00:01 – 12 نوامبر 1403
بیمه وسایل نقلیه در برابر اشخاص ثالث یک وظیفه قانونی است که قانونگذار به وسایل نقلیه ریلی نیز اشاره کرده است که هر وسیله نقلیه ای که بیمه نامه نداشته باشد باید شناسایی و جریمه شود و حتی قانون نیز موید توقف آن است.
بیمه وسایل نقلیه راه آهن که در بهمن ماه 1401 توسط مجید بهزادپور رئیس وقت بیمه مرکزی صادر شد. خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز وی گفت: در قانون بیمه شخص ثالث مقرر شده بود که تمامی خودروها مشمول بیمه شخص ثالث اجباری شوند. در گذشته وسایل نقلیه ریلی مشمول این قانون نبودند، اما اخیراً با تلاش و همکاری مجتمع راه آهن و سایر ادارات ابتدا پیش نویسی تهیه و در مهر (1401) به دولت ارسال کردیم و سقف این قیمت ها تعیین و اعلام شد.
وی افزود: روز گذشته (12 بهمن 1401 هجری شمسی) در جلسه شورای عالی بیمه، برنامه زمانبندی بر اساس سقف تعیین شده مشخص شد و اعداد دقیق مشخص و به مجموعه شرکت های بیمه اطلاع داده شد که از این پس می توانند تمامی افرادی که در اثر حوادث ریلی دچار حادثه شده اند، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.
بیمه وسایل نقلیه راه آهن که نه تنها در سال 1402 هجری شمسی محقق شد، در همین راستا ای بی اس نیوز تا حدود نیمه اول مردادماه سال جاری موضوع را پیگیری کرد مختاری، رئیس باشگاه، مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز وی گفت: بحث بیمه شخص ثالث لکوموتیوها و قطارها از مدت ها قبل در بیمه مرکزی مطرح شده است.
مختاری افزود: در خصوص لکوموتیوها و قطارها در موضوع سوم فعلی موضوع بیمه شخص ثالث لکوموتیوها و قطارها را اجرایی کرده ایم و بخشنامه صادر و موارد ابلاغ شده است و این بحث هم اکنون در جریان است. اگر انجام شود و شرکت انجام ندهد تخلف محسوب می شود و اگر بیمه صادر شود باید در حوزه سوم باشد: بیمه مسئولیت ممکن است صادر نشود. به طور کلی موضوع بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی از سوی بیمه مرکزی به مرحله نهایی خود رسیده است و در صورت ارائه درخواست بیمه قطار و لکوموتیو توسط شرکتی، شرکت های بیمه موظف به صدور بیمه نامه شخص ثالث هستند. به بخشنامه اگر شرکت بیمه نامه دیگری صادر کند تخلف محسوب می شود.
مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق آسیب های بدنی اخیرا گفتگو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز وی می گوید: با پیگیری های صندوق خسارات بدنی، صندوق بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد موضوع بیمه وسایل نقلیه ریلی در دولت با تصویب کامل به تصویب رسید و در مدت کوتاهی فهرست بها و آن چارچوب کلی تدوین شد و در شورای عالی بیمه نیز تصویب شد و بهانه ای برای عدم دریافت بیمه نامه خودروهای ریلی وجود ندارد.
این مسئول تصریح کرد: بحمدالله آمار تصادفات ریلی بسیار کم است و وسیله ایمن محسوب می شود اما به هر حال وقتی حادثه ای رخ می دهد معمولا هزینه و آثار تخریب زیاد است و به همین دلیل پیگیری می کنیم. دو قطار شهری ما با قطار بین شهرها شروع کردیم. یکی از مهم ترین بحث ها در این زمینه، امنیت قطار شهری و مترو در شهرهای بزرگ بود که برای اولین بار در تاریخ حمل و نقل ریلی ما، تعداد زیادی مسافر را جابجا می کنند و نقش بسیار مهمی در حمل و نقل عمومی ایفا می کنند. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت های حمل و نقل ریلی درون شهری در پنج شهر بزرگ تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و کرج اقدام به خرید پوشش بیمه شخص ثالث کرده اند.
قمصریان در خصوص قطارهای بین شهری گفت: در قطار بین شهری دو سازه و گروه مجزا داریم; اولی بخش حمل و نقل است، به تعبیر ما، لکوموتیوها و پیشرانه ها که قطارهای ما را که متعلق به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، حرکت می دهند و واگن های متصل که یا مسافری هستند یا باری که واگن های متصل هستند. متعلق به شرکت های مختلف یا اداره می شود. ما همچنین وسایل نقلیه مسافربری یا باری مورد استفاده شرکت ها را دنبال می کنیم بیمه نامه شخص ثالث را دریافت کنید. در این راستا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اقدامات خود را انجام داده و تاکید می کنیم که تمامی شرکت ها به وظیفه خود عمل خواهند کرد.
لازم به ذکر است که قبلاً این قطارها دارای بیمه نامه مسئولیت بودند اما بیمه شخص ثالث قابل اجرا نبود.
قمصریان با اشاره به تفاوت بیمه مسئولیت با بیمه شخص ثالث گفت: مهم ترین تفاوت بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی با سایر بیمه ها میزان پوشش خسارتی است که بیمه گذار متحمل می شود و در حین قرارداد با بیمه آن موافقت می کند. وی در تشریح این موضوع گفت: در گذشته قطارها یا واگن های ما که به عنوان مثال تحت پوشش بیمه مسئولیت بودند در بیمه نامه خود ثبت می شدند در حالی که در واگن ها بالا بودند و بیمه مسئولیت پوشش محدودی داشت. در این صورت وقتی اتفاقی میافتاد، مازاد پوشش و مسئولیت مازاد به جای دیگری منتقل میشد، اما الان با بیمه شخص ثالث، شرایط فرق میکند و پوشش بیشتر شده است.
اکنون با گذشت 7 سال از تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث تکلیف بیمه نامه خودروهای ریلی مشخص شده است. ماده قانونی که قرار بود از سال 95 اجرایی شود.
خبرنگار: کیمیا گولیبور