و شخص رئیس جمهور اعلام شده است. حتی رهبر انقلاب هم اختلاف آمار را فاجعه بزرگ خواندند. بنابراین همانطور که در دنیا مشخص است مرجع تولید شاخص های آماری مشخص است، نیازی نیست که در یک موضوع دو آمار داشته باشیم. البته مرکز آمار و آمار ارائه شده توسط آن مرکز توسط مراجع مختلف تصمیم گیری نقل می شود و اعداد ما همیشه نقل می شود.
حسین زاده افزود: در روش ثبت نام پایه به این صورت انجام می شود که به جای مراجعه به افراد، به داده ها و اطلاعاتی که در پایگاه های اداری جمعیت و مسکن ثبت می کنند مراجعه می کنند و برای دریافت لینک این اطلاعات، سرشماری نفوس و مسکن و ویژگی های آن است. البته این یک پروژه بسیار بزرگ و ملی است که به گفته معاون اول رئیس جمهور تنها بر عهده مرکز آمار نیست و همه دستگاه ها و نهادها باید برای اجرای آن مشارکت داشته باشند.
وی افزود: در ایران هم این اتفاق افتاد. به طوری که حدود 507 شاخص داریم که در فهرست آمارهای رسمی قرار گرفته و متولی آن نیز مشخص شده است. مدت زیادی طول کشید تا لیست مورد نظر تهیه شود.
تفاوت روش جدید سرشماری نفوس و مسکن با روش سنتی
رئیس مرکز ملی آمار ایران با بیان اینکه در همه کشورهایی که از نظر آماری رتبه خوبی دارند، فهرستی از آمارهای رسمی وجود دارد، ادامه داد: این فهرست پس از جلسات متعدد امتحانی به تصویب شورای عالی آمار رسید. موافقت کردند که بانک مرکزی در این فهرست وظایفی دارد و می توان به آمارهایی مانند نقدینگی، سپرده ها و مسائل مربوط به ارز اشاره کرد.
رئیس مرکز ملی آمار ایران راه حل اختلافات آماری بین موسسات مختلف را اطاعت از مدیرانی مانند بانک مرکزی در ارائه آمار رسمی می داند و نیازی به دو آمار در یک حوزه نداریم.